Avatar billede dcheng Novice
17. marts 2008 - 00:44 Der er 8 kommentarer

dual boot, winxp og ubuntu

hej eksperter

jeg vil nu gerne igang med ubuntu, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg kan få min laptop til at dual boote. Noget med noget GRUP eller noget?

Jeg ved ikke meget om ubuntu, har kun haft et grundkursus i linux .

Er der nogle som kan sige mig hvordan jeg kan få min LENOVO T61p til at dual boote med winxp og ubuntu?

Jeg har iforvejen 2xWinXP og vil gerne tilføje ubuntu, jeg har lavet om på mine partitioner så jeg har plads til ubuntu (18GB)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2008 - 00:48 #1
Hvis du installerer Windows først og Linux sidste, så bør dual boot virke fint.

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til din ønskede triple boot. Men worst case er
at du får brug for lidt fiflen.

Linux bruger en bootloader typisk grub.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 16:35 #2
en bootmanager som http://www.osloader.com/ skulle nu også kunne klare opgaven ;)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2008 - 14:05 #3
Som nevnt av arne_v så klarer Linux sin innebygde grup bootmanager oppgaven. Når det dreir seg om 2 stk Win Xp så vil nok ikke dette kjøre automatisk og av seg selv. Med litt redigering i filen /etc/grub/grub.conf så bør det gå bra. (Den ligger her på Centos, den kan ligge et annet sted på Ubuntu.)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
19. marts 2008 - 14:10 #4
Grub skal vel bare starte ntldr, så klarer den og boot.ini resten af windows-installationerne
Avatar billede dcheng Novice
19. marts 2008 - 21:07 #5
I kan lige smide et svar, så deler jeg dem ud, det er således at jeg skal ud at rejse på Søndag i 2½ måned så får ikke lige tid til at afprøve, men nu har jeg det til jeg kommer tilbage.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2008 - 21:32 #6
ok
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2008 - 04:43 #7
hæld du bare lidt point af til de andre... ;)
Avatar billede fuglen1 Novice
20. april 2008 - 00:23 #8
langbein: I hvilken linux ligger denne fil i.
Den er ikke i Pclinuxos eller ubuntu som er de to linux jeg har inde i iøjeblikket.
Mon ikke det er /boot/grub/menu.ist