Avatar billede jensgram Nybegynder
26. februar 2008 - 19:55 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

DOM: lastChild eller getElementsByTagName

Hej eksperter

Jeg må indrømme, at min erfaring med at tilgå HTML DOM via ECMA script er ikke-eksisterende. Derfor vil jeg gerne høre, _hvilken løsning, der er mest korrekt / virker på de ældste browsere_?

Min situation er, at jeg har noget kode, der ser omtrent således ud (en menu, hvor under-punkter først skal vises ved mouseover):

-- HTML (håber det bliver læseligt)

<ul>
  <li>
    <a href="...">...</a>
  </li>
  <li onmouseover="mnu_exp(this, true); void(0);" onmouseout="mnu_exp(this, false); void(0);">
    <a href="...">...</a>
    <ul>
      <li>
        <a href="...">...</a>
      </li>
    </ul>
  </li>
  <li>
    <a href="...">...</a>
  </li>
</ul>

-- script

/*
bliver kaldt med:
- elm : et <li>-element
- expand: skal undermenu vises eller ej?
*/

// 1.
function mnu_exp(elm, expand) {
    if (elm.hasChildNodes()) {
        sub = elm.lastChild;

        if (sub.nodeName.toLowerCase() == 'ul') {
            sub.style.display = (expand ? 'block' : 'none');
        }

// 2.
function mnu_exp(elm, expand) {
    subs = elm.getElementsByTagName('ul');

    if (subs.length > 0) {
        subs[0].style.display = (expand ? 'block' : 'none');
    }

I bund og grund: Er det hip som hap at bruge hasChildNodes() og lastChild (jeg ved, at ul'en altid er den sidste) eller getElementsByTagName() ???

På forhånd tak.

- Jens Gram
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. februar 2008 - 20:03 #1
Jeg håber naturligvis, at olebole falder over denne tråd :)
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. februar 2008 - 20:08 #2
... og så ser jeg lige, at jeg - korrekt - har skrevet "jeg ved, at ul'en altid er den sidste"; så kan 1 vel erstattes med:

// 1.
function mnu_exp(elm, expand) {
    elm.lastChild.style.display = (expand ? 'block' : 'none');
}

(hvis det er lastChild-tilgangen, der er at foretrække...)
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2008 - 22:16 #3
<ole>

Først: Tak for tilliden, Jens  ;o)

Prøv lige denne kode i både IE og FF:

<script type="text/JavaScript">
function foo() {
    var oUL = document.getElementById("gnu");
    alert( oUL.lastChild.nodeName );
}
</script>

<p><button onclick="foo()">TEST</button></p>

<ul id="gnu">
    <li>Blabla A</li>
    <li>Blabla B</li>
    <li>Blabla C</li>
    <li>Blabla D</li>
</ul>

Som du kan se, tolker de to browsere whitespace forskelligt. FF ser det sidste linjeskift i UL-blokken som ul-elementets lastChild - mens IE mener, det sidste li-element er ul-elementets lastChild  :o|

Den sikre fremgangsmåde er at skrive noget i stil med:

function foo() {
    var oUL = document.getElementById("gnu");
    var aLI = oUL.getElementsByTagName("li");
    alert( aLI[aLI.length-1].nodeName );
}

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2008 - 22:17 #4
- og det betyder: Din egen løsning nummer 2 er bedst  ;o)
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. februar 2008 - 22:26 #5
Jamen det var da herligt :)

I det her tilfælde bliver HTML'en spyttet ud på én lang linie, så whitespaces er i det mindste ikke noget problem.

Men #2 lader til at blive løsningen så. Jeg ved trods alt, at det er det første (og eneste) ul-element, så [0] må kunne gøre det.

Vil du smide et svar?
Avatar billede w13 Novice
26. februar 2008 - 22:29 #6
Bemærk i øvrigt også, at "void(0)" i følgende:

onmouseout="mnu_exp(this, false); void(0);"

ingen forskel gør. Du bør kun bruge den til at forhindre, f.eks. en href i at gå til en ny side, når du skriver:

href="java script:document.body.style='inline'"

det kan derfor løses med:

href="java script:document.body.style='inline';void(0)"

men i en Event-Handler (onclick, onmouseover, osv.), gør det absolut ingen forskel.
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. februar 2008 - 22:31 #7
Jamen der er jo ingen grænser for hvor meget jeg lærer i dag...
Avatar billede w13 Novice
26. februar 2008 - 23:28 #8
:)
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2008 - 23:34 #9
Når man itererer gennem en childNodes-collection - eller bruger next-/previousSibling - eller bruger first-/lastChild - så risikerer du problemer med whitespace i bl.a. Firefox.

Derfor kan der være gode grunde til at bruge din #2, men specielt når der er tale om dynamisk indsatte elementer - eller elementer, udskrevet på én linje med henblik på DOM-manipulation - kan man ofte med fordel bruge de andre  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2008 - 23:37 #10
Jeg bruger f.eks. (næsten) altid selv denne syntaks, når jeg dynamisk skal vise et eller andet stykke information/data på siden:

document.getElementById("gnu").firstChild.nodeValue = "Noget, et eller andet ...";

<div id="gnu">&nbsp;</div>
Avatar billede jensgram Nybegynder
27. februar 2008 - 08:20 #11
Jamen så bliver det den korte i dette tilfælde.

function mnu_exp(elm, expand) {
    elm.lastChild.style.display = (expand ? 'block' : 'none');
}

w13 > Gider du også lave et svar?

- Jens
Avatar billede w13 Novice
27. februar 2008 - 09:26 #12
:)
Avatar billede jensgram Nybegynder
27. februar 2008 - 09:33 #13
Mange tak for hjælpen begge.