Avatar billede jonas84 Nybegynder
18. marts 2008 - 22:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Server opsætning

Hej,

Jeg har en server hvor jeg har valgt der skal være følgende på (i manglen af nyere licenser):
- Windows 2003 R2 Server
- SQL Server 2005
- .Net framework 3.5

Den skal til at starte med bruges til noget webserver. Jeg har dertil sat IIS'en op på den og det virker fint nok.

Jeg har fået installeret tingene på den og ved egentlig godt hvordan man sætter den op selve Windows serveren. Det der giver mig problemer er når den og SQL serveren skal køre sammen samt nogle andre småting.

Her er så mine spørgsmål:
1. Når i sætter en SQL server op på sådan en maskine, som jeg har beskrevet ovenfor, bruger i så Windows Authentication eller Sql Server Authentication? Hvis i mener det sidste, hvordan får man så den ændret til at køre det når den allerede er installeret?

2. Jeg har som sagt installeret det nyeste .net framework på den, men når jeg går ind IIS under mit websites properties under ASP.Net så kan jeg kun vælge version 1 og 2 af frameworket. Hvad skal jeg gøre for at kunne bruge version 3.5 som jo burde være installeret?

3. Jeg har lagt en webapplikation (ASP.Net) op på serveren ifm. mit website der er oprettet og kan godt gå ind på logind delen af det, men så snart den skal have fat i Sql Serveren går det galt og jeg får forskellige versioner af følgende fejl: "Login failed for user 'JONAS-SERVER01\IUSR_JONAS-SERVER01'." Jeg ved, at det har noget med min web.config og authentication når der tilgås fra asp.net til Sql Serveren, hvad gør jeg for at løse det (hænger nok lidt sammen med mit spørgsmål 1)?

Håber der er nogen der har tid til at hjælpe mig med det her :)

Mvh. Jonas
Avatar billede Spotgun Seniormester
18. marts 2008 - 23:38 #1
1) Jeg bruger normalt mixed mode (Windows Auth. + SQL Server Auth.). Du kan ændre opsætningen hvis du åbner SQL Server Management Studio. Her forbinder du til SQL serveren, og højreklikker på din SQL Server instans (normalt den øverste linie i object explorer). Vælg Properties og Securities og ret til det ønskede sikkerhedsniveau.

2) Normalt skal man køre "aspnet_regiis -i" fra %windir%\Microsoft.Net\Framework\vX.XX, men det ser ikke ud til den er med i 3.5 versionen af frameworket. Har ikke rodet så meget med 3.5'eren endnu, så jeg må være dig svar skyldig på den front.

3) Tilret din SQL connectionstring. Sørg enten for at du benytter et SQL server login med de korrekte rettigheder, eller at IUSR_JONAS-SERVER01 har de korrekte rettigheder. Jeg vil anbefale førtnævnte løsning. Afhængigt af hvordan du forbinder til din SQL server fra din kode, så skal du måske have åbnet for TCP/IP på SQL Serveren. Det mener jeg er lukket som standard, men kan åbnes via SQL Server Configuration Manager.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
19. marts 2008 - 08:16 #2
Mange tak for svarene spotgun.

Den sidste fik jeg faktisk selv løst i går, efter jeg havde oprettet indlæget, ved netop som du siger at give de korrekte rettigheder til Sql Serveren. Endte i øvrigt også op med at bruge mixed mode.

Jeg prøver mig lige lidt frem med den med at registrere frameworket så man kan bruge det. Hvis nogen ved hvordan man gør skal de være meget velkomne til at skrive.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
19. marts 2008 - 08:24 #3
Fandt selv ud af det med .net frameworket i IIS. Det viser sig at version 3.5 er en overbygning på 2.0 så man kan ikke komme til at vælge 3.5 i IIS lige meget hvad, men VS2008 vil smide de assemblies ind (bl.a. i web.config) der er nødvendige for at kunne køre 3.5 koden.

I kan læse om det her:
http://forums.iis.net/p/1133618/1860351.aspx
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. marts 2008 - 19:05 #4
Jeg lægger et svar, hvis du kunne bruge mine tips til noget.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
20. marts 2008 - 10:23 #5
Det kunne jeg helt sikkert :) Mange tak for hjælpen!
Avatar billede jonas84 Nybegynder
20. marts 2008 - 10:23 #6
Det kunne jeg helt sikkert :) Mange tak for hjælpen!