Avatar billede ullaagurk Nybegynder
16. juli 2008 - 20:51 Der er 5 kommentarer

Bærbar går hele tiden ned

Jeg har en IBM Thinkpad R40e som er 4 år gammel. Mit problem er at den slukker hver gang jeg bruger den til noget mere "krævende" end tekstbehandling og email.
Jeg har en ide om at det kunne være et varme problem, for hvis man tænder den igen lige efter at den er gået ned så går den hurtigere ned end hvis man venter fx 1 time.

Baggrund:
Jeg havde den for nylig til eftersyn fordi jeg syntes blæseren larmede en del, men fik at vide at den fejlede ikke noget. Til gængæld kom de noget kølepasta på (ved ikke helt hvor :) ), så blæseren ikke behøver blæse særlig ofte.
Et par dage efter jeg havde den til eftersyn fik jeg en ven til at formatere min harddisk for mig, fordi min computer har været meget langsom på det sidste. Mens vi formaterede den gik den ned hvert 10-20. minut. Og siden er den så, som sagt, gået ned når jeg hører musik osv..
Problemet er så, at jeg ikke ved om det er turen til eftersyn, der er skyld i det, eller om vi har gjort noget forkert da vi formaterede den.
Jeg spurgte i butikken hvor den var til eftersyn, og de siger at computeren nok er for gammel og derfor bliver for varm. De siger at man ikke kan gøre noget ved det og at jeg bør købe en ny.

Hvad siger I? Skal min bærbar kasseres?

En ting der undrer mig er, at hvis det er et varmeproblem, så burde blæseren vel køre hele tiden før den går ned? Den blæser nemlig kun sjældent nu hvor computeren har fået det dér kølepasta.

Håber der er nogen, der kan hjælpe. På forhånd tak!
Avatar billede crola Nybegynder
16. juli 2008 - 22:12 #1
ved ikke om det kan være til nogen hjælp men da jeg købte laptop fik jeg en guide til og rense min cpu køler for støv men ville mene at service skulle have chekket det
Avatar billede ullaagurk Nybegynder
17. juli 2008 - 09:51 #2
Yep, det checkede de. Der var ikke meget støv, sagde de.
Avatar billede erp Nybegynder
18. juli 2008 - 22:23 #3
Jeg har gennem tidene haft en del Thinkpads, og har stadig :)
Flere af demm Bl.a T23 (ældre end din)T40, T41 samt min nyeste Z61m har næsten alle haft problemer med cpu blæseren - og enkelte med styringen af samme.
Mit bud er at blæseren, eller styringen er dit problem.
Senest har min 1 år gamle Z61m'er fået skiftet blæseren for et lignende problem.... alm. kontor programmer kørte fint, men programmer der flittigt benyttede grafik kortet fik den til at overophede. Selv IBM/Lenovos eget PcDoctor programs grafiktest kunne få den til at gå i stå/slukke. Dette problem blev klaret med en ny blæser for CPU'en.
Avatar billede ullaagurk Nybegynder
19. juli 2008 - 13:49 #4
Interessant.. Jeg har faktisk forsøgt at afhjælpe problemet ved at installere først "Notebook Hardware Control" og så "Speedfan" for at styre blæseren. Jeg kunne dog ikke få nogen af de to programmer til at styre blæseren.. den kørte tilsyneladende uafhængigt af programmet.. :)
Måske jeg skulle have den til eftersyn, og se om det er blæseren eller styringen der er noget galt med. Er det ligemeget, hvor man får den set efter? Er Fona fint nok?
Avatar billede erp Nybegynder
20. juli 2008 - 18:30 #5
Jeg tror ikke at fona har eget værksted...
Jeg vil anbefale dig at ringe til lenovo's serviceafd. eller alternativt finde en autoriseret forhandler.