Avatar billede janvind Praktikant
12. februar 2008 - 07:01 Der er 9 kommentarer

Brugerflade på excel

Kan man lave en brugerflade til excel, som skjuler hvad er ligger bag ved. Dette skal forstås således at jeg laver en del skemaer af forskellig art i excel, som grundlæggende fungere fint, men alligevel mangler det sidste (brugerfladen) for at være helt i orden.
Avatar billede jlemming Nybegynder
12. februar 2008 - 08:04 #1
under tools,options kan du vælge hvor meget der skal vises
Avatar billede janvind Praktikant
12. februar 2008 - 08:41 #2
Jeg tror du mener: Faneblad "vis", hvorefter der er diverse flueben for hvad der skal vises.
Jeg vil gerne have at mine regneark starter op helt uden at man kan se excel (menuer mv.)
Avatar billede jkrons Professor
12. februar 2008 - 09:16 #3
Hvis du mener, at du laver dine helt egene skærmbilleder, så brugerne slet ikke ser de underliggende regneark, skal du bruge Userforms.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
12. februar 2008 - 10:57 #4
Når du omtaler faneblade, tyder det på, at du bruger 2007. I så fald kan du faktisk skrælle hele brugergrænsefladen af i mere eller mindre ét hug.

Hent Custom UI Editor på http://openxmldeveloper.org/articles/CustomUIeditor.aspx

Luk din Excel-fil. Åbn Custom UI Editor. Åbn Excel-filen derigennem (der sker ikke noget andet end at du nederst i dialogen kan se filnavnet). Indsæt følgende:

<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2006/01/customui">
  <ribbon startFromScratch="true" />
</customUI>

Gem og luk Custom UI Editor. Åbn din Excel-fil på normal vis. Du har nu skrællet hele ribbon/båndet af og har kun Office-knappen tilbage.
Avatar billede jkrons Professor
12. februar 2008 - 14:06 #5
wordhaj-> Måske læser jeg indlægget forkert, men som jeg opfatter handler det om, athelt at skjule for brugeren, at der er tale om et regneark, så heller ikke seklve arkene er vist. Og det løser Custom UI Editor vidst ikke.
Avatar billede janvind Praktikant
12. februar 2008 - 14:14 #6
ja, tanken er at man trykker på iconet på eksempelvis skrivebordet, hvorefter det påældende regneark kører, helt uden at man kan se at excel er opstart automatisk.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
12. februar 2008 - 14:20 #7
jkrons->Nej, det har du fuldstændig ret i. Ændring af UI gælder kun Ribbon/båndet. Om det er relevant at bruge eller ej, kommer jo an på, hvordan janvind ønsker, at Excel-filen skal anvendes/udfyldes.
Avatar billede jkrons Professor
12. februar 2008 - 14:40 #8
Jeg er bange for, at du ikke helt kan "komme af med Excel". Du kan som nævnt lave en Userform, der lægger sig oven på regnearket, men den kan ikke udfylde hele skærmen, så visse Ecel elementer vil være synlige. Skal du helt "af med" Excel, skal du nok ud at programmere en applikation, fx i VB, der kalder Excel i baggrund, når det er nødvendigt.
Avatar billede perhol Seniormester
12. februar 2008 - 15:18 #9
http://www.vbaexpress.com/kb/getarticle.php?kb_id=749 ligger der en Excel fil der gør det du efterlyser.
Den er godt nok beregnet til at logge blodsukkernivaeuer m.m., men måske kan du lære hvordan man gør når man vil 'skjule' Excel's egen brugergrænseflade.