Avatar billede nittenfiretres Nybegynder
07. april 2008 - 00:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse med Linksys WAG54GP2 på TDC-line m. både ISDN og ADSL

Hej

Jeg har anskaffet mig en Linksys WAG54GP2 bl.a. for at reducere kraftigt i antallet af apparater, samt muligheden for at konvertere telefonlinierne til bredbåndstelefoni/IP-telefoni. Efter ISDN/ADSL-splitteren har jeg imidlerid ingen succes med at fange et signal ADSL-signal. Håber nogen kan hjælpe, for der er ikke meget at hente hos TDC. Enten ved de ingenting eller nægter at udtale sig med henvisning til, at de ikke supportere 3.parts hardware!

Min opsætning er som følger:

ISDN-delen passer jo sig selv med NT-boks mv. og er derfor sagen uvedkommende, vil jeg mene. (?)
ADSL-delen har indtil nu bestået af et TDC-modem, en SpeedStream 2601 (router) og en switch i nævnte rækkefølge. Forbindelsen er en (langsom) 2048/256.

Mit forsøg har indtil nu været, at tilslutte WAG54GP2'en via DSL-kablet (RJ11) fra ISDN/ADSL-splitteren og opsætte gateway'en til:

Encapsulation: RFC 1483 Bridge (direkte forbindelse med dynamisk IP (DHCP))
Multiplexing: LLC med automatisk VPI/VCI
DSL Modulation: Multimode

WAG54GP2'ens MAC-adresse kan desværre ikke ændres. TDC oplyser, at de ikke låser hardwaren via MAC-adressen, så det burde være uden betydning. (?)

Alt på LAN-delen virker upåklageligt, men WAN-delen udebliver helt. Jeg opnår ingen reaktion overhovedet, dvs. DSL- og Internetlamperne på WAG54GP2'en lyser ikke!

DHCP-release kan ikke foretages fra SpeedStream-routeren, så jeg må væbne mig med tålmodighed i mine forsøg, i det at MAC-adresserne er forskellige. TDC oplyser, at lease time er 15 min., nogen skriver på nettet 1800sek (=30min), mens andre igen siger 4-5 kvarter. Hvad er rigtigt og burde jeg ikke kunne opnå kontakt uden adgang?

Jeg har desuden forsøgt mig (lidt i blinde) med encapsultion-indstillingerne PPPoE og PPPoA, da den gl. SteepStream-router har kundenr. og kodeord indtastet, men uden held. TDC siger, at de er gået fra dette og at jeg blot skal bruge direkte forbindelse med dynamisk IP-tildeling.

Kan ISDN/ADSL-splitteren tænkes at lave rod i signalet? TDC-modemet/routeren kører imidlertid bare derudaf...

Hvor lang tid vil der gå før en kontakt mellem WAG54GP2 og TDC-central burde kunne indtræffe efter det gamle udstyr er pillet fra?

Er der alligevel noget, jeg skal have låst op/ændret hos TDC, såsom MAC-adresse på router el. lign?

Håber, at nogen kan hjælpe mig med at knække koden.
Mvh. nittenfiretres
Avatar billede justrace Novice
07. april 2008 - 00:37 #1
TDC releasetime på en mac-adresse er 5 kvarter, altså 75 minutter.

