Avatar billede orca Nybegynder
01. februar 2008 - 15:02 Der er 5 kommentarer

Smartest opsætning af DNS

Jeg har en hel række subdomains til et domæne. Mønstret er følgende, gældende for en lang række kunder:

kunde.funktionA.domæne.dk
kunde.funktionB.domæne.dk
kunde.funktionC.domæne.dk
kunde.domæne.dk

Min opsætning består en A record til kunde.domæne.dk og så CNAMEs for kunde.funktionX.domæne.dk som peger på kunde.domæne.dk. En kundes funktioner vil altid være hosted på samme servere, forskellige kunder vil dog kunne være på forskellige servere, hvorfor et * alias ikke er nok.

Spørgsmålet er hvorledes dette gøres lettest. Kan jeg undgå at skulle oprette CNAMEs for alle funktios subdomænerne? Naivt set er det kunde.*.domæne.dk jeg ønsker at mappe, men hvorledes gøres det i praksis?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2008 - 15:14 #1
Lidt besværligt, men sikkert nødvendigt på den måde. Og er det helt udelukket:

    funktionA.kunde.domæne.dk
Avatar billede orca Nybegynder
01. februar 2008 - 16:17 #2
Desværre, ja :(
Avatar billede tarraq Nybegynder
10. marts 2008 - 15:27 #3
Et "Hack" hvis det er en webserver med rewrite-muligheder (f.eks. apache), at sætte DNS til *.domæne.dk og så lade webserveren hitte ud af hvad der egentligt bliver spurgt på.
Det vil kræve lidt rewrite-magi men burde fungere fint.

- Michael
Avatar billede orca Nybegynder
10. marts 2008 - 18:02 #4
Den går desværre ikke da de forskellige subdomæner kan pege på forskellige servere. Herudover så vil det give en dårlig separation af de services der kører på serverne, hvilket ikke vil fungere.
Avatar billede tarraq Nybegynder
10. marts 2008 - 18:18 #5
Så er der vist ikke anden vej end at oprette en masse DNS-records.
Men afhængig af dit setup, kan du nok scripte dig til det, hvis det er ens setup. Lave en skabelon.

- Michael