Avatar billede petert Forsker
04. december 2007 - 09:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

God løsning søges problem

Er der nogle her på dette fantastiske gode forum der har en ide til at løse følgende problem.
Jeg tænker dels på om nogle har erfaring om problemet og / eller om spørgsmålet skulle være under en anden kategori.
Problemet jeg tumler med er.
I forbindelse med indtastning af indbetalinger fra debitorer i et axapta økonomi system.
Hos en kunde gør man det i dag, at man hver dag henter en udskrift fra banken (Nordea) på papir.
Denne udskrift viser i kolonner og rækker de forskellige indbetalinger, med oplysninger om dato, reference om betaler, valuta, fakturanummer. etc. udskriften er opdelt efter de forskellige kontoer fra bankafdelinger i diverse lande (kunden har kontoer i eks Danmark, Tyskland, Frankrig osv.)
Kunden kan ikke fra banken få en fil i stedet for, som er tilrettet, så den kan indlæses i axapta.
Spørgsmålet er så hvad gør andre.?? Kan man lave en kopi selv af filen der printes ud og hælde den ind i et excel (for kontrol) og eksporterer der til indbetalings kladde i axapta.??
Mvh
/petert
Avatar billede petert Forsker
04. december 2007 - 09:41 #1
Undskyld der mangle et ord i spørgsmålet.
God løsning søges til problem.
Avatar billede jkrons Professor
04. december 2007 - 10:08 #2
Jeg bruger ikek selv axapta, men de filer jeg får framin bank er i et ganske simpelt tekstormat. Dette kan umiddelbart indlæses i Excel, hvor det så kan manipuleres til et format, der kan indlæses i mit system. Så mon ikke det samme er tilfældet i axapta?
Avatar billede be_nice Juniormester
05. december 2007 - 20:16 #3
De fleste økonomistyringsprogrammer har en funktion til direkte integration med forskellige udvekslinger af data med eksterne programmer - herunder også indlæsning af indbetalingsfiler.
Jeg vil foreslå at du spørger om assistance hos leverandøren af Axapta, da de alligevel nok skal ændre/tilføje diverse moduler for at det kan lykkedes.
Håber at du finder en god og brugbar løsning.
/Be_Nice
Avatar billede silvershadow Nybegynder
06. december 2007 - 10:30 #4
Du kan udskrive til en fil i stedet for til en printer, filen kan du så læse in i Excel for kontrol og eventuel manipulering før du exporterer den til Axapta, som jeg desvære ikke kender noget til.
Avatar billede alj Praktikant
06. december 2007 - 15:58 #5
enig med jkrons,
har arbejdet med c5 & xal før, men du skal formentligt købe det modul der muliggør import af komma/tekst-filer hos din axaptaleverandør. så kan du få besked på hvordan dit format skal være.
Har tidligere kunnet eksportere fra en Nordea konto til tekstfilformat - har de virkeligt lavet det om ?
mvh
alan
Avatar billede petert Forsker
05. februar 2008 - 08:59 #6
Hej alle læg et svar så vi kan lukke dette og tak for hjælpen.
Mvh
Petert
Avatar billede be_nice Juniormester
05. februar 2008 - 09:10 #7
Fandt du en god løsning?
/Be_Nice
Avatar billede petert Forsker
05. februar 2008 - 14:45 #8
Nej fordi problemet er. Indbetalings oplysningerne kommer samme Bank men fra bankens forskellige afdelinger i diverse lande. Disse oplysninger er ikke i samme fil format og opbygget efter samme måde.(det kan undre mig i 2008 at det er sådan) Hvis der skal laves et special modul til Axapta ville det blive meget kostbart og der ville  også blive problemer med et sådan modul ved opgraderinger af Axapta.
Jeg tror stadig på at hvis nogle skrappe hjerner kunne lave en opsætning i excel der kunne modtage de forskellige filtyper og "vaske eller ensrette disse" således de kunne indlæses i eks. Axapta eller andre økonomisystemer ville der være mange der kunne bruge et sådan værktøj.
/petert