Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 12:14 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Pc vil ikke starte op

Min datter's pc vil pludselig ikke starte op, men laver diskkontrol og når den er færdig starter den bare forfra. jeg har prøvet at starte i fejlsikret tilstand, men det vil den heller ikke.
Den er nok ved at være fyldt, men gør det at den ikke vil starte.

Håber en kan hjælpe
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2008 - 12:21 #1
Du kan prøve at starte den med XP CD'en, og gå i genoprettelses konsollen. Du kan læse hvordan du kommer i den her: http://support.microsoft.com/kb/314058/da

Et stykke nede på siden kan du læse om CHKDSK, og du kan prøve at køre CHKDSK med /p /r switches. Hvis dit systemdrev hedder C:, skal du skrive chkdsk c: /p /r og trykke enter. Husk mellemrummene.
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 12:42 #2
Hvis jeg skal køre CHKDSK hvordan gør jeg så det, for det har jeg ikke prøvet før
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 12:55 #3
For at gøre det mere "overskueligt" så får du lige min beskrivelse af ovenstående.
Genroprettelseskonsol i xp:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Hvis det også er Konsistens check den laver i opstarten, så kan du f.eks ændre dit filsystem fra fat32 til ntfs - hvor denne fejl sjælden forkommer
Tryk på Start, tryk på Kør, skriv " cmd " tryk på ok
skriv følgende efter promten: convert c: /fs:ntfs
Den ændre nu dit filsystem til NTFS og du mister ikke noget data ved det.
Ntfs er et mere sikkert filsystem end fat32 er, dog køre de fleste "system recovery" systemer i fat32. Du kan ikke ændre NTFS tilbage til Fat32 uden at skulle formatere
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 13:01 #4
okay jeg prøver
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 14:10 #5
Nu har jeg kørt CHKDSK, men maskinen vil stadig ikke starte op men kører fortsat systemkontrol, og derefter genstarter den.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 14:24 #6
Så skal du nok prøve at udføre en Repair af Windows XP.
Du mister ikke noget ved det, hvis blot du er opmærksom på nedenstående punkter - især punkt 4:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen.
Det gælder også SP2, hvis den cd der udføres en "repair" med er en SP1 udgave.
Desuden skal nye opdaterede drivere og ca. 90 XP updates, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 14:26 #7
Det har jeg prøvet men den siger så at der ikke er plads nok til en installation
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 14:34 #8
Sikker på det ikke er en NYinstallation du har været igang med ?
Normalt vil en repair blot overskrive den nuværende installation og KUN kræve lidt mere plads, hvis der er f.eks nogle beskadiget sektorer på harddisken.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2008 - 14:44 #9
Hvis der er under 15% ledig plads kan du ikke lave ret meget.
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 14:51 #10
Når jeg kommer dertil hvor der står
Velkommen til installationsprogrammet står der derefter
installere Windows XP tryk ENTER
Reparere tryk R

Jeg trykker så ENTER, og så kommer dette frem

-: Partition1 < EISA-funktioner>  2000 MB  < 558 MB ledig >
c: Partition2 < ACER > FAT32      27525 MB  <  83 MB ledig >
D: Partition3 < ACERDATA <  FAT32 27706 MB  < 27691 MB ledig >
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 14:56 #11
Det kan den nu godt, hvis du kommer under 10%, så vil den nok brokke sig.
men de 15% er korrekt for at kunne diskdefragtmentere ;-)
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 15:00 #12
okay når jeg så trykker på C: skriver den

Den partition du har valgt har ikke tilstrækkelig ledig plads til at rumme Windows XP. Installationsprogrammet er nødt til at omformatere partitionen for at kunne installere.

skal jeg så bare trykke ok til det ?
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2008 - 15:00 #13
Der er for lidt plads på C: Partion 1 er sikkert en recovery, ender er windows på til gen indstalation.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 15:01 #14
Det ser ikke godt ud med pladsen på C ! - den vil den ikke lave en repair på, da den som tidligere skrevet IKKE har plads nok.

Prøv derfor dette, inden du ender i at skulle lave en recoverey fra D

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, se nedenfor.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1              (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixboot              (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Skriv disse svar på de spørgsmål der kommer:
Add installation to boot list? (Yes/No/All)
[Skriv: Y for at besvare dette.]
Enter Load Identifier:
[Skriv: Windows XP Professional eller  Windows XP Home Edition.]
Enter OS Load options:
[Lad dette felt være blank og tryk ENTER].

Se hele forklaringen til bootcfg /rebuild her:
http://support.microsoft.com/kb/291980
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 15:15 #15
efter jeg har skrevet fixboot kommer følgende spørgsmål :

Vil du skrive en ny startsektor til partitionen C: ?

hvad skriver jeg her ?
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 15:16 #16
Skriv disse svar på de spørgsmål der kommer:
Add installation to boot list? (Yes/No/All)
[Skriv: Y for at besvare dette.]
Enter Load Identifier:
[Skriv: Windows XP Professional eller  Windows XP Home Edition.]
Enter OS Load options:
[Lad dette felt være blank og tryk ENTER].
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 15:21 #17
Jeg har prøvet at skrive Y, men det godtager den ikke og kommer bare med det samme spørgsmål igen.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 15:24 #18
Det er fordi jeg har skrevet vejledningen til engelsk udgave af XP
Du skal blot "konvertere" til dansk - altså J istedet for Y :-)
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 15:36 #19
Ja selvfølgelig... men derefter står der

Filsystemet på startpartitionen er FAT32
FIXBOOT skriver en ny startsektor.
Den nye startsektor blev skrevet.

