Avatar billede bimmer123 Nybegynder
03. april 2008 - 13:34 Der er 12 kommentarer

problem med phpMyAdmin

Jeg har opsat phpMyAdmin på vserver og det hele ser ud til at være korrekt sat op, men jeg har et problem med index.php filen fra phpMyAdmin.

Helt konkret er phpmyadmin installeret sådan:

/var/www/phpmyadmin
/var/www/domain.dk - er min hjememside

Jeg har fået det konfigureret sådan at jeg kan tilgå phpmyadmin fra http://www.domain.dk/domain.dk

Men når jeg kalder http://www.domain.dk/phpmyadmin i min brower er siden helt tom, ikke engag en fejlmeddelse.

Det samme gælder hvis jeg direkte kalder http://www.domain.dk/phpmyadmin/index.php

Men jeg kan godt se andre filer, f.eks. http://www.domain.dk/phpmyadmin/documentation.html

Nogle der har et bud på hvad der er galt?
Avatar billede bimmer123 Nybegynder
03. april 2008 - 13:36 #1
Jeg mener selvfølgelig at jeg kan tilgå phpmyadmin fra http://www.domain.dk/phpmyadmin
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 14:00 #2
Hvis man kan "se" filer som ender på .html mens man ikke kan eksekvere filer som slutter på .php, så kan for eksempel grunnen være at tilgangsrettighetene er satt slik at man (Apache daemon) har rett til å lese, men ikke eksekvere filer. Da stanser index.php opp. Mulig fix: kjøre chmod på index.php filen (og eventuelt andre.)
Avatar billede bimmer123 Nybegynder
03. april 2008 - 14:07 #3
hej langbein - men jeg intet problem med at 'se' php filer på mit site, altså de filer som ligger i /var/www/domain.dk ...

Jeg er rimelig ny til linux og selv at administrere serveren - så jeg har ikke så meget styr på users og rettigheder endnu...
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 14:45 #4
Nei, omvendt. Hvis sikkerheten er satt slik at man bare kan "se" men ikke "eksekvere", da vil index.php ikke kjøre. For .php filer så må sikkerheten være satt slik at de kan eksekveres likt med et program. Dette er det første jeg ville tenkt på. Den letteste måten å "se" sikkerheten til filene på og forandre denne det er vel formodenlig via WinSCP. (Synes i alle fall det, men det er jo ikke alle som bruker Windows desktop.)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
03. april 2008 - 15:07 #5
et dumt spørgsmål, men har du installeret php?
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 15:51 #6
Spørs hva du mener. Har da satt opp web server med php noen tusen ganger opp gjennom årene, vil jeg mene. Har også php på samtlige av de serverne som kjører nå.

Mener "ahh .. jeg glemte å sette sikkeheten slik at php scriptet kan eksekveres" også er en klassisk feil som går igjen og igjen. (Men det behøver jo ikke å være problemet hos deg av den grunn.)

Jeg har der i mot aldri, ut i fra det jeg kan huske installert php fra kildekode, i hvert fall ikke av det jeg kan huske.

Hvis spørsmålet er om jeg har php kjørende her slik at jeg kan teste ett eller annet så er svaret "Ja".

Jeg har der i mot ingen kjenner av Debian. Kjører stort sett forskjellige varianter av RedHat og en gang i blandt Ubuntu, intill abstinensene blir så sterke at jeg må tilbake til RedHat.

En annen feilkilde som jeg kanskje kunne tenke meg er om din server er satt opp med virtualle domener .. Hva betyr dette:  "Jeg har opsat phpMyAdmin på vserver og det hele ser ud til at være korrekt sat op,.." Hva menes med "vserver". Dreier det seg om en virtuell server hos en internettleverandør ?

Jeg ville eventuelt også prøvd http://<ipadresse>/phpmyadmin
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 16:05 #7
Det står vel ellers noe om å sette sikkerheten på enkelte av filene i standard installasjonsguide. http://wiki.cihar.com/pma/Quick_Install (Ville i utgangspunktet tro at det er her feilen ligger.)

