Avatar billede Six Nybegynder
11. juni 2008 - 21:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Moms og skat

Hej eksperter.

Jeg har lige nogle enkelte spørgsmål.

Hvis jeg i min virksomhed tjener 100.000kr.

Hvad skal så betales i moms og skat?
Pt. har jeg en beregning der siger.

20% i moms. - så er der 80.000 tilbage, derfra tager jeg 50% og lægger til side til skat og tager de sidste 50% til mig selv. - så jeg har 40.000 til mig selv. - er det helt hen i vejret?

Ydermere, hvis jeg nu køber en computer, til at lave regnskaber og holde styr på kvitteringer osv. - hvad kan jeg så trække fra? - lad os sige maskinen, samlet koster 10.000 - så må jeg kunne trække noget moms fra på den?

Håber der er nogle derude der har en del mere styr på alt det der end jeg selv har ;D - på forhånd tak.
Avatar billede evildoctor Praktikant
11. juni 2008 - 22:22 #1
Det afhænger rigtig meget af om det "arbejde" dit firma udfører overhovedet er moms-pligtigt!
Men ellers har du stort set ret, så længe du mener at 50% er den rigtige skatte-sats for din sidst tjente krone, hvad dit firma jo udgør :)
Hvis du ligger i topskat skal du nok beregne 66% til den unge Christian... :(

Hvis du køber en computer til 10K er den som sådan afskrivningsberettiget i et hug (mener grænsen går ved 11K). Men, men, men... hvis der er tale om et et-mands-firma er det svært at få anerkendt en computer som værende 100% firma-relateret (og det er jo nok også fair nok, hånden på hjertet!), så det er en god ide på forhånd at vurdere hvad procentdel er firma og hvad er privat. Uden at jeg vil ligge hovedet på blokken, så æder Skat nærmest hvad som helst så længe man bare signalerer at man HAR erkendt at en hvis procentdel er privat!
Avatar billede mash Mester
11. juni 2008 - 22:23 #2
hehe det er ikke så enkelt, de 100.000 du har er det i omsætning eller overskud ?, dine udgifter kan jo trækkes fra(lokaleleje, strøm, telefon osv.) før skat, ikke at jeg ved en masse om det så jeg ville foreslå en revisor skulle kigge på det(de er  ikke så dyre og det tager dem ikke ret lang tid at få styr på det)

ang. computerudstyr så er det noget med at man kun må trække 25% per år(igen så er jeg ikke sikker)

den moms du betaler når du køber en vare må du vist trække fra den moms du skal betale.(igen tjek med en revisor)
Avatar billede coderdk Praktikant
12. juni 2008 - 00:01 #3
Bagatelgrænsen er ca. 11.000,- så du kan straksafskrive computeren. Alt over skal afskrives over X år (typisk 3 eller 5)...

Jeg vil understrege hvad de andre siger: Få dig en revisor :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
12. juni 2008 - 05:30 #4
Og sørg for at have mere end én kunde, så Skat ikke påstår lønmodtagerforhold.
12. juni 2008 - 08:58 #5
Moms beregnes af omsætning:
Moms af dit varesalg minus moms af dine omkostninger.

Skat beregnes af overskuddet:
Er det en personligt drevet virksomhed tillægges overskuddet din skattepligtige indkomst.

MEN der er mange ubesvarede spørgsmål i dette - for et totalt overblik kan jeg kun tilslutte mig koret: Kontakt en revisor!
Avatar billede Six Nybegynder
12. juni 2008 - 17:03 #6
Først og fremmest så er det et enkeltmands firma. (vognmand) - og jeg er "ansat" af et andet firma til at køre gods for deres kunder. Så reelt har jeg kun en kunde.

Jeg har kontaktet revisor, og han er ved at få styr på tingene hehe. Jeg oprettede spørgsmålet, så jeg kunne blive lidt klogere - uden om revisoren :P

Mht. computeren.
Hvis jeg købte den, kan jeg så trække 10.000 fra i skat? - eller er det 2500 i moms? ;)

I skal i øvrigt have tak for jeres kommentarer.

