Avatar billede flim Nybegynder
30. november 2007 - 07:49 Der er 5 kommentarer

Hvordan findes en række af hver

Hejsa.

Jeg har et lille sql-spørgsmål.

Jeg har et sted hvor folk kan skrive lidt i en blog. Alle disse indlæg er samlet i en tabel.

Nu vil jeg gerne hive senest indlæg ud fra hver person, og vise dem i rækkefælge med seneste indlæg først.

Dvs et indlæg pr. person og det seneste først. Hvordan gøres det?

Jeg har forsøgt mig med noget GROUP BY navn, men synes ikke jeg kan få det til at virke.

Er der nogen der kan hjælpe med lidt sql?

På forhånd tak
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. november 2007 - 09:07 #1
Du kunne prøve noget i stil med:

SELECT max( dato_tid )
FROM `tabel_navn`
GROUP BY bruger_id
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2007 - 11:32 #2
Det kan man sikkert godt med SQL, men det kommer til at kræve lidt at lave det udtræk.

Hvis nu listen over nye indlæg skal vises oftere end der kommer nye indlæg, så lav en tabel ved siden af, med hver brugers nyeste indlæg. Når listen skal vises, så er det bare at vise denne tabel - billigt. Ved hvert nyt indlæg, så opdaterer du brugerens indgang i denne tabel.
Avatar billede flim Nybegynder
15. maj 2008 - 11:45 #3
Hvis I vil have lidt guld så smid et svar :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. maj 2008 - 12:01 #4
Svar!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2008 - 12:19 #5
Ingen point til mig, tak.