Avatar billede stellahell Nybegynder
21. februar 2008 - 11:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Samle en PC

Hej med Jer,

Jeg har brug for lidt hjælp med et par kedelige ting, men jeg håber at nogen vil ta' sig tiden til at kigge lidt på dem.

Jeg skal ha' samlet mig en ny computer til grafisk brug og gaming - og gerne støjsvag (kæresten brækker mine ben hvis den larmer!). Jeg har fundet følgende hardware, men kunne for en sikkerheds skyld godt tænke mig at ha' lidt kyndigere øjne til at kigge på delene, for at se om det hele passer sammen. Og om der evt. er nogle ting jeg bør skifte ud eller tilføje.

Bundkort
- Gigabyte GA-P35-S3
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425727
(Skulle dette ikke kunne gøre det? Eller er det ikke optimalt?)

CPU:
- Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz / 1333 MHz :
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451
(Bør jeg overveje en anden køler en box versionen?)

RAM:
- Kingston ValueRAM 1 x 1 GB (3 GB RAM i alt)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138802
(Er også lidt usikker på om disse ram er ok? Meget billige)

Grafikkort:
- ZOTAC GeForce 8800GTS (512 MB)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409882

Harddisk:
- Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

Kabinet:
- Enermax VOSTOK ECA3120-BS
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393115
(Havde kigget på dette kabinet, men er meget i tvivl efter et par reviews. Vil bare gerne ha' et der er støjsvagt. Hvor det hele kan være. Og så må det gerne se lidt godt ud (ikke for mange crazy lys og LEDs)! Plus at grafikkortet skal bruge 400W)

Er glad for al hjælp I kan give mig :)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
21. februar 2008 - 11:26 #1
Strømforsyning?
DVD læser/brænder

Har bundkortet digital udgang (til skærmen)
Avatar billede stellahell Nybegynder
21. februar 2008 - 11:48 #2
Jeps, strømforsyning har jeg også in mente, men det kommer lidt an på om jeg holder mig til dette kabinet eller finder et andet, hvor der evt. fulgte strømforsyning med.
DVD brænder har jeg. Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor bundkortet skal ha digital udgang til skærmen? Burde det ikke bare være grafikkortet?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
21. februar 2008 - 12:01 #3
Jo det er mig der vrøvler, sorry, sad med noget andet i tankerne det er det, har lige haft en lille sag med et firma der ville have penge (325 Kr.) for at en skærm var udpakket og returneret, netop den var nemlig ikke modtgelig for DVI.
Avatar billede dooleys Nybegynder
21. februar 2008 - 18:13 #4
Nu skriver du ikke så meget om hvad dit pris niveau er på. hvis jeg kan få lidt af vide om det skal jeg prøve at sætte noget sammen til dig!
Avatar billede stellahell Nybegynder
21. februar 2008 - 23:17 #5
Jeg havde egentligt bare tænkt mig ca. samme pris som disse dele gi'r tilsammen, hvilket er ca. 6000,-. 7000,- ville nok også kunne gå an :)
Har i mellemtiden hørt at jeg nok bør investere i nogle bedre ram og muligvis bundkort? Noget med et X38 chipset?
Avatar billede dooleys Nybegynder
21. februar 2008 - 23:54 #6
Cpu:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451

Bundkort:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400654

ram:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230534  <-- gange 2 (4gb ialt)

Gfx:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403920

PSU:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217541

Hd:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252955

Kabinet:
Det vil jeg lade op til dig. har ikke styr på hvor mange penge der er tilbage endnu. men du kan jo købe kabinet efter det. et godt kabinet kan fåes til en 800-900kr som er godt støj mæssigt.
Avatar billede stellahell Nybegynder
22. februar 2008 - 09:52 #7
Jeg takker mange gange for hjælpen og det var godt med lidt kvalificeret hjælp heridne fra. Tror dog jeg holder mig til Zotac 8800 GTS gfx kortet, til trods for at det er lidt dyrere end det asus du foreslår :) Har lige et sidste spørgsmål. Har hørt lidt om at xp slet ikke kan udnytte de 4 gb ram, men at vista derimod kan? Havde tænkt mig at køre xp noget tid endnu, indtil jeg føler at de har fået lidt mere styr på vista. Det kan godt være det bare er mig der er den nervøse type :)
Hvis du smider et svar dooleys, kan jeg lige give dig point.
Avatar billede ejldk Nybegynder
22. februar 2008 - 09:56 #8
Nu kommer vista jo snart med SP1, som retter MANGE fejl! Derefter tror jeg at det bliver bedre end XP!

Jeg mener at for at man kan køre alle de nyeste spil optimalt, skal man have vista. Er jeg galt på den, eller?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. februar 2008 - 09:58 #9
Med ny hardware skal du ikke være nervøs for at installere Vista. Den er faktisk ikke så ringe som mange skriver om. Efter min mening slår den XP med flere længder.
Avatar billede stellahell Nybegynder
22. februar 2008 - 10:40 #10
Ok, så kan det være jeg hellere må ta' det store spring efterhånden :)
Avatar billede dooleys Nybegynder
22. februar 2008 - 12:05 #11
Du kan roligt vælge vista, NÅR sp1 er udkommet :) og det gør den snart :)
håber du bliver tilfreds med dit setup :)
Avatar billede dooleys Nybegynder
22. februar 2008 - 12:06 #12
åh jo glemte at sige at det er 32bit og 64bit versioner af enten xp eller vista der bestemmer om du kan køre med mere en 4gb ram. 64 bit kan køre med mere end 4 gb
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. februar 2008 - 12:39 #13
Når du køber Vista, som ikke er OEM version, så mener jeg at det både indeholder 32 såvel som 64 bit versionen.
Så længe du ikke har 64 bit programmer, er der jo ingen værdi i at køre 64 bit Vista.
Avatar billede stellahell Nybegynder
22. februar 2008 - 13:03 #14
Jeg takker dragon. Jeg holder mig bare til 32 bit så :)