Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 19:36 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvordan udregner strømforbrug?

Hey eksperter

Jeg overvejer at købe en computer lignende denne:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=31571

Dog overvejer jeg at indsætte et Geforce 8800 ULTRA istedet for det dobbelte 8800 GT...

Men, som overskriften fortæller er jeg egentligt ikke så interesseret i om det er et godt køb eller ej, derimod ville jeg gerne vide hvor meget støm en sådan maskine kunne finde på at sluge?

Da jeg ved at et Geforce 8800 ULTRA som minimum skal bruge en 500 Watt's PSU har jeg sat en 520 Watt's PSU i... Men, hvad betyder disse 520 Watt? er det hvor meget maximum effekten er?
Og bruger en 500 Watt's PSU mere strøm end en 400 Watt's?

Er lidt bange for at en dyr som dette kunne sluge en forfærdelig masse strøm...

Hvordan regner jeg dette ud? Er det ikke er meget simpelt regnestykke?
02. januar 2008 - 19:51 #1
Bare en sammenligning:
... at bilen speedometer kan gå op til 200Km/t er jo ikke ensbetydende med at der køres 200Km/t hele tiden...
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 19:57 #2
Hehe, du har ret :P
Jeg har bare INGEN forstand på PSU :P
Men, hvordan regner jeg så ud hvor meget strøm der bliver brugt?
Og kan jeg evt. regne det ud inden jeg køber computeren?
Avatar billede oskar Nybegynder
02. januar 2008 - 20:03 #3
Det endelige forbrug kan du ikke regne ud, kun måle. Du har ret i at de 500 watt bare sige noget om hvor meget den kan trække. Nede hos din lokale elleverandør kan du sikkert måle et apparat til at måle dit elforbrug på hver enkelt maskine. Du kan jo prøve at låne den allerede nu, det er gratis, og sætte den til din nuværende pc. Du vil helt sikkert kunne se forskel på strømforbruget alt efter hvad du bruger den til. Strømmåleren kan ovenikøbet også fortælle dig hvor meget pc'en koster dig om året hvis du spiller i døgndrift.
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 20:08 #4
det vil sige, det er mig umuligt at udregne hvor meget computeren vil kunne komme til at koste i forbrug?
Avatar billede oskar Nybegynder
02. januar 2008 - 20:32 #5
Næsten. Hvis du nu måler hvad din nuværende pc bruger i timen kan du måske sjusse dig til et cirkatal. Man kan selvfølgelig også sige at hvis den kan bruge op til 500 watt, altså ½ Kilowatt i timen og prisen f.eks. er 199,97 øre, somden er her i kbh bliver den maksimale pris altså ca. 1 kr i timen.
Jeg har desværre ikke sådan en måler som jeg omtalte, så jeg kan ikke uddybe, men prøv det.
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 20:38 #6
Hmm, det lyder til at det nok ikke bliver SÅ dyrt at have den til at stå alligevel :P
Og dog, hvis et GFX kort skal have en PSU på min. 500 Watt, er det så fordi den bruge den mængde strøm?
Avatar billede oskar Nybegynder
02. januar 2008 - 20:48 #7
Det ved jeg ikke.
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 20:49 #8
Ok
02. januar 2008 - 21:25 #9
... jeg har læst/hørt om en tommelfingerregel der siger
16 Kroner pr. Watt pt år.

(Eks: Så hvis en standby 'ting' står og bruger ~10W så koster det faktisk 160 Kroner om året...)
Avatar billede antikat Nybegynder
02. januar 2008 - 21:57 #10
http://application.sparel.dk/ItWebUI/index.aspx

se om du kan finde en computer som ca. svare til din.... under stationær computere...  og, års forbruget der inde vel jeg tro er på en gennemsnits dansker...

kig evt mere på http://www.elsparefonden.dk
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 22:00 #11
Hmm, vil det så oss sige at jeg skal regne med min computer som har en 500 Watt PSU bruger for 8000 kr? årligt? Pænt meget
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 22:07 #12
antikat; Syntes ikke jeg kan bruge linket til noget, måske fordi jeg ikk ved hvordan jeg skal bruge det?
Avatar billede antikat Nybegynder
02. januar 2008 - 22:15 #13
http://application.sparel.dk/ItWebUI/index.aspx

1# i toppen vælger du "stationære computere"
2# under det felt som hedder "ON watt" trykker du på den lille pil 2 gange. så den sortere efter således den højeste værdig kommer øverst..."

Der kan du se hvad en "dell XPS " har i forbrug... den ligger vel lidt op at dit valg af computer....
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 22:20 #14
Takker, lyder alligevel bare ikke af meget :P
Avatar billede oskar Nybegynder
02. januar 2008 - 22:25 #15
Den med de 16 kr pr watt er hvis den står tændt i døgndrift. Altså en 60 watts pære der lyser konstant koster 525 kroner. En pc bruger ikke konstant 500 watt så det bliver aldrig til 8000 kroner. Den dyreste på elsparefondens side koster 5600 årligt hvis den kører i døgndrift. Hvis du bruger den 6 timer i døgnet året rundt koster det altså 1400 for den dyreste.

Min gamle stationære med en 320 watt psu kører reelt med 130 watt, altså ca 1100 ved døgndrift.
Avatar billede squazz Novice
03. januar 2008 - 07:25 #16
Ok, så er det jo slet ikk så dyrt som jeg troede...
Det var faktisk en god idé med den el-måler, måske man skulle anskaffe sig sådan en når jeg engang får købt computeren...
Avatar billede squazz Novice
27. januar 2008 - 21:08 #17
Nå, men må nok hellere få lukket her, jeg er bare i tvivl om, hvem skal have point, I har jo alle hjulpet hver sin del
Avatar billede squazz Novice
29. januar 2008 - 16:22 #18
Antikat, hvis du lægger et svar kan du få dine point
Avatar billede antikat Nybegynder
29. januar 2008 - 18:35 #19
tja, smider et svar, men vi kan find dele point hvis de andre også smider et svar...
Avatar billede squazz Novice
31. januar 2008 - 09:31 #20
Det er jo så op til de andre :P
Giver den lige et par dage og ser om der er nogen som mener de fortjener lidt points, fx osker eller karise_larry
31. januar 2008 - 10:31 #21
Skipper...
Avatar billede squazz Novice
31. januar 2008 - 12:42 #22
Heh ok, så mangler vi jo bare svar fra oskar :P
Avatar billede oskar Nybegynder
31. januar 2008 - 14:07 #23
Skipper osse.
Avatar billede squazz Novice
31. januar 2008 - 15:45 #24
Så er det jo afgjort
Avatar billede ohmish Nybegynder
25. februar 2008 - 03:10 #25
Hvis jeg lige må indskyde noget.. Strømforbruget er ret så forskelligt om du bruger computeren til et nyt, krævende spil - eller bare til alm. surfing f.eks