Avatar billede hells Nybegynder
11. marts 2008 - 14:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Syntaksfejl i kode til dialog-box

Jeg er i gang med (sporadisk) at gennemgå winprog.org-tutorialen, og jeg er gået lidt i stå ved en syntaksfejl, jeg får på baggrund af koden til en dialogboks. Koden til dialogboksen, som den ser ud nu, er:

IDD_ABOUT DIALOG DISCARDABLE 100, 80, 240, 100
//STYLE DS_MODALFRAME | WS_POPUP | WS_CAPTION | WS_SYSMENU
CAPTION "BOKSBOKS"
FONT 13, "MS Sans Serif"
BEGIN
//    DEFPUSHBUTTON    "&Ok", IDOK, 200, 40, 20, 20
  //  PUSHBUTTON        "&Cancel", IDCANCEL, 200, 70, 20, 20
    //GROUPBOX        "Indrammet:::", IDC_STATIC, 5, 5, 230, 90
    //CTEXT        "min min min min teskst tekst tekst", IDC_STATIC, 10, 10, 100, 50
END

Som det kan ses, er nogle af linjerne udkommenteret. Med udkommenteringen virker kode, men fjernes et par af skråstregerne, får jeg en syntaksfejl, når jeg kører windres.

Det, jeg finder mærkeligt, er, at jeg også får syntaksfejl, når jeg kopierer kodeeksemplet fra tutorialen.

Er der nogen, der har en løsning på dette?
Avatar billede segmose Nybegynder
11. marts 2008 - 18:29 #1
Manglende kommaer efter hver linie?
Avatar billede hells Nybegynder
11. marts 2008 - 19:27 #2
Efter hver linje? Det hjælper ikke umiddelbart, jeg får snarere flere syntaksfejl. Jeg har forsøgt mig med kommaer både før og efter problemlinjerne, men lige lidt hjælper det.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. marts 2008 - 19:43 #3
Dette kompilerer uden problemer:

#include <windows.h>
#define IDC_STATIC 123 // Denne vil du nok have et andet sted

IDD_ABOUT DIALOG DISCARDABLE 100, 80, 240, 100
STYLE DS_MODALFRAME | WS_POPUP | WS_CAPTION | WS_SYSMENU
CAPTION "BOKSBOKS"
FONT 13, "MS Sans Serif"
BEGIN
    DEFPUSHBUTTON    "&Ok", IDOK, 200, 40, 20, 20
    PUSHBUTTON        "&Cancel", IDCANCEL, 200, 70, 20, 20
    GROUPBOX        "Indrammet:::", IDC_STATIC, 5, 5, 230, 90
    CTEXT        "min min min min teskst tekst tekst", IDC_STATIC, 10, 10, 100, 50
END

Med denne kommandolinie:
windres -i whatever.rc -J rc -o whatever.res -O coff
Avatar billede hells Nybegynder
11. marts 2008 - 19:56 #4
Jep, der var problemet, jeg havde hverken den ene eller den anden af de to linjer her:
#include <windows.h>
#define IDC_STATIC 123

Slående så enkelt og egentligt ligetil løsningen er. Altså når man lige finder den ;)
bertelbrander, jeg siger tak og beder dig lægge et svar:)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. marts 2008 - 20:54 #5
Nogle compilere vil have windows.h i .rc filer, andre (borlandc++) vil ikke.

Jeg samler ikke på point.
Avatar billede hells Nybegynder
12. marts 2008 - 18:00 #6
Okay, som du vil, så snupper jeg dem bare selv.