Avatar billede henrikgn Nybegynder
29. maj 2008 - 15:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tilføje attribut til xml tag

Hej

Jeg har et xml fil, som følger:

<husdyr>
  <dyr>
    <art>Kat</art>
    <alder>5</alder>
  </dyr>
</husdyr>

Til dette dokument (dyr.xml) vil jeg gerne have tilføjet en attribut til et eksisterende element - her mit top-element "husdyr". Den skal se sådan ud: <husdyr kategori="alle">.

Hvordan kan jeg tilføje denne attribut til mit eksisterende xml-tag?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2008 - 15:13 #1
Laes ind i et XmlDocument, find husdyr elementet og lav noget a la:

        XmlAttribute kategori = doc.CreateAttribute("kategori");
        kategori.Value = "alle";
        husdyr.Attributes.Append(kategori);
Avatar billede henrikgn Nybegynder
29. maj 2008 - 15:22 #2
Tak for svaret. Ok, jeg gør som følger:

XmlTextReader xtr = new XmlTextReader("husdyr.xml");
XmlDocument husdyr = new XmlDocument();
husdyr.Load(xtr);

Så er xml'en læst ind i XmlDocument'et. Herefter bruger jeg din kode ovenfor:

XmlAttribute kategori = doc.CreateAttribute("kategori");
kategori.Value = "alle";
husdyr.Attributes.Append(kategori);

Nu vil jeg så gerne have min (nye) xml tilbage i en XmlTextReader, da jeg skal bruge denne senere i min kode. Kan jeg få xml'et fra XmlDocument tilbage til en XmlTextReader på en måde?
Avatar billede henrikgn Nybegynder
29. maj 2008 - 15:26 #3
Men hov, jeg mangler vist at finde husdyr elementet. Ellers ved den vel ikke, hvor den skal tilføje attributten?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2008 - 15:35 #4
proev:

XmlElement husdyr = (XmlElement)doc.SelectSingleNode("//husdyr");
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2008 - 15:35 #5
Hvorfor vil du bruge XmlReader og ikke bare hive ud af XmLDocument ?
Avatar billede henrikgn Nybegynder
29. maj 2008 - 15:41 #6
Fordi jeg skal bruge en XmlValidatingReader senere, og den tager en XmlTextReader som input, og ikke et XmlDocument. Derfor skal min xml (med den nye attribut) være i en XmlTextReader.

Kan man ikke få en XmlTextReader til at læse fra et XmlDocument?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. maj 2008 - 23:22 #7
Ikke direkte. Men du kan vel gemme til en MemoryStream og læse fra den igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2008 - 02:44 #8
OK ?