Avatar billede rolfl Nybegynder
11. januar 2008 - 15:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Irriterende problem med materialer

Jeg er ved at modellere mit kollegie, og da modellen efterhånden blev for stor for min computer begyndte jeg at bruge optimize på nogle af de store elementer, for at reducere antallet af polygoner.
Jeg har f.eks. en skillevæg med 12 dørhuller, som jeg gav optimize og så collapse all. Det mente jeg var rigtigt genialt indtil jeg langt senere begyndte at lægge materialer på mine elementer (er for sent at benytte fetch). Problemet er, at man tydeligt kan se hvordan overfladen er blevet opdelt i trekanter og firkanter af optimize funktionen når man renderer, så de maps man smidder på ikke ligner noget som helst andet end et billede der er blevet trukket ud og skåret i stykker.
Er der en måde at reperere sine overflader på, så man igen kan benytte maps uden problemer?? (vil f.eks. bruge nogle af de betonmaps man finder i biblioteket) Vil nødigt modellere de forskellige ting igen.
Avatar billede michael-k Nybegynder
11. januar 2008 - 22:29 #1
Bruger du uv map på dine objekter inden du smider matrialer på ?
Avatar billede rolfl Nybegynder
14. januar 2008 - 16:36 #2
Nej, det gør jeg ikke. Hvad er det, og kan det løse problemet ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. januar 2008 - 18:07 #3
Ja kunne det sagtens være, prøv at søg på det i hjælpemenuen, du bliver nød til at have et uv map på dine objekter før du kan styre dine textures
Avatar billede rolfl Nybegynder
16. januar 2008 - 20:02 #4
Ja, det løste mit problem :) Er jo helt enkelt når man bare ved det ^^ Ser lige om jeg kan huske hvordan man giver pionts, sig lige til hvis ikke du får dem, så har jeg gjort et eller andet galt.
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. januar 2008 - 20:14 #5
Skal først lige smide et svar før du kan give point :)
Avatar billede rolfl Nybegynder
16. januar 2008 - 20:15 #6
Aha ja, det er jo ret uigennemsigtigt for nye brugere. Det er en superfed side den her, men den vinder ikke meget i brugervenlighde :P
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. januar 2008 - 21:21 #7
Syntes enlig ikke den vinder i noget somhelst ;) jeg ville anbefale dig at prøve at tjekke www.3dmaxer.dk ud, det er der de fleste danske 3d grafikere holder til :)
Avatar billede rolfl Nybegynder
22. januar 2008 - 00:03 #8
Tak for linket !!
Ved ikke, jeg har fået svar på de problemer jeg har spurgt om her, så i grunden har jeg positive oplevelser med siden. Også lidt smart med det point system, så folk får noget ud af at hjælpe andre.
Avatar billede osborne Nybegynder
22. januar 2008 - 21:41 #9
Når du giver point skal du bare markere navnet (i dette tilfælde michael-k) så kan du give point.
Avatar billede rolfl Nybegynder
23. januar 2008 - 16:13 #10
Det er meget uigennemsigtigt, ærligt talt. Troede jeg havde givet points...
Avatar billede rolfl Nybegynder
23. januar 2008 - 16:14 #11
Nu?
Avatar billede osborne Nybegynder
25. januar 2008 - 21:14 #12
Jeps