Avatar billede flashlite Nybegynder
27. maj 2008 - 00:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bruge variabel i en løkke til at navngive nyt mc (as3)

Hej jeg er ved at skifte over til as3 fra as2 men har et lille problem der driller en del steder:

Jeg vil gerne lave noget i stil med:

for(var i:Number = 0;i<fileCount;i++)
{
    var picHolder[i]:picContainer = new picContainer();
    addChild(picHolder[i]);
}

det virker ikke, nogle der kan forklare mig hvordan dette evt gøres?
Avatar billede maqhem Nybegynder
27. maj 2008 - 08:08 #1
Det er ikke mere nødvendigt at bekymre sig om instance names, når du arbejder med objekter, der er lavet med ActionScript:

for(var i:int = 0; i < fileCount; i++)
{
    var picHolder:picContainer = new picContainer();
    addChild(picHolder);
}

picHolder er her bare den lokale reference, der er ikke-eksisterende, når din løkke afsluttes. Hvis du senere hen vil kunne tilgå dine objekter, kan du samle dem i et array, men det mest optimale vil være at samle dem i en Sprite på scenen, som du så looper igennem med for..in, når du skal tilgå nogle af dem, og ellers laver din klasse så avanceret, at du kan klare alt inde i din for, og at dine picHolders klarer resten interaktivt og automatisk direkte i deres klassedefinitioner.
Avatar billede flashlite Nybegynder
27. maj 2008 - 12:08 #2
Nice se, nu begynder det at give mening, men hvad så med f.eks.:

// Button loop
var buttons:Array = new Array("play", "back", "fs", "next", "prev", "speaker");
var buttonFunc:Array = new Array("Click", "Over", "Out");
for (var i:Number = 0; i<buttons.length; i++) {
    ui_elements["btn_"+buttons[i]].buttonMode = true;
// virker fint med den løkke her det er først herefter det går galt!
    for (var j:Number = 0; j<buttonFunc.length; j++) {
        ui_elements["btn_"+buttons[i]].addEventListener(MouseEvent.CLICK, buttons[i]+buttonFunc[j]);

// Det virket ikke så prøvet jeg
        var btnFunction:name = new name(buttons[i]+buttonFunc[j]);
        ui_elements["btn_"+buttons[i]].addEventListener(MouseEvent.CLICK, btnFunction);
// Igen uden held, kan det gøres
    }

Damn jeg glæder mig til jeg får styr på de basale i as3 for syntes det virker lovende.

maqhem - Kan du ikke lige skrive et svar i stedet for en kommentar for du ramte sømmet på øjet og bør få dine points, så jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede maqhem Nybegynder
27. maj 2008 - 15:06 #3
btnFunction skal være en funktion. Det er den, der kaldes, når din event afvikles. Når du skriver således:

---
ui_elements["btn_"+buttons[i]].addEventListener(MouseEvent.CLICK, buttons[i]+buttonFunc[j]);
---

i en for med j, skal funktionen buttons[i]+buttonFunc[j] altså kaldes for hver eneste j-værdi. Generelt kan det siges, at det ikke giver nogen mening at skrive plus (+) der.
Avatar billede flashlite Nybegynder
28. maj 2008 - 15:08 #4
Nok en gang siger jeg mange tak for disse oplysninger det er jo intet mndre end fantastisk, så har jeg lidt at give mig til/sætte mig ind i.

Gider du ikke lige smide et svar så jeg kan tildele dig dine points og lukke spørgsmålet.
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. maj 2008 - 15:34 #5
Jo da. Her er svaret. Held og lykke med at lære AS3 :)