Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 09:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Diverse spørgsmål vedrørende ark(faneblade)

Jeg er ved at lave et regneark til beregning af byggerier.

Arket består af et primært ark (kaldet TOTAL) hvor de grundlæggende data eksempelvis dato, kunde m.v. indtastes.
Herudover er der en summationsliste med diverse bygningsdele som eksempelvis tag, vinduer, gulv med hvert sit underark.

Kan man oprette et nyt underark/faneblad blot med at angive  hvilken bygningsdel, der ønskes beregnet i det næste ledige felt - dvs. fanebladet oprettes automatisk?

Jeg er bekendt med den funktion, som henter data fra andre ark (=arknavn!felt). Kan den funktion gøres dynamisk - dvs. at når underarket er oprettet, så finder hovedarket selv ud af at hente data fra det pågælden underark?

Kort sagt:

I hovedarket indtastes eksempelvis TAGKONSTRUKTION.
Så oprettes det automatisk et underark kaldet TAGKONSTRUKTION og hovedarket opretter et felt til resultatet fra det pågældende underark.
Avatar billede panebb Novice
05. december 2007 - 11:22 #1
det underark du vil have må jo skulle indeholde en kalkulation af eks. tagkonstruktionen. Dvs både inddata og behandling af disse. Umiddelbart vil det nok være nemmest at underarket er oprettet, og så det kun er hentningen af data herfra der aktiveres.
Avatar billede jlemming Nybegynder
05. december 2007 - 11:24 #2
Noget á la dette?

Private Sub CommandButton1_Click()
Sheets.Add.Name = Range("A1").Value
Sheets("TAGKONSTRUKTION").Range("A2").Formula = "=" & ActiveSheet.Name & "!A2"

End Sub
Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 11:28 #3
Det er rigtigt at jeg skal udføre en del arbejder i hver eneste underark.

Det smarte ville være at såfremt man i en kollone på hovedarket kunne skrive alle de bygningsdele op i hvert sit felt og der derefter automatisk blev oprettet underark med de tilhørende bygningsdele. Dette sikre at man ikke glemme et underark.
Avatar billede jlemming Nybegynder
05. december 2007 - 11:32 #4
Det jo sagtens også lad sig gøre, Det er vel bare at tage en kopi af området. Det kan jo ligges ind i makroen
Avatar billede jlemming Nybegynder
05. december 2007 - 11:33 #5
eller at man har en master underark, man tager kopi af hvergang
Avatar billede panebb Novice
05. december 2007 - 11:35 #6
hvis du laver en navngiven liste over de mulige bygningsdele. hver del har sin underside med forud oprettede formler og en celle med tolal. I dit hoved ark laver du en række valideringslister/dropdown med bygningsdelene. Du vælger så hvilke dele der skal med i arket TOTAL via disse valideringlister.
Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 11:48 #7
=> jlemming
Hvor og hvordan skal dit forslag indsættes?
Avatar billede panebb Novice
05. december 2007 - 11:49 #8
Du kan også lave en række knapper med de forskellige dele's navn på. trykker du på knappen hentes resultatet fra underarket. Hvis du samtidigt lader knappen skifte farve eller anden markering. Så kan du nemt overskue hvlke dele der er valgt og hvilke dele, der ikke er valgt. Det sidste er måske det vigtigste (for at huske det hele).
Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 11:57 #9
Grundlæggende er der aldrig to kalkulationer, der er ens - nogle er små, nogle store, nogle indeholde gulve, andre tag, nogle begge dele også videre....

Derfor er det vigtigt at man som noget af det første laver sig en tilbudsliste med de bygningsdele som den pågældende byggesag omhandler, således at man har et overbliv over hvad der skal udføres..
Dette gør man allerførst inden man begynder at regne på de enkelte bygningsdele.
Avatar billede jlemming Nybegynder
05. december 2007 - 11:57 #10
opret en knap: vis,værktøjslinie,forms, opret knap, højre klik,
assign makro,vælg new, indsæt denne kode:

Sheets.Add.Name = Range("A1").Value
Sheets("TAGKONSTRUKTION").Range("A2").Formula = "=" & ActiveSheet.Name & "!A2"
Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 12:06 #11
=> jlemming
Jeg kan ikke finde noget vedr. værktøjslinie unden VIS.
Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 17:09 #12
Man kan hente værdier fra et andet ark (kaldet "gulv")ved at skrive eksempelvis:
=gulv!B8

Kan den del hvor der står gulv erstattes af en henvisning til et andet felt.
Dvs. hvis jeg i mit hovedskema indtaster "gulv" i A2 kan excel så forstå noget der ligner:
=A2!B8
Avatar billede jkrons Professor
05. december 2007 - 17:15 #13
Ja :-)  =INDIREKTE(A2&"!B8")
Avatar billede janvind Praktikant
05. december 2007 - 18:42 #14
=> jkrons
Fed funktion
Avatar billede jkrons Professor
05. december 2007 - 19:13 #15
:-)
Avatar billede jlemming Nybegynder
02. januar 2008 - 11:13 #16
husk at lukke dit spørgsmål, evt. ved at du selv ligger et svar og accepter det.
Avatar billede janvind Praktikant
02. januar 2008 - 11:49 #17
=> jlemming
Hvorfor kan jeg ikke give dig point?????
Avatar billede jlemming Nybegynder
02. januar 2008 - 12:08 #18
Det er fordi at jeg ikke oprettet et svar, (før nu :o).