Avatar billede pidgeot Nybegynder
26. juni 2008 - 15:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Input på bærbar

Om ca. et halvt år flytter jeg til Ålborg for at læse til spiludvikler. I den forbindelse skal jeg have mig en ny bærbar, men jeg kunne godt bruge noget input på om jeg bør købe nu, eller vente.

Zepto har p.t. et tilbud på deres 6224W, så man kan spare lige over 3000 kr. - og jeg overvejer lidt at benytte mig af det. Spørgsmålet er blot om det kan betale sig, eller om det er bedre jeg venter det halve års tid og så køber en ny til den tid - det er trods alt en hel del penge der kan spares, og hvis jeg ikke kan forvente at få samme eller bedre ydelse til den pris om et halvt år, vil jeg hellere købe nu.

Som udgangspunkt koster den 7395, men jeg har tilføjet lidt, så prisen ender på lige under de 10K - hvilket i øvrigt er det jeg har budgetteret med den max. må koste, så det passer jo fint sammen.

I kraft af at det netop er spiludvikler jeg skal læse til, vil jeg gerne have en bærbar der kan trække en del, så hvis I vil foreslå andre maskiner skal det lige tages med i overvejelserne.

Konfigurationen kommer her - jeg har skrevet ekstraprisen på de udskiftede dele i paranteser:
4096MB (2x2048) DDR2 667/PC5300 SODIMM
320GB 5400rpm SATA Harddisk
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
DVD-RW / CD-RW
DK tastatur layout, Sort
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz) (+500)
6 + 12 Cell batteri (+870)
Microsoft® Windows® Vista Ultimate 64bit - DK + Office Ready (+1187,50)

Da tilbudet kun gælder måneden ud, så regner jeg med at lukke spørgsmålet omkring søndag.
Avatar billede swiatecki Novice
26. juni 2008 - 16:10 #1
Jeg ser umildbart ikke noget info om grafikkortet? det er vel vigtigt at have en PC der kan trække noget 3D grafik?

Men ellers fin Pc
Avatar billede draco999 Nybegynder
26. juni 2008 - 16:10 #2
Som udvikler så vil jeg da MEGET nødgit sidde med 1n 14 tommer skerm, du kan jo intet se.
SOm spil udvikler der vil du sidde og lave mange kald til og fra din Harddisk, ergo 5400 RPM ????
4GB ram er jo fedt nok, men det hjælper jo ikke når din harddisk den sløver det hele ned med 5400 rpm.

Som Udvikler, Spiclet spil skal du have en Ret hurtigt PC med mange ram i..
Du kan med 90% sikkerhed finde en computer som er bedre til den samme pris om 6 Måneder..

Jeg købte en XPS 1710 Maskine til mig selv og 6 måneder senere var den forældet, det går så stærk med bærbare computer.

Du skal have en 17 Tommer som kan køre en opløsning af 1900 * 1720, ( kan ikke li huske opløsningen) som Minumum.

Dette er dog min meninge, jeg ville dø hvis jeg skal sidde med en 14 tommer skerm..
Avatar billede draco999 Nybegynder
26. juni 2008 - 16:11 #3
sorry stavefejl, det gik vist lidt for stærkt..
Avatar billede pidgeot Nybegynder
26. juni 2008 - 18:46 #4
swiatecki: Kig igen. :) Det er et GeForce 8600M GT. Skulle vist være 512MB - mig bekendt er det kort ikke lavet i andre størrelser.

draco999: Jeg har nu ikke de store problemer med mindre skærme, men ja, jeg har haft det i tankerne, bl.a. fordi min stationære kører 1600x1200 på 20" *-)

Hvad harddisken angår kan den skiftes ud med en 200GB 7200rpm til 375 kr. Det kan meget vel ende med jeg vælger den til i stedet, men lige det har jeg ikke taget stilling til endnu - det venter jeg med til jeg ved om jeg overhovedet vil købe den.
Avatar billede haverslev Novice
26. juni 2008 - 19:42 #5
Kan kun sige godt om Zepto og især 6625WD kan min søn skrive under på, kører fantastisk - Den du er ved at vælge, har næsten samme opsætning som hans, blot er den store forskel at det er en 15,4"
Han læser til inginiør på Akitektur & Design på AAU og bruger f.eks programmerne 3D max, Indesign, Autocad og Photoshop uden problemer - tillige spiller han en del spil på den også.

Men modsat, hvis du venter f. eks et ½ år, så kan du nok for en bedere cpu, bedere HDD
til samme pris - priserne rasler ned pt. på bærebare maskiner.

Tag f.eks også et kig på
http://www.mybook.dk/shop/external/images/forside.html  (minder meget om Zepto)

Vega: (samme som Mybook)
http://www.vegashop.dk/shop/external/vegashop/vs-forside.htm

Novabook er også et kig værd, har bedere grafikkort på nogle modeller, men dyre:
http://www.novabook.dk/notebooks.html

Nyt mærke på bærebar markedet:
http://www.zartego.com/shop/Shop-SEO.asp?PM=30-CID-1
Avatar billede pidgeot Nybegynder
30. juni 2008 - 09:07 #6
Draco, Haverslev, smid et svar hvis I vil have lidt point. Jeg har besluttet mig for at vente.

Jeg lukker om en uges tid, eller når begge har meldt tilbage.
Avatar billede haverslev Novice
30. juni 2008 - 11:56 #7
:-)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. juli 2008 - 20:07 #8
Draco har ikke reageret, så pointene går til haverslev.