Avatar billede fiv Nybegynder
28. marts 2008 - 11:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk tekst - fremhæve enkelte ord med fed skrift?

Hej,

Jeg benytter mig af en dynamisk tekst på min hjemmeside, hvor indholdet ligger i en action på første frame.
actionscriptet ser sådan ud:

_root.text1 = "Bla bla bla";

Jeg har tidligere haft problemer med at finde en kommando til linjeskift men fandt så ud af, at det var \r.
Nu vil jeg gerne kunne ændre enkelte ord inde i teksten - f.eks. ved at fremhæve dem med fed skrift.
Er der nogen, der ligger inde med en kommando til det? Ekstra cool, hvis der oven i købet kunne henvises til en oversigt over kommandoer til dette :-)

Mvh. Fie
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 11:34 #1
Linjeskift er \n på Windows og \r\n på Machintosh (mener jeg). Så brug \n til linjeskift.

Og til at fremhæve et ord med fed, brug da html-tagget <b>xxx</b>. Hvis du vælger dit tekstfelt og går ind i properties, kan du slå html til.
Avatar billede fiv Nybegynder
28. marts 2008 - 11:58 #2
Når jeg sætter <b> og </b> omkring et ord, forsvinder det pågældende ord fra sætningen - jeg har slået HTML til i text options.
\r virker nu fint til linjeskift på min maskine (windows), så det tror jeg nu ikke, jeg vil pille ved :-P
Det ser ud til, at det ikke er <b> </b>, jeg skal bruge...andre forslag?
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 12:03 #3
Du bør nu altså ikke bruge \r. Det er forkert. Desuden bør du ændre navnet text1 fra var navnet til instance name. Og så prøv med:

text1.html = true;
text1.htmlText = "Blah <b>blah</b> blah";
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 12:05 #4
Eller bare fjern text1.html = true;, hvis du har HTML slået til i properties.
Avatar billede fiv Nybegynder
28. marts 2008 - 12:31 #5
Hehe ok, jeg har nu ændret \r til \n - det ser ud til at have samme virkning, men du har ret i, at det er bedst at bruge det rigtige :-P
Jeg havde glemt at give text1 instancenavn, men det har jeg ændret nu, så instancenavnet er text1.
Har også prøvet de andre ting, du skriver, men der er ingen ændring - <b>xxx</b> sletter stadig ordet imellem sig, og tilføjelsen af .htmlText fjerner hele teksten ved publishing...hmmmm :'(
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 12:43 #6
Avatar billede fiv Nybegynder
28. marts 2008 - 13:14 #7
Kan ikke åbne filen - måske fordi jeg bruger flash 5.0?
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 13:16 #8
Flash 5!? Det er jo helt vildt forældet. Jeg tør ikke garantere for, hvad så gammel en version af Flash kan håndtere.
Avatar billede fiv Nybegynder
28. marts 2008 - 13:25 #9
Hm ved det godt, jeg har egentlig også mx et sted, men jeg kan bedst lide at arbejde i 5'eren - nå, men jeg må installere den nyere så en af dagene - så vender jeg tilbage :-)
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 13:26 #10
MX er også forældet. Du burde få Flash ni.
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 13:26 #11
Eller i det mindste Flash otte.
Avatar billede fiv Nybegynder
28. marts 2008 - 13:37 #12
Puha, det går hurtigt med de versioner...så må jeg se, om mit arbejde har en nyere version installeret - vender tilbage senere, når jeg kan se, hvad det er, du har lavet til mig :-)
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. marts 2008 - 18:21 #13
Jeg har læst lidt "op" på det gamle Flash 5, og jeg kan fortælle dig, at dengang, det var på mode, kodede man AstionScript 1.0 - nu er vi nået til version 3.0.
Dengang var der ikke noget, der hed instance name på et tekstfelt, det kom først i Flash MX. Så hvis du virkeligt ikke har andet end Flash 5 til rådighed, giver det god mening, at text1.text = "xxx"; ikke virker, for det skal nemlig være text1 = "xxx";.

Hvis vi så springer en version frem - nemlig til Flash MX - så sker der pludseligt ting og sager. Nu er ActionScriptet rent faktisk værd at bruge, og det er måske det, der afskræmmer dig fra denne version. Nu kan du give dine tekstfelter instance names, hvilket giver dig mange fordele, når du kan arbejde med dem som faktiske symboler frem for variabler. NU kan du nemlig bruge html-tricket, jeg snakkede om.

Og hvis vi går ydderligere tre versioner længere frem i Flash-historien, ender vi på en Flash ni. Nu er ActionScript 3.0 muligt at benytte sig af, og det er meget mere effektivt end selv ActionScript 2.0. Der er desværre ikke alt for mange, der har vænnet sig til det nye ActionScript endnu, men det er ved at falde på plads for folk nu, at ActionScript 3.0 er kommet for at blive.

Du kan se lidt af udviklingen gennem tiden på http://www.adobe.com/products/flash/special/flashanniversary/ - den er blevet omtalt som god mange steder, men personligt synes jeg, det er lamt, hvad de har fået lavet. Men det skulle da ses i forbindelse med deres 10-årsjubilæum.

Og kigger vi ind i fremtidskiggerten, kan man se en Flash 10 i sigte - eller Flash Astro, som de har valgt at kalde denne revolutionerende version af Flash. 3d bliver endda supported i Flash Astro, og de er nu et stort skridt. Desuden er der også en masse andre meget spændende ting. TextFields bliver en del mere avancerede, og det skulle vidst være nemt at lave sine egne komponenter.
Det skulle også være muligt at lave sine egne filters, og jeg kan da også sige, at de nyeste af dem overrasker mig meget. Nu kan man arbejde meget manipulerende med selve billedstrukturen, og det ser meget spændende ud, skal jeg hilse at sige.

Jeg synes, du skal se på http://www.blog.lessrain.com/?p=601 for ydderligere inspiration. Det er overraskende så stort et step Flash tager ind i den moderne udvikling - igen!
Avatar billede fiv Nybegynder
29. marts 2008 - 19:25 #14
Du er en stjerne, Maq :-)
Det hele giver jo mening i cs3...Smider du ikke lige et svar, så jeg kan give dig points?
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. marts 2008 - 20:59 #15
Tak for rosen, fiv :)