Avatar billede starter Praktikant
05. marts 2008 - 17:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Layer i ekstern fil

Jeg har en lang række sider, hvor jeg har brug for at kunne lave en mouseover på flere links, hvor der kommer en lille forklarende boks op. Jeg kan sagtens gøre det ved at sætte layers ind på hver side, men det er meget omstændigt at vedligeholde. Det nemmeste ville være, hvis jeg kunne ligge dem i en ekstern fil og redigere dem derfra. Kan man, evt. med en .js fil, lave en kode, som virker på samme måde som hvis lagene lå på hver enkelt side?

Håber nogen kan hjælpe mig!
Avatar billede roenving Novice
06. marts 2008 - 16:32 #1
Prøv at kigge på overLIB: http://www.bosrup.com/web/overlib/ !-)
Avatar billede starter Praktikant
06. marts 2008 - 17:04 #2
Tusind tak fordi du reagerer! :o)

Jeg har fundet overlib, men jeg kan ikke se, at jeg kan anvende eksterne tekster (have dem liggede i ét dokument og referere til dem fra alle de andre sider). Jeg vil jo gerne kunne vedligeholde teksterne ét sted. Ved du om det kan lade sig gøre?
Avatar billede roenving Novice
06. marts 2008 - 17:16 #3
Du kan jo have teksterne liggende som et javascript-array i en ekstern fil, du ganske glimrende kan referere til !-)
Avatar billede starter Praktikant
06. marts 2008 - 18:03 #4
Hmmm. Hvordan gør jeg lige det?

Jeg formoder, at jeg laver en .js fil med eksempelvis:
<script type="text/javascript">
var 1="tekst1"
var 2="tekst2"
var 3="tekst3"
var 4="tekst4"
var 5="tekst5"
</script>

Men hvordan får jeg det ind i min popup?
Avatar billede roenving Novice
06. marts 2008 - 18:17 #5
Nu er tal ulovlige som variabler, så du kan f.eks. lave det sådan:

var t = [];
t.push("tekst1");
t.push("tekst2");
t.push("tekst3");
t.push("tekst4");
t.push("tekst5");
t.push("tekst6");

-- og _intet_ andet i en tekst-fil, du f.eks. kalder 'tekster.js' og så inkluderer:

<script type="text/javascript" src="tekster.js"></script>

-- så kan du kalde værdierne alle steder i javascript med f.eks.

alert(t[0]);

-- eller indsætte det som værdi i et kald: overlib(t[2]);
Avatar billede starter Praktikant
06. marts 2008 - 18:25 #6
Hvordan sætte jeg det så ind i:

<a href="java script:void(0);" onmouseover="return overlib('alert(t[0]);')" onmouseout="return nd();">Link</a></p>
Avatar billede roenving Novice
08. marts 2008 - 12:23 #7
<a href="java script:void(0);" onmouseover="return overlib(t[0])" onmouseout="return nd();">Link</a>
Avatar billede starter Praktikant
09. marts 2008 - 09:19 #8
Hurra! Du er en engel - tusind tak!

Svar lige :o)
Avatar billede roenving Novice
09. marts 2008 - 23:31 #9
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
12. marts 2008 - 14:36 #10
-- og tak for point ;~}