Avatar billede rbidstrup Nybegynder
13. maj 2008 - 11:37 Der er 4 kommentarer

Communities? hvorfor?

Hej alle sammen,

Jeg er igang med at skrive en eksamenopgave som bl.a. omhandler communites, og jeg håber lidt at nogle af ekspertens bruger kan hjælpe mig.

Hvorfor er det folk er så vilde med communities, som eksperten.dk, hvor man hjælper andre? Hvad får folk ud af at hjælpe andre mennesker med deres problemer? er det noget moralsk, eller bare en form for tilfredshed som brugere generalt har brug for? Er det for at få "respekt" og bliver anerkendt online?

Med andre ord, hvilke værdi har det for en bruger at hjælpe andre?

Håber der er nogle der kan svare på nogle af alle disse spørgsmål, fordi jeg kender ikke selv svaret :-s

Mvh
rBidstrup
Avatar billede johny Nybegynder
13. maj 2008 - 11:51 #1
Hej rBidstrup

Ja, det er jo faktisk et ret godt spørgsmål, men jeg tror du vil få svært ved at få et klart svar, da der sikkert vil være mange faktorer der spiller ind, selv for den enkelte.

Personligt kan jeg f.eks. godt lide at hjælpe af rigtig mange grunde, som jeg lige lister her (ikke i en prioriteret rækkefølge):
*) At være til hjælp er en belønning i sig selv. Glæden ved at hjælpe andre skal ikke undervuderes.
*) Man får afprøvet sine evner inden for forskellige områder, når man prøver at løse andres problemstillinger.
*) Man får en følelse af at man trods alt ikke bare er en 'leecher', men at man faktisk bidrager, samtidig med at man på andre tidspunkt får hjælp igen.
*) Ved at være en del af det, hjælper man også til at holde det i live, og sandsynligheden for at det er der når man selv skal bruge det, er så desto større.
*) Man får trænet sine evner i videreformidling.
*) Ved at forklare andre en løsning, bliver man selv tvunget til at se på tingene fra flere sider, og opdager derfor nogle gange nye aspekter man ikke havde tænkt på før, og bliver derigennem så selv dygtigere.
*) Det er et skulderklap til en selv, at man faktisk er i stand til at løse ting andre bøvler med.

Så tror jeg at jeg nåede igennem det jeg lige umiddelbart ville mene er de grunde jeg kan komme på for at hjælpe andre her (jeg er dog ikke nogen vildt erfaren bruger på netop dette site).

Håber noget af det kunne bruges
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2008 - 12:00 #2
Denne artikel kan give dig nogle af svarene. Den handler om hvordan man gør sit forum til en succes og giver dermed også svarene på hvorfor folk kommer

http://www.bufferzone.dk/Vidensbank/Webpromotion/webpromotionforum.htm
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
13. maj 2008 - 13:03 #3
For et godt stykke tid siden, var der en tråd, der handlede om noget lignende her på Eksperten.
Du kan muligvis finde inspiration i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/672418
Avatar billede rbidstrup Nybegynder
26. august 2010 - 21:19 #4
tak