Avatar billede or.han Nybegynder
20. maj 2008 - 16:03 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

RJ45 og TV vægdåse

Efter at have kigget og spurgt Bauhaus, Biltema, XLByg osv. har jeg stadig ikke fundet det jeg leder efter. Derfor spørger jeg nu jer:

I ved godt, at når man trækker internet og TV-ledninger til de enkelte værelser i en husholdning, sker det oftest gennem vægge eller over loftet. Når der så er trukket ledninger til værelserne sættes de til computeren og fjernsynet. Fint nok...

Det kan dog ske, at man ønsker at flytte rundt på fjernsyn og computer. Så skal man enten trække nye ledninger eller forbinde to ledninger sammen. Lige meget hvad bliver det en grim og upraktisk løsning.

Derfor leder jeg efter vægdåser (tror jeg det hedder) til internet og TV. I stedet for at trække kabler direkte til computer eller TV, trækkes de til vægdåserne. Så forbindes et mindre stykke kabel fra vægdåsen til computer/TV.

Ved I hvilke internet-forretninger som sælger dette?

Mvh. Orhan

PS: Det skal enten være én vægdåse med kobineret TV og internet eller en af hver. Der skal ikke være flere end de to stik, altså ét internet-stik og ét TV-stik.
Avatar billede or.han Nybegynder
20. maj 2008 - 16:11 #2
Er der ikke 2 stik på den?
Avatar billede peet-49 Novice
20. maj 2008 - 16:18 #3
Der er 1=1xRJ45
Avatar billede thesheriff Nybegynder
20. maj 2008 - 16:19 #4
Hvor kommer coax og cat5 kablerne fra?

Og hvad farve?
Avatar billede or.han Nybegynder
20. maj 2008 - 22:25 #5
Hvad mener du med hvor de kommer fra?

Altså internet-stikkene (som så må være cat5) sidder til en router og tv (coax?) kommer fra en Stofa stikdåse. Der sidder så en fordeler ved Stofa stikdåsen, som deler signalet ud til værelserne. Er der egentlig ikke noget smart man kan gøre i stedet for det? Altså en form for router til TV-signalet, så signalstyrken er ens i alle værelser?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 07:00 #6
Det smarteste er at have et stjernepunkt i form af en fordeler/forstærker hvorfra TV-signalet bliver fordelt til de relevante rum.

Sådan en er ikke altid lige køn at have i stuen :)

Mht. dit udtag, vil jeg foreslå flg.:

TV/RJ45 Slutdåse:

http://www.elvvs.dk/category.2151.article.32316

Ramme 50 2M:

http://www.elvvs.dk/category.2145.article.20670

Konnektor cat5e:

http://www.elvvs.dk/category.2968.article.13917

Montageramme RJ45 grøn:

http://www.elvvs.dk/category.2119.article.13821

Underlag vandret 2M:

http://www.elvvs.dk/category.2141.article.25098

Jeg synes priserne er rimelige, men det er muligt, at du kan finde et billigere sted. Men så ved du i hvert fald, hvad du skal søge efter :)
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 08:36 #7
Hvad er "R"-stikket på slutdåsen? Jeg fik at vide at det er til radio, men radio-signaler kommer da ikke gennem kabler??

Hvordan forbindes internet-stikket fra routeren til slutdåsen? Skal "hovedet" skæres af og de enkelte ledninger forbindes til "konnektor cat5e"??

Hvis du lige har et link til TV-signal forstærkeren, vil jeg også meget gerne kigge på sådan en.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 08:44 #8
Jo radiosignaler kommer igennem kabler, hvis man har fællesantenne :)

Ja, du skal klippe stikket af og montere lederne i konnektoren. Det er ikke særlig svært.

Hvor mange rum har du med antenneudtag?
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 08:47 #9
Skal slutdåsen indbygges inde i væggen eller kan den sættes udenpå?
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 08:49 #10
Der er kun antenneudtag i stuen. Dette signal skal så videre til 3 andre værelser + stuen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 08:56 #11
Underlaget er til montering på væg.

