Avatar billede zylin Nybegynder
16. januar 2008 - 18:09 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

processor skrifter hastighed

Hej eksperter

Jeg er kommet lidi problemer da min processor (jeg mener det er processoren som skifter hastighed) her er et billede så i også kan se det andet:http://img411.imageshack.us/my.php?image=pcspeccszs7.jpg som i kan se står der 795 mhz men nogle gange står der 6xx mhz andre gange 1.99 ghz og jeg syntes jeg kan mærke det, hvilket jeg ikke forstår. Min computer er en bærebar medion computer(ikke dual-core), og jeg har installeret alle de drivere der fuglte med men nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre mere. Hjælp!
Avatar billede peet-49 Novice
16. januar 2008 - 18:18 #1
Det er fordi det er en bærbar, da styrer strømstyring efter, hvad der er brug for.
Avatar billede zylin Nybegynder
16. januar 2008 - 23:17 #2
Er der nogen måde jeg kan gøre så den hele tiden kører på max? for nogle gange er den rigtig lang tid. :-/
Avatar billede antikat Nybegynder
16. januar 2008 - 23:28 #3
kontrol panel --> strømstyring --> sæt den til "pressentation"
Avatar billede antikat Nybegynder
16. januar 2008 - 23:29 #4
eller minimal strøm styring....
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 23:54 #5
Jeg forstår ikke, at det skulle være nødvendigt at sætte den til pressentation.
Det fungere vel ligesom min cool n´ quit hvor større behov for computerkraft,
simpelhen sætter omdrejningerne op fra 50% til 100% Fuld kraft hele tiden, er
da vel spild af strøm?
Avatar billede antikat Nybegynder
17. januar 2008 - 01:58 #6
jasveg: Ja, det kan du have ret i, men jeg har syntes ikke at overgangen funger flydne nok... om det er windows der ikke kan finde ud af det skal jeg ikke sige... men det er rigtig trælst kun at bruge halvdele af den regnekraft man har købt, fordi der er et eller andet sted det ikke er lavet rigtigt...
Avatar billede off-line Nybegynder
17. januar 2008 - 13:14 #7
Ja det må det være. Så fungerer det altså ikke så godt som cool n`quit på min
stationære. Så snart jeg rører ved noget, kan jeg se, hastigheden drøne op øjeblikkelig.
Avatar billede deboss Nybegynder
18. januar 2008 - 20:04 #8
Jeg har heller ingen problemer med Cn'Q.

Prøv at skifte væk fra minimal strømstyring (til en hvilken som helst anden) og se om du kan mærke forskel..  Jeg tvivler, men man bliver jo stadig overrasket :)

Det betyder jo en del for batteriets holdbarhed at den skruer ned, så hvis du ikke mærker forskel, så husk at sætte den tilbage :)
Avatar billede zylin Nybegynder
18. januar 2008 - 21:35 #9
Hmm. Har prøvet at sætte den til "minimal strømstyring" og det hjælper ikke noget og selvom computeren er meget langsom så "skruer" den ikke op for kraften. Jeg begynder at tænke på om det kan have noget med at jeg har installeret drivers forkert :-/.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2008 - 21:51 #10
Er hastigheden noget du lytter til eller? her er et freeware program, som efter
det er startet op, kan lægges i nederste tray, så man hele tiden kan følge hastigheden. http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/CPU-Z.shtml
Avatar billede deboss Nybegynder
19. januar 2008 - 01:08 #11
Hehe - Zylin!
"Minimal strømstyring" skal den stå på for at den skruer op og ned automatisk via C n'Q - Hvis den ikke stod til det fra starten, så er C n'Q så vidt jeg ved ikke aktiveret.

Så er det nok noget andet du skal lede efter - Jeg er blank, hvis det ikke er C n'Q der justerer..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 01:21 #12
Så vidt jeg ved regulerer Cn'Q ikke processoren, men kun blæsere. Processoren i sig selv - i hvertfald AMD Turion - regulerer sig selv, uanset om du har installeret Cn'Q driverne.
Til en AMD64 Turion, kan du hente et program der viser CPU'ens temperatur. På min bærbare Acer, viser det sig at processoren ikke kan køre fuld skrue i mere end nogle sekunder. Så bliver CPU'en for varm og drosler ned. Det må jo skyldes et utilstrækkelig kølersystem i computeren.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 01:28 #13
Det passer så ikke helt hvad jeg skriver. Cn'C regulerer også frekvensen på CPU'en.

