Avatar billede mummikiks Nybegynder
08. juni 2008 - 00:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sammenhæng mellem Servlet, JSP, JSF, ADF

Hej Experter

Er der nogen der kan give mig et lille overblik over følgende begreber:

Sammenhæng mellem Servlet, JSP, JSF, ADF

Hvordan hænger de sammen og hvorfor det ene i forold til det andet.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2008 - 00:37 #1
De bruge alle sammen til at lave server side Java.

En servlet er ren Java kode d.v.s. minder lidt om CGI scripts.

JSP er en blanding af HTML og embedded kode ligesom PHP og ASP. Med support for
taglibs.

JSF er en overbygning til JSP og servlet med:
- et taglib
- indbygget MVC funktionalitet via controller servlet og backing beans

Oracle ADF er et Oracle specifikt framework som bygger oven på JSF og forskellige
andre server side Java teknologier.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2008 - 00:38 #2
Det var den meget korte version.

Der er kollossale mængder af information man skal sætte sig ind i for at forstå de
alle de emner til bunds.

Du kan finde masser af den information på nettet.

Men hvis du skal til job samtale i morgen, så er der ikke tid til at du kan nå at blive
ADF ekspert !
Avatar billede mummikiks Nybegynder
09. juni 2008 - 00:31 #3
Oki takker...Jeg har dog et lille spørgsmål...Jeg ser servlet som javakode med indlejret html og jsp-sider som html med indlejret javakode. Hvordan hænger der sammen med at jsf anvender begge dele?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 00:50 #4
Strust, JSF og lignende MVC frameworks fungerer ved at:

request mappes til en controller servlet
denne controller servlet kaldet noget Java kode
til sidst forwardes der (hust at forward <> redirect) til en JSP side som viser det der skal vises
Avatar billede mummikiks Nybegynder
09. juni 2008 - 01:31 #5
Supert..jeg er blevet klogere..Smid et svar hvis du ønsker points
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 04:42 #6
OK
Avatar billede mummikiks Nybegynder
09. juni 2008 - 05:38 #7
supert