C:\Windows >

Her prøvede jeg så at skrive Windows XP Home Edition, men det blev ikke genkendt
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 16:00 #20
Så er den skrevet og OK
nu skal du skrive: bootcfg /rebuild
og så skulle du gerne kunne skrive: Windows XP Home Edition
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 16:41 #21
så, nu er den færdig og jeg har været i bios og sætte den normalt igen...men men men jeg kan ikke starte op, den bliver stadig ved med at genstarte.
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 16:46 #22
Nu er der jo så en Windows XP Home Edition øverst og dernæst en Microsoft Windows XP Home Edition at starte op fra. Uanset hvilke af dem jeg starter fra så går den ind som hvis jeg har trykket F8, og når jeg trykker på start som normalt ser det ud som om den vil starte, men så kommer der meget hurtig en blå skærm( hvor jeg ikke kan nå at se hvad der står), og derefter genstarter den.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 18:08 #23
Det er blot boot.ini der er blevet tilføjet en ny boot på - det rettes efterfølgende,
bare vi får gang i maskinen ;-)
Kan du komme ind og starte den i fejlsikret ?
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 18:28 #24
Nej det vil den desværre heller ikke
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 19:02 #25
puha, nu begynder det at blive alvorligt!
Har din datter noget der SKAL gemmes / hentes ud fra den harddisk ?
Er det en stationær pc eller bærebar pc ?

Hvis det er en stationær pc, så kan harddisken med fordel flyttes over i en anden pc og kobles op som "slave" og derefter kan man hente sine data ud.
Hvis det er en bærebar, så skal man bruge en adapter eller sætte disken i en harddisk box, som så kan sættes til usb.
http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK25113
eller box til at montere Darddisken i:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394611

Hvis ikke der skal gemmes noget, så tryk på Ctrl + F10 og følg guiden

Kan også være således:
http://www.acersupport.com/notebook/articles/multi_extpart_230280.html
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 19:46 #26
Ja jeg tænkte nok efterhånden at det var alvorligt. Hvis jeg køber en adapter mener du så at den skal tilsluttes min datter's pc og derefter ind i min pc ?

Hun har en masse billeder som hun hvis det kan lade sig gøre gerne vil gemme.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 19:58 #27
Du skal lige svare på, om det er en bærebar eller stationær, for det er 2 forskellige opkoblingsmodeller.
Hvis det er en bærebar, så skal du også have harddisken ud af maskinen, for at koble adapteren til den og derefter kan den monteres i en stationær pc.
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 20:04 #28
det er en bærbar
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 20:06 #29
"Hun har en masse billeder som hun hvis det kan lade sig gøre gerne vil gemme." Det kan du legende let hente ud med en Live-cd, f.eks. www.helgec.dk/insert.iso

Jeg er tilbage efter 20:30 hvis du mangler hjælp
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 20:27 #30
okay tak
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 20:27 #31
Når det er en bærebar, så skal du have harddisken ud af den - sidder som regel under en plade i enten bunden eller siden/enden.
Den kan som regel trækkes ud af sin "docink plads"
Herefter skal man bruge en adapter, hvis man vil koble den til sin stationære.
Den sættes ind i stikket på 2,5" disken og derefter ind på kablet i den stationære, samt at det hvide stik også lige skal monteres i et af de hvide modsvarende strømstik i den stationære.
http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK25113
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 20:40 #32
Jo men jeg forstår ikke hvordan jeg kan det når ikke pc'en kan starte op
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 20:44 #33
Ved den fremgangs måde jeg har beskrevet, så starter den sttionære maskine blot op på sin egen hardisk (som normalt)og så vil den registre den tilkoblede harddisk og den vil så fungere som et "data" drev- uden at der skal startes op på den - vil svare til at du henta date fra en USB nøgle, blot dette er en harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 20:50 #34
Og ved min fremgangsmåde stikker du computeren en live-cd og så har du adgang til dine data
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 20:57 #35
Jeg vil købe sådan en adapter imorgen og følge din fremgangsmåde.
Og så vil jeg sige dig mange tak for din hjælp, og tålmodighed hele dagen igennem.
Hvis du sender et svar så kan jeg give dig dine velfortjente point.

mange tak
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 21:00 #36
prøv da helgec metode, han er her jo til at guide dig :-)
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 21:03 #37
det vil jeg gøre:-)
Du glemte at skrive det sidste som et svar, så jeg kan give dig point.
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 21:07 #38
Kommer her så, selvom det ikke lykkeds at få dyret igang :-)
Avatar billede nordania Praktikant
17. marts 2008 - 21:09 #39
Jeg er sikker på det kommer imorgen, og pointene er fortjent.