Avatar billede j-s-o Nybegynder
22. juni 2008 - 00:00 Der er 5 kommentarer

MacBook med tilbehør?

Hej allesammen!

Jeg har trods tidligere beslutning alligevel valgt at købe en Mac; det bliver dog kun til en MacBook, selvom jeg gerne ville have haft den nye MacBook Air! Jeg synes umiddelbart specifikationerne for denne er meget dårlige i forhold til hvad man kan få med en almindelig MacBook! Skyldes dette blot størrelse og design, for prisen er jo også meget, meget højere...

Jeg vil gerne have en hvide version af MacBook;
2,4 GHz Intel Duo 2 Core
4,0 GB DDRII SDRAM, 667 MHz
250 GB HDD, 5400 RPM
+ superdrive
+ apple remote
+ danish keyboard

Den koster 11.458 kroner, men mit spørgsmål lyder nu, hvad jeg skal bruge af tilbehør? Jeg kender intet til Mac (endnu), så jeg ved ikke hvilke programmer der er nødvendige? Jeg skal i hvert fald have et skriveprogram, regneark og præsentation...

Jeg vil gerne høre lidt om muligheden for at køre Windows operativ systemet på en MacBook? Det har nemlig været en af mine betænkeligheder for ikke at vælge Mac, men jeg har hørt man kan køre både Windows Vista og Mac OS på en Mac? Jeg har hørt om noget der hedder Bootcamp; hvad er det og hvordan virker det? Hvis jeg skal have begge operativsystemer, skal jeg så købe Windows Vista seperat og installere dette selv?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. juni 2008 - 00:52 #1
Lad være med at købe RAM hos Apple. De overcharger helt vildt og det er nemt selv at sætte noget andet i. Windows kan du køre på flere forskellige måder, enten ved helt at boote over i det via Bootcamp eller ved at bruge f. eks. Parallels eller VMware Fusion, eller helt uden windows, som i Crossover eller de open-source-løsninger, som jeg ikke kan huske i dette øjeblik (andre kan helt sikkert byde ind her). Jeg vil nok anbefale den anden løsning, men det skal du nok finde ud af. (Så meget for et bud sent lørdag aften... ;-) ) Bortset fra det ringe grafikkort, er en almindelig Macbook en overfed maskine, så det er ikke noget dårligt valg. Se evt. her for om den "måske" står til at blive udskiftet: http://buyersguide.macrumors.com/
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2008 - 14:04 #2
"Lad være med at købe RAM hos Apple. De overcharger helt vildt og det er nemt selv at sætte noget andet i"

Korrekt - men du skal lige tjekke at det ram du vælger er certificeret af Apple til at virke 100% i deres produkt, ellers kan evt. service blive en dyr fornøjelse.

Nu er en
acbook på ingen måde beregnet til gaming eller andet krævende, så med det brug man har med en Macbook, er den absolut et ok køb.

På de nyeste Macbooks er det indtil videre kun lykkedes mig at få windows på ved at køre vmvare på den. Bootcamp virkede ikke.
Avatar billede j-s-o Nybegynder
22. juni 2008 - 14:27 #3
Det lader til, at jeg ikke bør købe ekstra ram hos Apple, så det vil jeg prøve at finde en løsning på; jeg skal nok være opmærksom på, at de er certificeret hos Apple :)

Jeg skal primært benytte min MacBook til internetsurfing og studiebrug, men dog også til billedredigering? Kan dette lade sig gøre nogenlunde tilfredsstillende; jeg ved ikke hvad det kræver af grafikkortet?

Angående Windows Vista! Jeg køber operativsystemet separat, hvorefter jeg installerer det bagefter? Altså, jeg kan sagtens købe min MacBook, for derefter at vente eksempelvis en måned med at installere Windows Vista?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2008 - 20:26 #4
Ja vent du bare ;)
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
24. juni 2008 - 08:15 #5
Jeg købte en MacBook for ca 8 måneder siden og er meget tilfreds. Jeg bruger den til photoshop (til dette er skærme lige lille nok) og meget andet. Jeg har også en Acer laptop med en 17" skærm men bruger kun min MAC. Jeg har købt IWork, det koster ku kr. 500,- og her har du en lille "officepakke" Det dækker rigeligt mit behov. Jeg har også købt en ekstern harddisk til de større filer og til backup. Jeg kan godt ærge mig over at jeg ikke ventede på timecapsule men det får så være. Jeg kan kun anbefale en MacBook hvis man ikke skal spille. Jeg er sur  på mig selv over at jeg ikke skiftede for mange år siden.