Jeg accepterer evildoctors svar, så hvis i andre vil have en del af kagen, så sig til, så skærer jeg et stykke :)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
12. juni 2008 - 17:26 #7
Mht. computeren så vil du kunne trække 2.000,- tilbage i moms, og lave straks afskrivning på de sidste 8.000,- i alt trækker du altså hele maskinen fra :-)
Avatar billede japping Nybegynder
12. juni 2008 - 23:45 #8
Skat accepterer ikke at du driver virksomhed med kun én kunde, du skal minimum have 2-3 kunder og tidliger nævnt.

Du skal huske også at trække AM bidrag o.l. på ialt 9%.

Hvis du har arbejde ved siden af, skal du se på hvad skatten er af din sidste krone. Hvis du betaler topskat skal du trække 63%.

Jeg har lavet mit eget regnskab i flere år og været til rivegilde uden bemærkninger. Det er meget enkelt selv at lave regnskabet.

Her har du den korte version af, hvordan 100.000,- forsvinder i skattesystemet:
Salg for kr. 100.000,-
PC indkøb/udgift: -10.000,-
Momspligtigt beløb: 90.000,-
Moms -20%: -18.000,-
Indtægt efter moms: 72.000,-
AM bidrag o.l. 9%: 6.480,-
Indtægt efter AM: 65.520,-
Topskat 63%: 41.277,-
Indtægt efter skat: 24.242,-

Så har du kr. 500,- i timen bliver det til 125,- efter skat.

Så hvem fanden gidde arbejde ekstra når man kun får ca. 25% ud af at lave et ekstra stykke arbejde ?
Avatar billede evildoctor Praktikant
13. juni 2008 - 09:44 #9
Det er da noget bavl det der med at skat ikke accepterer at man kun har 1 kunde.
Der er da masser af virksomheder som kun har 1 kunde til at starte med, og der findes da også en hel række af små virksomheder der som spørger eks er lejet ind af en større virksomhed til at udføre arbejdet!

Vil da ihvertfald MEGET gerne se noget dokumentation for det du siger.

Der er et andet problem som ikke har noget at gøre med at man kun har een kunde, men mere det at man kun har een ansat, nemlig sig selv. Enmandsvirksomheder har nogle specielle regler som gælder, netop fordi man ofte ser en relativ sammensmeltning af firma- og privat-økonomi. Eks. vil Skat ALDRIG acceptere en computer som afskrives 100% i et enmandsfirma.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
13. juni 2008 - 10:36 #10
Hvis du kigger på forhold som risiko og tjenesteforhold, ja så risikerer man altså at blive beskattet som lønmodtager, hvis man kun har én kunde.

Det er ikke nødvendigvis altid tilfældet, men en rigtig god ting at være opmærksom på som selvstændig.

Et par eksempler:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=157263

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1529387
Avatar billede evildoctor Praktikant
13. juni 2008 - 12:04 #11
Syntes deter 2 rimeligt uldne sager de to, og jeg mener umiddelbart ikke de kan sidestilles med spørgers situation.
Her går det jo mere på at den som har hovedinteresse i firmaet samtidigt prøver at fungere i andre funktioner
Avatar billede Six Nybegynder
13. juni 2008 - 16:00 #12
Jeg vil takke jer mange gange for jeres indlæg :)

Men jeg tror ikke helt på den med at SKAT ikke accepterer at man kun har en kunde. Så ville et firma, som eksempelvis "De Grønne Bude" jo gå nedenom og hjem - da deres vognmænd, for det meste kun er tilknyttet DGB - og derfra servicerer DGB's kunder. Det er i princippet de samme forhold der gør sig gældende for mig.

Men når nu jeg modtager de 10 gyldne girokort fra SKAT, så er det vel inkl. AM-bidrag osv? - Jeg går ud fra at det er sådan nogle ting revisoren sørger for eller?

japping>> Tak for din gennemregning :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. juni 2008 - 09:51 #13
Det handler ikke så meget om tro, men om fakta :)

Skat tolker Cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 ret strengt, så der _kan_ være et problem i kun at have én kunde.

Men som de andre allerede har været inde på, så er det en rigtig god idé at rådgive sig med en revisor, bl.a. for at få afklaret dette forhold.