Avatar billede korsg_ Nybegynder
15. juli 2008 - 15:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Installere netværks printer på AS400

Hej!

Jeg skal til at installere en Netværks printer på vores AS400.
Vi har desværre ikke nogen AS400 administrator i huset længere, efter vi har skiftet ERP system, så vi er lidt på den.

Det skal lige siges at vores printer har virket på AS400'eren før, men efter vi har skiftet IP adresse på serveren, er vi samtidigt kommet til at slette printeren.

Vores printer: Canon CLC2620
IP: 192.168.103.53
Port: 9100

Jeg har kørt kommandoen CRTDEVPRT og oprettet den efter bedste evne og derefter "varied on" printeren.

Det som sker er at, printeren printer et a4 ark ud præcist hver 3 minut med nogle få mærkelige tegn på - Selvom der ikke er noget i køen.
Efter et stykke tid kommer den med en fejlmeddelelse:
"Remote device rejected an attempt by the writer to open a connection"

Derefter kan jeg ikke stoppe printeren eller "vary off" for at slippe for udskriften hvert 3 minut- så bliver jeg nødt til at reboote serveren.

Hvad tror i jeg gør forkert?

Hvis i har en guide til hvordan man sætter det opvil det også give point - har søgt nettet igennem, men finder ikke rigtigt noget brugbart :/
Avatar billede ebea Ekspert
15. juli 2008 - 17:05 #1
Avatar billede ebea Ekspert
15. juli 2008 - 17:12 #2
Avatar billede kjulius Novice
15. juli 2008 - 19:57 #3
Hvilke protokoller understøtter printeren (IPDS/AFPDS, PCL/PJL)? Den brochure for printeren jeg har fundet på nettet skriver ikke noget om understøttede print-protokoller (der er åbenbart tale om en kombineret farveprinter/kopimaskine i stor størrelse).

Er du sikker på, at det er den rigtige port? Jeg er klar over, at f.eks. HP bruger den port, men f.eks. IBM printere bruger bl.a. port 5001, så måske var det alligevel værd at tjekke op på...

Nogle printere understøtter flere porte (en for hver printprotokol og/eller buffer/kø)
Avatar billede kjulius Novice
16. juli 2008 - 00:53 #4
Nå, mon ikke den teknisk set er den samme som den Canon Color IMAGErunner C2620 der markedsføres i USA. Her står der, at den understøtter UFR, PCL 5c, PostScript 3 Emulation og PDF 1.3

Så måske ku' du prøve med:

CRTDEVPRT DEVD(CANON2620)
          DEVCLS(*LAN)
          TYPE(3812)
          MODEL(1)
          LANATTACH(*IP)
          PORT(9100)
          ATTACH(*DIRECT)
          ONLINE(*YES)
          FONT(11)
          FORMFEED(*AUTOCUT)
          INACTTMR(*SEC15)
          TRANSFORM(*YES)
          MFRTYPMDL(*HPCOLORLJ)
          PPRSRC1(*A4)
          PPRSRC2(*A4)
          ENVELOPE(*NONE)
          ASCII899(*NO)
          IMGCFG(*IMGD05)
          RMTLOCNAME('192.168.103.53')
          SYSDRVPGM(*HPPJLDRV)
          PUBLISHINF(*DUPLEX *COLOR 26 26 *BLANK (*PCL *PS *PDF))
          TEXT('Canon CLC2620 MFC.')
          WSCST(QGPL/QWPHPCOLOR)
Avatar billede kjulius Novice
16. juli 2008 - 01:11 #5
Alternativt kunne du også prøve at køre det som en remove writer, hvor du angiver alle oplysninger direkte på OUTQ (det er bare så primitivt, synes jeg - der er meget lidt kontrol med printeren).

http://www.digitalissues.co.uk/html/docs/as400_screenshots1.pdf

Printeren (Output køen) skal herefter startes med STRRMTWTR i stedet for med STRPRTWTR

----
Canon CLC2620 Digital Colour Laser Photocopier:
http://www.digipro.co.uk/images/canon-clc2620-brochure.pdf

Canon Color IMAGErunner C2620:
http://www.usa.canon.com/opd/controller?act=OPDBrochuresAct&keycode=Brochures&fcategoryid=2191&modelid=10268
Avatar billede kjulius Novice
16. juli 2008 - 01:12 #6
"remove writer" skulle altså have været "remote writer". :-)
Avatar billede korsg_ Nybegynder
16. juli 2008 - 16:43 #7
YEEEEEES !! (næsten)

Du har reddet ugen kjulius! :D

Jeg blev nødt til at lave det som en remote printer, da jeg ikke kunne få det andet til at fungere.

Mit eneste problem er dog at jeg ikke kan få printeren til at printe i "landscape" format.
Det jeg har studeret mig frem til er at jeg skal ændre i print filen der gælder for jobbet (tror jeg nok) vha. kommandoen CHGPRTF - men hvor kan jeg se hvad print filen hedder for den OUTQ jeg har lavet?
Avatar billede kjulius Novice
16. juli 2008 - 18:03 #8
Hmmm... ja, jo --- printfilen er en, som hvert enkelt program bruger. Så hvis du ændrer i en printfil, skal du være klar over, at der evt. kan være flere programmer der bliver berørt (altså hvis flere programmer bruger denne printfil).

