Avatar billede skalle Novice
17. december 2007 - 23:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Relativ sti, hvor starter man?

Hej eksperter
Jeg undrer mig over hvordan det at referere til relative stier fra java. Hvis jeg har følgende mappe og undermapper:

|Spillet|
    |
    + - |bin|
    |    |
    |    | - Mitspil.class
    |    |
    |    | - lyd.wav
    |
    + - |src|
    |    |
    |    | - MitSpil.java
    |    |
    |    | - ko.jpg
    |
    | - Spillet.jar

Jeg kan starte spillet fra 2 forskellige filer: 'Spillet.jar' og 'MitSpil.class'.

1. Spørgsmål: Hvis jeg starter Spillet fra Spillet.jar, skal jeg så referere til lyd.wav således..'\bin\lyd.wav'

2. Spørgsmål: Hvis jeg starter spillet fra MitSpil.Class skal jeg så referere til lyd.wav således..'\lyd.wav'

3. Spørgsmål: Hvis jeg starter spillet fra MitSpil.class, hvordan kan jeg så referere til ko.jpg?

4. Spørgsmål: Hvad betyder det at bruge / frem for \?

Mvh Skalle
Avatar billede kalp Novice
17. december 2007 - 23:24 #1
Hvis det fungerer som web når man angiver stier så..

1. bin\lyd.wav
2. lyd.wav
3. ..\src\ko.jpg
4. jeg bruger i hvertfald kun / til url'er og \ til at navigerer i filsystemet:)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 01:45 #2
Relative fil stier i java er relativ i forhold til processen er og ikke hvor
programmet er !

Står du C:\spillet så er det bin/lyd.waw, står du i C:\spillet\bin er det lyd.waw,
står du i C:\a\b\c\d er det ..\..\..\..\spillet\bin\lyd.waw !
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 01:46 #3
Java op windows kan brtuge både / og \ - ingen forskel.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 01:46 #4
Distributions mæssigt bør du pakke din jpg og din waw ned i jar filen og lade
dit program hente dem derfra .
Avatar billede skalle Novice
18. december 2007 - 12:44 #5
Hej arne v
hvordan refererer jeg så ind i .jar filen?

Mvh skalle

PS, vil du ikke svare som svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 15:04 #6
Properties p = new Properties();
      p.load(getClass().getClassLoader().getResourceAsStream("props.props"));

henter en properties fil fra jar filen

        ImageIcon icon = new ImageIcon(getClass().getClassLoader().getResource("images/blue.jpg"));

henter en JPG fil fra jar file

o.s.v.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 15:04 #7
og et svar
Avatar billede skalle Novice
18. december 2007 - 18:56 #8
hmmm.. jeg kan ikke få det til at virker.. når jeg prøver p.load, sige eclipse at jeg load() ikke er en kendt metode i Properties :( hvad gør jeg forkert?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 19:13 #9
docs har den:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/util/Properties.html#load(java.io.InputStream)

angiver du det rigtige argument ?