Vil du hellere have en indmuringsdåse?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:03 #12
Denne her kunne måske bruges:

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=762

Men jeg kender ikke afstande/signalforhold hos dig, samt hvor meget du ønsker at spendere?
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:04 #13
Nej det skal være til montering på væg. Hvorfor hedder det egentlig underlag? Er det ikke en form for kasse/beholder?
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:08 #14
Fordeleren som sidder fra antenneudtaget og ud til værelserne fungerer egentlig okay, men nogle gange kan der være dårligt signal på nogle af værelserne. Så den forstærker du henviser til er sikkert fint nok. Det er ikke noget der er så vigtigt, og derfor skal det heller ikke koste så meget.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:15 #15
Tja jeg ved faktisk ikke lige hvorfor det hedder et underlag :) Men det er den faglige betegnelse.

Du har sikkert nogle siddende rundt omkring i boligen allerede.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:18 #16
"R"-stikket skal bare sidde til ingenting?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:22 #17
Ja, hvis ikke du har fællesantenne.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:27 #18
Det har vi ikke.

Tror faktisk det hele er på plads. Er der noget jeg skal tage hensyn til eller er det bare lige at trække nogle kabler og forbinde dem til slutdåserne?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:31 #19
Sørg for, at antenne og cat5 kablerne ikke ligger i nærheden af strømførende ledninger.

Og husk, at hvis du køber en forstærker, så skal du tilslutte TV i alle 4 rum. Ellers skal du terminere udgangene.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:36 #20
Antennne og cat5 kablerne vil blive trukket over loftet og direkte ned til slutdåserne, så det vil ikke være noget problem.

Hvad vil det sige at terminere udgangene??
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:38 #21
At man sætter en modstand på.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:40 #22
Hvad sidder den anden ende af modstande så til? Er der noget smart man kan købe eller skal man stå og lodde en modstand på udgangen??
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:46 #23
Du kan betragte det som en slags blindprop.

De kan købes hos nærmeste radio/tv-forhandler for omkring en 10'er vil jeg gætte på.

Men som sagt, kun hvis ikke du tilslutter et tv.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:48 #24
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 09:53 #25
Ja, men den kan du ikke bruge til den forstærker jeg har linket til, da den bruger alm. coax-stik.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 09:56 #26
Hmm ja F-modstand er til F-konnektor. Hvad bruges F-konnektorer så til?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 10:08 #27
Også til antennekabler. De har gevind fremfor alm. coax-stik, som sikkert er dem du har nu.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 12:14 #28
Nåh okay... Så coax-stik er uden gevind, og F-konnektor er med gevind.

Hvad med denne modstand: http://www.elvvs.dk/category.2212.article.30972
Jeg formoder at den passer i forstærkerens coax-udgang?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 17:15 #29
Nej den er til dåser.

Hvorfor køber du bare ikke en forstærker til det antal du skal bruge i stedet for at spekulere i at købe en med flere udgange, end du skal bruge?
Avatar billede or.han Nybegynder
21. maj 2008 - 17:36 #30
Egentlig skal der faktisk være slutdåser i 4 værelser. Gør det noget at TV-stikket i slutdåsen i ét af værelserne ikke bliver brugt?

Eller vil det ikke være det samme som at en af udgangene på forstærkeren ikke bruges..?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. maj 2008 - 17:38 #31
Nej, hvis det er dåser du sætter op, så er problemet løst :)

De skal alle dog være slutdåser, ligesom den jeg linkede til.
Avatar billede or.han Nybegynder
23. maj 2008 - 19:44 #32
Bare læg et svar. Du har fortjent nogle point for den store hjælp! Mange tak igen!!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. maj 2008 - 19:45 #33
Velbekomme :)