Avatar billede zapzone Nybegynder
25. januar 2008 - 12:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Referencer til andre word dokumenter

Hej Eksperter.

Vi er et par studerende som er igang med at skrive hovedopgave.
Sagen er den, at vi på nuværende tidspunkt har et dokument til hver overskrift, når en overskrift er skrevet færdig, kopierer vi det manuelt ind i vores Rapport dokument.

Er der nogen der ved, om man i Word kan gøre sådan, at man til hver overskrift i vores Rapport dokument angiver en reference til et andet word dokument? Således, at når man retter i f.eks. Indledning.doc, så opdateres teksten automatisk i Rapport.doc - sådan at vi slipper for at copy/paste al teksten ind i Rapport dokumentet.

Håber det gav mening :)

Venlig hilsen de studerende.
Avatar billede jkrons Professor
25. januar 2008 - 12:09 #1
Kig i hjælpen under hoveddokument/underdokumenter.

Elller brug Copy/Paste men vælg Rediger - Indsæt speciel - Indsæt som køde. Så vil ændringer I laver i den enkeltedokumenter bliver opdateret i det samelde dokument.
Avatar billede jkrons Professor
25. januar 2008 - 12:09 #2
køde=Kæde
25. januar 2008 - 12:14 #3
Hoveddokument med underdokumenter er helt klart løsningen på den udfordring.
Avatar billede zapzone Nybegynder
25. januar 2008 - 12:24 #4
Ok. Har fået det til at fungere nu. Har Office 2007, så det er lidt anderledes end det du skrev. Har nu indsat et afsnit i hoveddokumentet som kæde, og det fungerer. Problemet er nu, at under-overskrifter fra dokumentet ikke kommer med i indholdsfortegnelsen i hoveddokumentet. Nogen idé til hvordan man løser det?
25. januar 2008 - 13:00 #5
Du skal ikke kopiere noget ind i hoveddokumentet. Du skal i stedet indsætte afsnittene som underdkumenter.
Herefter kan du generere en indholdsfortegnelse med alle punkter fra underdokumenterne.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. januar 2008 - 13:01 #6
Tjek hvilke typografier, du har opsat indholdsfortegnelsen til at hente.
Avatar billede zapzone Nybegynder
25. januar 2008 - 13:32 #7
Problemet var, at hoveddokumentet var i .doc format, og de andre i .docx format.
Men nu er der opstået et nyt problem, som næsten er endnu værre :(

Når jeg indsætter som kæde, op opdaterer indholdsfortegnelsen, så bliver alt teksten vist i indholdsfortegnelsen, ikke kun overskriften. Word tror altså, at tekst der er indsat som kæde skal vises i indholdsfortegnelsen. Under egenskaberne for indholdsfortegnelsen er Overskrift 1, 2 og 3 valgt som de eneste der skal medtages.

Nogen idéer ?
Avatar billede zapzone Nybegynder
25. januar 2008 - 13:44 #8
Har løst ovenstående. Det var fordi hele "kæde-blokken" var sat til at være Overskrift 2.

Endnu et problem er nu opstået. Når jeg har underoverskrifter i de dokumenter som kædes ind i hoveddokumentet, bliver disse ikke vist i indholdsfortegnelsen, fordi den behandler alt den indkædede tekst som værende Normal, og derfor ikke fanger de underoverskrifter som er i teksten... :(
25. januar 2008 - 14:06 #9
25/01-2008 13:00:16 !!!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. januar 2008 - 17:35 #10
Din indholdsfortegnelse bliver oprettet på baggrund af de typografier, som du har valgt skal bruges i indholdsfortegnelsen.

Får du for lidt eller meget tekst med i indholdsfortegnelsen, har du enten:

1. valgt forkerte typografier til indholdsfortegnelsen
2. brugt forkerte typografier i din tekst

(og hvis du er rigtig "uheldig", gør både 1 og 2 sig gældende).

Få styr på dine typografier ift. dit valg i indholdsfortegnelse, så får du også en korrekt indholdsfortegnelse.
Avatar billede zapzone Nybegynder
27. januar 2008 - 12:41 #11
Ok. Har fået styr på det med typografierne. Det hele virker næsten.
Men der er endnu et problem.

