Avatar billede c-p-h Nybegynder
11. maj 2008 - 21:02 Der er 3 kommentarer

Skat ved penge gave fra familie i udlandet?

Hvor mange kr. kan man modtage fra familie i udlandet uden at skulle betale skat af det?
Avatar billede ravnemor Juniormester
11. maj 2008 - 21:42 #1
56.800 kr men kommer lidt an på hvad relationen er. Du kan læse et svar her

http://www.juraeksperten.dk/skattefri_gaver.html

men ved ikke om der er særlige regler når pengene kommer fra udlandet.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2008 - 00:22 #2
Det der er så vidt jeg ved afgift der betales af giver d.v.s. at det med stor
sandsynlighed gælder andre regler i udlandet.

Iøvrigt lærte jeg for godt 20 år siden at den regel er lidt hullet. Man kan nemlig give
beløbet 3 gange (mandens særeje, konens særeje og deres fælleseje).

Problem stillingen er dog næppe relevant for de fleste.
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. maj 2008 - 02:08 #3
Beløbsgrænsen som ravnemor nævner burde også finde anvendelse, når du modtager gaven fra udlandet, blot det er inden for den familiekreds (boafgiftsloven nævner, se § 22. Bemærk at gaver fra søskende ikke er afgiftsfritagne, og at der i sådanne tilfælde skal betales skat, jf. statsskattelovens § 4!

Herefter følger nogle uddrag af boafgiftsloven, som kan være relevante i dit tilfælde:

  "§ 25. Der skal betales gaveafgift, hvis enten giver eller modtager har hjemting her i landet. Selv om giver eller modtager ikke har hjemting her i landet, skal der betales gaveafgift, hvis gaven består af aktiver af den i § 9, stk. 2, nævnte art beliggende her i landet."

Du kan dog evt. fratrække gaveafgift der betales til en anden stat:

  "§ 29. I gaveafgiften kan fratrækkes gaveafgift, der er betalt til fremmed stat, Grønland eller Færøerne, af deer beliggende eller beroende aktiver. Fradraget kan dog højst udgøre et beløb svarende til den danske gaveafgift af de pågældende aktiver."

Og så er det som udgangspunkt modtageren, der skal betale afgiften (selv om der er såkaldt solidarisk hæftelse):

  "§ 30. Afgiften af en gave forfalder til betaling samtidig med indgivelse af gaveanmeldelsen. Afgiften påhviler modtageren, men giveren hæfter solidarisk med modtageren for betalingen."