Avatar billede jalaboo Nybegynder
16. juni 2001 - 11:24 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

automatisk start af proftpd

Hvordan får jeg proftpd til automatisk at starte ?
Avatar billede jalle Nybegynder
16. juni 2001 - 12:59 #1
Det kommer an på hvilken Linux version du kører. Hvis du kører RH, så kan du hente et opstartsscript på www.lws.dk under ftpserver.
Avatar billede jalaboo Nybegynder
16. juni 2001 - 13:04 #2
jeg har forsøgt mig med det script, men kunne ikke få det til at fungere ?
Avatar billede jalle Nybegynder
16. juni 2001 - 13:07 #3
Hvis du skal have det til at starte automatisk med det script, så skriver du bare:

/sbin/chkconfig proftpd on

Hvis det ikke starter proftpd op, så er det fordi, at du ikke har sat proftpd.conf rigtigt op.
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. juni 2001 - 19:35 #4
Hvis du skal have en service til at starte ved opstart af maskinen og lukke ned ved nedlukning så bruges /etc/rc.d./init.d/ til pladsering af scriptet og i henholdsvis rc1.d rc2.d..rc6.d linkes til /etc/rc.d/init.d med S eller K som prefix for om du vil startet/lukke scriptet på given runlevel
Avatar billede jalaboo Nybegynder
17. juni 2001 - 17:17 #5
Jeg kan godt starte proftpd op manuelt, men kan ikke få serveren til at gøre det automatisk.

Nedenstående ligger i /etc/xinetd.d/proftpd

service proftpd {
flags = REUSE
log_on_success = HOST PID
log_on_failure = HOST RECORD
port = 21
socket_type = stream
protocol = tcp
user = root
server = /usr/local/sbin/in.proftpd
bind = 0.0.0.0
type = UNLISTED
wait = yes
instances = 50
}

hvad gør jeg ?

peter m : kan du uddybe dit svar ?
Avatar billede jalle Nybegynder
17. juni 2001 - 17:26 #6
Denne kommando skal starte proftpd automatisk op, når du starter linux op:

/sbin/chkconfig proftpd on

Den startes op via xinetd under opstart.
Avatar billede jalaboo Nybegynder
17. juni 2001 - 18:38 #7
/sbin/chkconfig --list
viser at proftpd er sat op til at starte, men den gør det ikke. Hvis jeg skriver /usr/local/sbin/proftpd starter den, så hvad kan der være galt ?
Avatar billede jalaboo Nybegynder
17. juni 2001 - 18:53 #8
jeg vil tro at jeg skal linke til proftpd her /etc/rc.d/init.d/
hvordan gør man det ?
Avatar billede top Nybegynder
17. juni 2001 - 18:56 #9
I /etc/rc.local tilføjer du nederst
/usr/local/sbin/proftpd

Så burde det virke..
Avatar billede jalaboo Nybegynder
17. juni 2001 - 19:38 #10
jeg har valgt at bruge wu-ftpd, så hvordan får jeg proftpd væk fra inetd ?