Jeg prøver lige at forklare sådan som det fungerer nu.
Jeg har oprettet et helt nyt tomt word dokument. Har lavet en masse overskrifter (Overskrift 1) og underoverskrifter (Overskrift 2) - Derefter har jeg genereret en indholdsfortegnelse. Så langt så godt. Nu opretter jeg så et nyt word dokument, som jeg kalder for Indledning.docx - her laver jeg ingen overskrift, da den allerede er oprettet i hoveddokumentet (Rapport.docx) - altså kun brødtekst, og måske en Overskrift 2.

Nu har jeg skrevet et par linier til indledningen, markerer alt og kopierer, gemmer og lukker dokumentet. Nu åbner jeg hoveddokumentet, placerer markøren under Indledning, vælger "Indsæt speciel -> Indsæt som kæde" - her har jeg en masse muligheder, bl.a. som Word dokument objekt. Mit problem med dette valg er, at alt hvad der fylder over 1 side bliver skåret væk... :( og derudover så kan man kun vælge én typografi for alt teksten. Dvs. selvom der både er brødtekst, Overskrift 2 og 3, så bliver det hele behandlet ens, alt efter hvad man vælger. Vælger jeg istedet HTML, så bliver det straks meget bedre, brødtekst over overskrifter bliver behandlet som de skal, og selvom teksten er længere end 1 side, så fortsætter det bare til den næste... Alletiders... MEN... Åbner jeg så underdokumentet, f.eks. Indledning.docx og retter i det, så bliver ændringerne gudhjælpemig ikke opdateret i hoveddokumentet :-(((( ARRH!!

Summasummarum - Hvordan indsætter man en kæde, hvor de forskellige typografier bliver behandlet individuelt, man kan indsætte mere end én sides tekst, og næsten det vigtiste: Hoveddokumentet bliver opdateret når man retter i et underdokument.

Synes det er utroligt at Microsoft har gjort det så besværligt at gøre... Eller er det bare mig ?
27. januar 2008 - 16:48 #12
Som nævnt flere gange er problemet at du kopierer tekst og indsætter med kæde.

Det eneste hoveddokumentet skal indeholde er indholdsfortegnelsen. Resten af teksten incl. overskrifterne skal være i underdokumenterne.

Microsoft har lavet en ganske udmærket funktion med hoved- og underdokumenter; men det forudsætter at den bruges korrekt.
Avatar billede zapzone Nybegynder
27. januar 2008 - 21:08 #13
erikjuul -> Ok. Det vil sige, at man kan ikke gøre sådan, at Rapport.docx indeholder al tekst fra samtlige underdokumenter, og være i stand til blot at rette i det enkelte underdokument... ? I såfald har jeg svært ved at se det smarte i denne funktion...
Avatar billede zapzone Nybegynder
29. januar 2008 - 21:10 #14
Løsningen var at benytte hoved/underdokumenter, som flere af jer nævner. Men hele tricket ligger i at benytte Outline (View->Outline - ved ikke hvad den hedder på dansk) som visning, og derefter indsætte underdokumenterne. På denne måde virker det, både når man retter/tilføjer i hoveddokumentet og underdokumenterne.
http://office.microsoft.com/en-us/word/HP051870021033.aspx
31. januar 2008 - 09:58 #15
JA, det er sådan funktionen med hoved- og underdokumenter fungerer.

Det udrere mig at du selv tager pointene for spørgsmålet, når du fra starten er gjort opmærksom på at det var løsningen at bruge denne funktion.

Det er dispositonsvisningen du benytter.
Avatar billede ebbesen Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:44 #16
Godt jeg fandt dette, men det er ikke helt nok for mig,
Jeg har et arbejdsdokument i Word 2007, som jeg dagligt opdaterer.
Herefter laver jeg samme ændringer/tilføjelser i Publisher 2003 eller 2007. Molboarbejde!
Hvodan opdaterer jeg Publisher? Jeg har indsat teksten fra Word som Indsæt speciel, og så kan jeg godt formatere, men hvis jeg trykker på Indsæt kæde, bliver teksten indsat som billede, og jeg kan så ikke ændre på formateringen.