Har ikke installert phpmyadmin i løpet av den aller siste tid og har ikke alt like friskt i minne.

Noen andre som har oppdaterte kunnskaper og som husker (det hele) ?
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 18:50 #8
Nå har jeg gått inn på min egen server og sjekket rettighetene på .php filene.

Det kan tenkes at man blir senil av å installere Linux for mange ganger.

På en av mine servere så er i hvert fall .php filene satt opp med rettigheter 644, dvs de er uten tillatelse for eksekvering. Tok jeg virkelig så feil ? Kan se ut slik.

Når det gjelder de øvrige rettighetene, det som er nevnt i guiden, så er nok dette aktuelt. (Kan ha skjedd en mental kortslutning i den forbindelse.)

Hvis du legger opplysninger om Debian versjon pluss phpmyadmin versjon pluss eventuelle guides som er brukt, så skal jeg se om jeg kan kjøre gjennom en installasjon.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 21:48 #9
Beklager tull og tøys. Jeg er for øyblikket syk med forkjølelse og feber virus og diverse mentale feilkoplinger.

På den annen side så forsøkte jeg først å installere Debian 4.0, men denne fungerte ikke på PC. Kjørte så på gode gamle/nye Centos 5.1 og lastet ned den nyeste phpmyadmin.

Denne har nå blitt installert og den fungerer. Forstår nå også din opprinnelige post bedre. Din web root er fortsatt nesten som hos meg eller mulig helt likt. Tror det.

/var/www/html

Under dette så har du laget to directories /phpmyadmin og /domene.dk

Dette skal også fungere godt nok.

Jeg benyttet denne automatiserte prosedyren fra guiden og den fungerte:

Instead of manually editing config.inc.php, you can use the Setup Script. First you must manually create a folder config in the phpMyAdmin directory. This is a security measure. On a Linux/Unix system you can use the following commands:
cd phpMyAdmin
mkdir config                        # create directory for saving
chmod o+rw config                  # give it world writable permissions
And to edit an existing configuration, copy it over first:
cp config.inc.php config/          # copy current configuration for editing
chmod o+w config/config.inc.php    # give it world writable permissions
On other platforms, simply create the folder and ensure that your web server has read and write access to it. FAQ 1.26 can help with this.

Next, open scripts/setup.php in your browser. Note that changes are not saved to disk until explicitly choose Save from the Configuration area of the screen. Normally the script saves the new config.inc.php to the config/ directory, but if the webserver does not have the proper permissions you may see the error "Cannot load or save configuration." Ensure that the config/ directory exists and has the proper permissions - or use the Download link to save the config file locally and upload (via FTP or some similar means) to the proper location.

Once the file has been saved, it must be moved out of the config/ directory and the permissions must be reset, again as a security measure:
mv config/config.inc.php .        # move file to current directory
chmod o-rw config.inc.php          # remove world read and write permissions
Now the file is ready to be used. You can choose to review or edit the file with your favorite editor, if you prefer to set some advanced options which the setup script does not provide.

(Fra quick installation guide.)

Beklager feilinformasjon som måtte rettes opp. Tror det hele henger på å følge prosedyren fra quick install guide.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 21:51 #10
Jeg brukte den installasjonsprosedyren som ligger inne i /phpmyadmin directory og ikke den som ligger ute på net via wiki.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 21:55 #11
For min testinstallasjon brukte jeg phpmyadmin installasjon med kun engelsk språkstøtte. Det ser ut til å være behov for en med internasjonal språkstøtte for å håndtere alle data rett. Man bør formodentlig velge dette.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2008 - 22:54 #12
Forutsetningen for at det skal fungere er ellers også at det ikke har skjedd noen rekonfigurering av httpd sin konfigurering slik at web serverws root directory er på sin ordinære plass, pluss at altså /domain.dk tilgås som en subdirectory til www root directory.