Avatar billede mellowmik Novice
11. juni 2008 - 23:53 Der er 4 kommentarer

HDMI - også med lyd??

Hej !

Jeg har en pc med Vista og media center, som jeg har tilsluttet mit nye HD-ready Sony LCD fjernsyn ved et HDMI-HDMI kabel. Billedet går fint igennem, men jeg kan simpelthen ikke få lyden til at komme med, og det burde den jo!

HDMI out sidder på skærmkortet, så jeg skal vel give dette besked om, at lyden skal smides med, ikke? Jeg kan bare ikke lige lure hvordan.

Alternativt kan problemet skyldes fjernsynet, der ikke selv fanger, at lyden skal med, eller ??

Har lige boret hul i gulvet for at få skidtet sat til, så jeg er voldsomt utilfreds lige nu. Please help!

Mvh Mellow
Avatar billede coderdk Praktikant
12. juni 2008 - 00:05 #1
Hvilket skærmkort? Der er skærmkort der ikke bærer lyd med over HDMI, hvor den rent faktisk bare fungerer som DVI... De kort der kan bære lyd med, skal som regel tilsluttes lydkortet/bundkortet med SPDIF eller lign.

Derudover kan du i vista højreklikke på lydikonet og vælge et output (hvis du f.eks. har tilsluttet højtalere og bluetooth stereo headset osv)...
Avatar billede mellowmik Novice
12. juni 2008 - 14:36 #2
Det er et Nvidia GeForce 7650 GS. Kan ikke se, om der lige er lyd i det? Men jeg er bange for at din mistanke holder stik.

Hvis jeg højreklikker på lydikonet, så kan jeg vælge mellem højtalere og Realtek digital output. Der står at begge virker, men kun et grønt "v" ud for højtalere. Den digitale ser ud til at skulle anvende optisk samt RCB udgange.

Hvis det er nødvendigt at forbinde skærmkort med lydkort, så hører jeg meget gerne hvordan. Men jeg afholder mig helst fra at åbne kabinettet, med mindre det drejer sig om RAM eller en ny harddisk.
Avatar billede coderdk Praktikant
12. juni 2008 - 14:47 #3
Avatar billede mellowmik Novice
13. juni 2008 - 09:31 #4
God idé. Det prøver jeg.Ser i øvrigt ikke ud til, at dette kort er særligt udbredt - og ikke særligt godt. Kan ikke finde nogen specs på det for at se om der overhovdet kan komme lyd ud af det...