Avatar billede bolmer Nybegynder
06. februar 2008 - 18:19 Der er 13 kommentarer

Bruger i design patterns?

Nu har jeg fået anbefalet "Design patterns" af Gang of Four indtil flere gange, men har aldrig haft brug for at benytte et design pattern

Er der over hovedet nogen der bruger disse patterns ude i virksomheder, eller er det bare nogle teoretiske snakke hoveder der hygger sig med dem?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2008 - 18:36 #1
De bruges rigtigt meget.

Jeg kan naesten ikke forestille mig nogen som ikke bruger dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2008 - 18:38 #2
Bemaerk at hvis du bruger et stort bibliotek (.NET, Java, Boost, whatever), saa vil
en stor del af pattern implementationen vaere i biblioteks koden, men derfor er
det jo stadig interessant at vide, hvorfor det er lavet paa den maade.
Avatar billede nielle Nybegynder
06. februar 2008 - 19:29 #3
Enhver programmør som har arbejdet med OOP i bare lidt tid vil begynde at bruge design patterns - i første omgang helt ubevist. Dernæst vil hun opdage at der er bestemte typer af ting som hun har en tendens til at løse på (nogenlunde) samme facon hver gang.

For det er nemlig lige hvad DP er - en masse standard opskrifter på hvordan bestemte problemstillinger kan løses mest hensigtsmæssigt. Det drejer sig ikke så meget om algortitmer, men snare om hvordan man strukturere sine objekter.

Som sagt vil det være ubevist i starten (hvis det da ikke er noget der direkte undervises i - men det sker nok aldrig på 1. år alligevel). Senere kan man så være så heldig at opdage at - gud! - det er der andre som har gjort før mig.

GoF bogen er udenmærket, men man skal nok have et par års erfarimng for virkeligt at fårstå at værdsætte den. Desuden er der skrevet utallige bøger som - forufden patterns - henvender sig til specifikke programerringssprog.
Avatar billede bolmer Nybegynder
07. februar 2008 - 18:31 #4
Er der visse design patterns som er gode at have kendskab til og som bruges ofte? Der er vel også eksempler på patterns der er ved at uddø?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 18:54 #5
Der er stor forskel paa udbredelsen af de forskellige GoF patterns, men de fleste
ses nu en del.

Factory
Abstract Factory
Builder
Proxy
Singleton
Observer
Visitor
Facade
Command
Iterator
Composite
Strategy

er alle nogen som jeg mener at man ser hyppigt.
Avatar billede nielle Nybegynder
07. februar 2008 - 19:25 #6
Decorator bruges i .NET's stream håndtering. Detuden er det nye LINQ skåret over sammen opskrift.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:32 #7
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede bolmer Nybegynder
06. april 2008 - 11:13 #8
Yes lig du bare et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 15:48 #9
gerne

men nielle har jo også været med
Avatar billede nielle Nybegynder
06. april 2008 - 18:17 #10
Svar :^)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2008 - 01:46 #11
så mangler bare at acceptere svarene
Avatar billede warlin Nybegynder
31. juli 2008 - 12:45 #12
Vil dog lige smide ne kommentar til dette:

Som nogen skriver bruger man det som proggramør helt ubevist. Men ved at tænke disse patterns ind i dit design, sikrer du dig en god sikring af dine data og programmer.

Hvis du bruger patterns ubevist, er der stor chance for at du overser noget, og derved ikke for dette med i den endelige proggramering, hvilket resultere i et mere ustabilt program.

Så mit råd er helt sikkert, at kigge design patterns igennem i designfasen, og se hvor man kan anvemde disse.
Avatar billede nielle Nybegynder
07. september 2008 - 09:27 #13
Lukketid?