Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 15:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

IP adresse til LAN kort - hvordan ?

Hvordan tildeler jeg fast IP-adresse til mit LAN kort ?

PC'en har et trådløst netkort (WAN) som virker fint. Derudover har den et LAN kort som jeg har brugt mange gange før.

For LAN kortet har jeg forsøgt at sætte "Egenskaber for Internetprotokol (TCP/IP)" til "Hent automatisk en IP-adresse" samt "Hent automatisk en DNS-serveradresse", men status for LAN-forbindelsen er "Netværkskablet er ikke tilsluttet". Jeg har også forsøgt at "deaktivere" efterfulgt at "Aktiver". Ved "IPCONFIG /ALL" I DOS-prompt får jeg "Medietilstand" til "Mediet er afbrudt", kortet har en fysisk MAC-adresse men ingen IP-adresse.

Jeg har tilsluttet et kabel, men der er ingen PC i den modsatte ende.

Hvad gør jeg forkert ?
Avatar billede leif Seniormester
20. april 2008 - 15:50 #1
Hvis der ikke sidder et eller andet i den anden ende, en Switch, PC eller andet så vil maskinen sige at kablet ikke er sat til
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 15:52 #2
Er det ikke muligt at tildele LAN kortet en IP-adresse selv om der ikke er noget Ethernet-kabel tilsluttet ?
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 16:00 #3
Er der nogen enhed i den anden ende af kablet? Du kan sagtens tildele kortet en fast IP, selvom der ikke er forbindelse, men status vil altid stå som kabel ikke tilsluttet.
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:04 #4
Ja, der er en microprocessor.

Hvordan tildeler jeg kortet en fast IP selv om der ikke er nogen enhed i den anden ende ?
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 16:08 #5
Windows XP: Egenskaber for Internetprotokol (TCP/IP)"til "Brug følgende IP adresse". Skal du kommunikere med "microprocessor" i den anden ende? Desuden hvad i alverden er en microprosseor?
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:16 #6
Jeg har valgt "Brug følgende IP-adresse" med IP og undernetmask, men der kommer ikke nogen IP ved ipconfig !

en microprocessor er en "minicomputer" der kan udføre mere eller mindre avancerede programmer. Den kan programmeres i maskinkode eller andre sprog som så kompileres og lægges ned i processoren. En miroprocessor koster typisk fra kr. 5,- til flere hundrede kroner.
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 16:19 #7
Har du indtastet en IP-adresse? Ellers tast "Brug følgende IP-adresse":

IP 192.168.1.1
Netmaske 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.100

Så kan du se den i via IP-config.
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:23 #8
lawman --> jeg har prøvet det du netop skriver, men det virker ikke. ved IPconfig skriver den stadigvæk Medietilstand som "Mediet afbrudt". Jeg får altså ikke tildelt LAN kortet en IP adresse.
Avatar billede frand Nybegynder
20. april 2008 - 16:24 #9
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 16:28 #10
Jo det har en adresse, men du kan ikke se den i IP-config, da kablet ikke er tilsluttet noget brugbart i den anden ende. Hvorfor vil du tildele kortet en adresse, når du ikke skal anvende det til noget alligevel?
Avatar billede frand Nybegynder
20. april 2008 - 16:31 #11
men hvis ethernet-modulet på microen er tændt og fungerer, så burde windows næsten opdage den er tilsluttet
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:32 #12
frand --> jeg er helt med på at den grønne lampe skal lyse når der er forbindelse mellem 2 enheder og at Ethernet-kablet ikke udgør en forbindelse i sig selv. Derfor vil jeg gerne have PC'en til at tildele mit LAN kort en fast IP-adresse, hvilket har været muligt for mig tidligere. Men jeg tror der er ét eller andet der blokerer for det ... jeg kan bare ikke finde ud af hvad det er !!!!!
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 16:32 #13
Det kommer sandelig an på hvilket kabel du bruger... Hvis der ikke er en hub/switch i mellem, kan du ikke anvende et almindeligt netkabel. Så skal du bruge et cross-over eller straight, kan ikke lige huske hvilket det er.
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:33 #14
Øjeblik, så starter jeg lige min bærbare op ot tilslutter den anden ende af ethernet-kablet og kommer tilbage med resultatet.
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:37 #15
frand --> Microen vil jeg ikke stole på endnu, da jeg udvikler på kredsløbet og ikke er 100% sikker på at det fungerer som det skal.
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:45 #16
Ja, nogen vil sikkert grine ;-) men nu skal I høre hvad der sker når jeg tilslutter den bærbare. Men jeg ridser lige op:

HARDWARE:
Stationær PC er tilsluttet Bærbar PC via Ethernetkabel.

OPSÆTNING:
Stationær PC: IP 192.168.1.1, Netmaske 255.255.255.0, Gateway 192.168.1.100

FUNKTION (med fokus på den stationære):
tilfælde 1) Når jeg deaktiverer netkortet på den bærbare skriver den stationære: LAN-forbindelse tilsluttet - 100Mb. Ydermere får LAN-kortet tildelt IP-adressen.
tilfælde 2) Når jeg aktiverer netkortet på den bærbare skriver den stationære: LAN-forbindelse, Et netværkskabel er IKKE tilsluttet.

Burde det ikke være lige omvendt ??????
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 16:52 #17
Giv mig et tegn hvis I er flade af grin ......
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 16:55 #18
Altså tlfælde 2 hænger ikke sammen. Du kan ikke kommunikere mellem de 2 computere med et almindeligt ethernetkabel. Er ret sikker på det er derfor du får fejlen.
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 17:01 #19
Måske er det der det går galt ? Der står PATCH på kablet.
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 17:03 #20
Har du ikke en hub eller switch du kan sætte i mellem de 2 computere, så løser du problemet.

Du kan læse om kabeltyperne her:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
Avatar billede frand Nybegynder
20. april 2008 - 17:05 #21
Det er kun gigabit netkort som selv kan krydse signalerne. Så det kan rigtig nok godt være kablet
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 17:22 #22
Ok, så fik jeg styr på det. Tak for hjælpen og alle input.
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 17:28 #23
Selv tak du :)
Avatar billede japping Nybegynder
20. april 2008 - 17:44 #24
Til info.:

Mit problem var at jeg anvendte det forkerte kabel mellem enhederne. Efter skift til Crossover kabel fik jeg forbindels til min microprocessor. Forbindelsen skal bruges til ftp, http og udp kommunikation.