Avatar billede qln Juniormester
12. december 2007 - 09:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Merge og wrap cells

I en celle har jeg en lang tekststreng.
Denne celle vil jeg gerne merge med cellen ved siden af. Herefter vil jeg gerne wrap teksten i den mergede celle, så cellen tilpasser sig teksten.
Dette kan jeg ikke få lov til.
Kan det ikke lade sig gøre, eller gør jeg noget forkert?
12. december 2007 - 09:29 #1
Det er korrekt at en kombination af flettede celler, tekstombrydning og autotilpas af rækkehøjde er en uheldig cocktail. Der er indbygget nogle modstridende ting i denne kombination.

Flettede celler giver generelt en del problemer - layoutmæssigt i forhold til sortering osv.

Jeg vil foreslå at du benytter et alternativ til at flette celler, som ikke giver alle disse problemer.

Marker de 2 celler (eller flere) som du vil 'flette'.
Vælg Formater->Celler, fanen Justering. I feltet 'Vandret' øverst vælger du 'Centrer over markering' og sætter flueben i feltet 'Ombryd tekst'.

Du opnår samme effekt som ved det du nævner i spørgsmålet - hvis du kan leve med at indholdet i den 'flettede' celle er centreret.
Avatar billede qln Juniormester
12. december 2007 - 09:40 #2
Takker. Det er vist det bedste alternativ.
Send et svar :-)
12. december 2007 - 09:50 #3
OK