Hvis laver en WKROUTQ dinOUTQ

vil du kunne se alle printfilerne i den. Det navn der står under kolonneoverskriften Fil, er det du skal ændre.

CHGPRTF FILE(filnavn fra Fil-kolonnen) PAGRTT(90)

Vær dog også opmærksom på, at man under programkørslen kan lave en OVRPRTF, hvor bl.a. denne værdi kan ændres. Dette vil i så fald overskrive den generelle værdi, som ligger på print filen. Men page rotation er nu vist sjældent en af de parametre man fastlægger direkte under program-eksekveringen. Så prøv det bare.. :-)
Avatar billede kjulius Novice
16. juli 2008 - 18:12 #9
Evt. kan det være nødvendigt at holde køen tilbage med en HLDOUTQ, hvis den skriver filerne ud hurtigere end du kan nå at se dem.
Bagefter kan du så "løslade" den igen med RLSOUTQ.

Alternativt brug ENDWTR til at stoppe "printeren" og STRRMTWTR til at starte den igen.
Avatar billede korsg_ Nybegynder
17. juli 2008 - 11:36 #10
Tak for hjælpen igen igen !

Jeg har kigget print filerne igennem i OUTQ nu her, men når jeg prøver at lave en CHGPRTF siger den: Gældene værdier kunne ikke hentes - ligeyldigt hvilken fil der er også selvom jeg prøvede med de forskellige librarys(QPGL,QUSRSYS osv)

Jeg prøvede derefter at lave en:
File *All
Library *ALL
PAGRTT(90)

Så ville jeg da mene at jeg skulle være dækket ind, men det hjalp desværre heller ikke på rotationen.
(Det skal lige siges at alle print skal være landscape)

Jeg har måske på fornemmelsen det har noget at gøre med den "Manufacturer type and model" jeg har valgt under output køen.
Jeg gik udfra jeg skulle bruge: *WSCSTA4 med QWPDEFAULT
ref: http://www-912.ibm.com/s_dir/slkbase.NSF/643d2723f2907f0b8625661300765a2a/a944982b85205c738625669700615ca3?OpenDocument

Men er efterhånden kommet i tvivl om det kan være derfor jeg ikke kan printe "landscape" ?
Hvis jeg tvinger printeren til kune at tage fra "landscape" skuffen, spørger den alligevel efter "almindelig" format når jeg printer fra AS400'eren.

Ville det være bedre at vælge en anden ? :)
Avatar billede kjulius Novice
17. juli 2008 - 19:21 #11
Du skriver, at gældende værdier ikke kan hentes ved brug af CHGPRTF. Det plejer at være en indikation af, at du ikke har lov til at ændre filen.
Er du sikker på, at filerne er blevet ændrede med din CHGPRTF FILE(*ALL/*ALL)?

Prøv at bruge DSPFD til at vise filbeskrivelsen - se om PAGRTT er sat til 90...

Ellers er jeg vist på mindst lige så bar bund som dig, for jeg kender intet til den printer - og meget lidt til remote writere; jeg har så vidt muligt forsøgt at undgå dem (hvilket ikke er så svært så længe man holder sig til IBM og HP printere).
Avatar billede kjulius Novice
17. juli 2008 - 19:40 #12
Lige en ting mere...

Vi har en gammel IBM 6400 matrixprinter hvor vi bruger remote writer. Jeg lægger mærke til, at den har en parameterværdi, som så vidt jeg husker har betydning for kontrollen med nogle funktioner. Det kunne jo være, at tilføjelsen af de værdier også gav dig mere kontrol over printeren.

Parameteren er DESTOPT('XAUTOQ XAIX')

hvilket skulle angive over for OS/400, at printeren forstår lidt mere end bare en ren tekststrøm. Det giver med andre ord OS/400 lov til at sende visse kontroltegn til printeren.

Men det er jo med en manufacturer type på *IBM6400, så det er nok specifikt til den printer, mon ikke? Det er jo en meget mere "primitiv" printer, som ikke forstår PCL osv.

Jeg ved virkelig ikke....
Avatar billede korsg_ Nybegynder
22. juli 2008 - 13:18 #13
Sådan nu er det løst ! :D

Jeg kunne på ingen måde få PAGRTT til at slå igennem så jeg begyndte at lede efter andre mulighed.

Fandt ud af, at man kunne ændre WSCST til den tilhørende printer model:
http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?uid=nas1bed5e38e3fdd7d07862565c2007d0ef0

Desværre kunne jeg hverken på SEU eller PDM edit til at virke - så jeg var på den igen.
Men heldigvis mens jeg kiggede alle de "gamle" OUTQ's igennem som var sat op på maskinen, fandt jeg en WSCST som hed HP4DK - som vores tidligere administrator må have lavet og den virkede sgu !!

Men læg endelig et svar kjulius - det var en kæmpe hjælp!
Avatar billede kjulius Novice
23. juli 2008 - 18:38 #14
Det er lidt som med tyskerne i fodbold, bare man klør på til sidste minut, er det utroligt så heldig man bliver... :-)

Das Glück des Tüchtigen (den dygtiges held), som de siger.