Tip: Hvis du er utilfreds med tdc-supports svar, ringer du bare op igen. Så får du (sandsynligvis) en ny supporter i røret. Eller bed om at tale med dem på næste etage, det hjælper tit. Eller stil et lidt avanceret spørgsmål, så bliver du sendt videre.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
07. april 2008 - 01:52 #2
Har du dynamisk eller fast ip? har du pøvet at indtaste VPI/VCI manuelt?
Avatar billede justrace Novice
07. april 2008 - 07:33 #3
>theshadowdk: Man har altid dynamisk ip, ved fast ip, er den stadig DHCP-tildelt, men sat til at tildele den samme ip hver gang.
Avatar billede eckhardt Nybegynder
07. april 2008 - 08:11 #4
jeg ville da lige prøve uden splitter  bare for at se hvad der skere
så kan du selvfølig ikke lige bruge telefonen i mens
Avatar billede ThomasK Nybegynder
07. april 2008 - 11:53 #5
justrace -> Er jeg godt klar over, er selv TDC'er.. Men hvis han havde dynamisk var dit 1. svar ikke så relavant!
Avatar billede justrace Novice
07. april 2008 - 17:56 #6
?
Avatar billede nittenfiretres Nybegynder
07. april 2008 - 18:08 #7
Tak for responsen. Jeg har dynamisk IP og har prøvet lidt forskellige indstillinger mht. VPI-/VCI-værdier (godt nok alle med LLC). Jeg kan dog ikke se, at der er en fast løsning på dette område, da folk oplyser, at de f.eks. med WAG200G har haft held med forskellige indstillinger. -Bl.a. 73/361, 0/101, 8/35 og 0/38 for at nævne nogle stykker!!

Burde jeg kunne registrere en kontakt på statussiden på WAG54GP2'en under leaseperioden fra den gamle router, eller opnår jeg først noget som helst efter de 75 min?

Er nogen klar over hvilken DSL modulation TDC kører med mht. ADSL: T1.413 , G.dmt eller G.lite på langsomme linier som 2048/256?

Jeg prøver at teste WAG54GP2'en på en anden forbindelse for at sikre mig, at modemdelen er funktionsdygtig.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
08. april 2008 - 18:46 #8
Kunne det tænkes at dit router/modem haløj kun understøtter DSL over POTS/PSTN og ikke over ISDN ? :-)
Der er jo forskel på de modems man normalt bruger til de to ting.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
08. april 2008 - 18:49 #9
Desuden vil modem delen af DSL'en altid få forbindelse til DSLAM og synkronisere ( med de rigtige VPI/VCI  0/101 ) - Så det lag skal du ivertefald få op inden du kan begynde at snakke om lease tider på DHCP. (TDC support har fået en frigiv IP i deres DSL værktøjer så vidt vides :-) )

Men som skrevet ovenfor .. hvis din modem del ikke understøtter DSL over ISDN kommer du ikke langt.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
08. april 2008 - 19:18 #10
Med hensyn til modulation / standard du spurgte om.
Hvis det er over ISDN er det : ITU G.992.1 Annex B
Avatar billede nittenfiretres Nybegynder
08. april 2008 - 20:01 #11
Hej _chip_

Du har helt ret. Jeg havde overset betydningen af annex-symbolerne og WAG54GP2'en opererer kun med annex A, som er over POTS/PSTN. Irriterende!

Jeg havde dog alligevel tænkt mig, før eller siden, at opgradere internetforbindelsen og i samme omgang slippe af med ISDN-opsætningen. Kan du i den forbindelse, _chip_, svare mig på, om TDC benytter sig af annex L (Reach Extended) og annex M (Increased Upload speeds) på ADSL2- og ADSL2Plus-forbindelser, eller om de kun kører annex A?

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5 mht. annex versioner.

WAG54GP2'en understøtter kun annex A, så det er jo afgørende for om projektet overhovedet skal lykkes!

Mvh.

PS. Hvis du skriver dit indlæg som et svar, skal jeg sørge for dine berettigede points!
Avatar billede _chip_ Nybegynder
08. april 2008 - 20:38 #12
Så vidt vides (men du må ikke hænge mig op på det) benytter TDC ikke L eller M på ADSL2+.
Men man kunne måske godt tro at de kunne finde på at bruge L i tyndt befolkede områder.
Avatar billede nittenfiretres Nybegynder
09. april 2008 - 18:45 #13
WAG54GP2'en (Annex A) er nu testet med succes på en anden internetforbindelse med POTS/PSTN som bærelinie (også TDC). Opsætningen var som følger:

Encapsulation: RFC 1483 Bridge (direkte forbindelse med dynamisk IP (DHCP))
Multiplexing: LLC med VPI/VCI: 0/101
DSL Modulation: Multimode

Linien, som var en 6144/768 benyttede G.dmt-modulation (ITU G.992.1 Annex A).