zylin: Min Turion kører næsten altid 5-800MHz når den ikke laver noget særligt. Først når der skal ydes, ryger den op på 1,8GHz.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 01:30 #14
Det er rigtigt, at cool n´ quit kun virker, hvis strømstyring er sat til minimal.

akyhne - Det er nyt for mig, troede det var cool n´ quit, som bevirkede, at
cpuén kunne gå ned på 1000 MHz fra 2200 MHz.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 01:32 #15
I øvrigt hedder teknologien i en bærbar PowerNow og ikke Cool & Quiet.

zylin: Hvor meget ram er der i overskud efter opstart? Hvis du ligger uder 3-400Mb fri, vil systemets ydelse afhænge meget af at disken skal swappe hele tiden. Så kan du have nok så hurtig en CPU.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 01:33 #16
Vi skriver vidst oven i hinanden :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 01:33 #17
Nå ok, intet nyt om det:)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 01:34 #18
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 01:38 #19
AMD PowerNow på bærbar er åbentbart det samme som cool n´ quit på en stationær?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 01:40 #20
Ja: http://en.wikipedia.org/wiki/Cool%27n%27Quiet "Due to their different usage; Cool'n'Quiet refers to desktop and server chips, while PowerNow! is used for mobile chips"
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 01:49 #21
Ok! Nu kunne det så være interessant at vide, om spørgeren har downloadet mit
link, så han er sikker på, at cpuén ikke viser muskler, når det behøves.
Avatar billede zylin Nybegynder
19. januar 2008 - 02:37 #22
Hej igen. Har downloadet dit program og prøvet at køre med det åbent og tjekke engang imellem hvad den ligger på, og core speed ligger på mellem 1,5 ghz og 1,9 ghz.
men "HT Link" ligger hele tiden på 794-796 mhz, men da jeg ikke ved hvad forskellen er kan jeg ikke drage noget konklussion. Jeg har 895 mb ram hvis det kan bruges til noget...
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 02:57 #23
Det vil sige, at cpu svinger mellem 795 MHz når der er stilstand og 1900 MHz
når der arbejdes. Det lyder da godt. Hvad er så problemet? Går det for langsomt,
når der skiftes til arbejde? HT link ( HyperTransport Link) det ved jeg ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 03:00 #24
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 03:04 #25
Forresten 895 MB ram er i underkanten. Der skal arbejdes mere med harddisken,
og det er langsommere end hvis du sætter nogle flere ram i.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 03:05 #26
Du har måske 1024 MB ram, men grafikkortet har så hugget resten?
Avatar billede zylin Nybegynder
19. januar 2008 - 03:06 #27
Ja den skulle jo helst kunne køre wow, men når der kommer lidt for meget på skærmen kører den temmelig langsomt og jeg syntes ellers at den vidst skulle kunne køre det, kan også være det bare er fordi der er for langsom overgang i det. Men jeg skal ikke kunne sige det... Det kan godt være jeg bare må leve med det eller måske få en af de ny dual core pc'er de skulle være rimelig gode.
Avatar billede zylin Nybegynder
19. januar 2008 - 03:08 #28
sådan noget som f. eks. at starte photoshop tager rimelig lang tid, for at den ligesom "går i gang" med at starte det.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 12:21 #29
Det lyder mere som om, din computer er lidt langsom, end at den fejler noget.
Avatar billede zylin Nybegynder
19. januar 2008 - 13:06 #30
Hmm har du nogen ide om hvad man kan få for sådan en bærebar? Det er fordi jeg faktisk i længere tid har gået og tænkt på at sælge den og så købe en ny "dual-core" da de vidst er faldet en del i pris her i januar-februar.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 13:20 #31
Som du skriver, er priserne på bærbare faldet, så jeg tror desværre ikke den er
meget værd i handel. Men hvor meget aner jeg ikke. Det kan du muligvis få at vide,
hvis du stiller spørgsmålet under fri debat, når du nøje angiver hvad det drejer sig om.
Avatar billede zylin Nybegynder
19. januar 2008 - 21:57 #32
Tusind tak for hjælpen skriv lige et svar så får du lige point. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 23:16 #33
:)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2008 - 23:40 #34
Du kan prøve at gøre din sidefil større, måske hjælper det?
http://www.helgec.dk/pagefil.html
Avatar billede zylin Nybegynder
21. januar 2008 - 14:42 #35
Tak for hjælpen :D
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2008 - 14:48 #36
Selv tak:)