Avatar billede djblues Nybegynder
17. juli 2008 - 09:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Resize mange billeder i Word 2007 til 70%

Hej

Jeg har en del billeder i et word 2007 doc.
Disse vil jeg gerne have ændret størrelse på uden at skulle vælge dem enkeltvis og derefter formatere.
Størrelsen skal være 70% af oprindelig.

Evt. med noget VBA.

Nogen der kan hjælpe ?

TAKKER
17. juli 2008 - 10:19 #1
Billedbehandling er aboslut ikke en Word-opgave. Hvis du ændrer på billedernes visning i Word, ændrer det ikke på billedernes størrelse (i mb). Det kan derfor anbefales at du benytter et billedbehandlingsprogram til at ændre på billedstørrelsen, og herefter indsætter de mindre billeder i Word.

Brug f.eks. det gratis Irfan View, der kan lave en batch ændring af billederne. Kan downloades på www.irfanview.com
Avatar billede djblues Nybegynder
17. juli 2008 - 10:36 #2
erikjuul -> Det er rigtigt, men i dette tilfælde er det ikke noget med billede størrelsen i mb, jeg vil ændre. Det er bare den fysiske størrelse.

Jeg bruger "SnagIt" til at capture nogle billeder og kopierer dem over i Word og samtidig har jeg nogle indsatte clipart som jeg har brug for at ændre størrelsen på. ( ikke den fysiske mb størrelse ).

Det optimale for mig, ville være at jeg fik en knap jeg kunne klikke på (eller en tast komb.), der så ændrede det markerede billede til 70%, istedet for 100% både for højde og bredde.. :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juli 2008 - 14:49 #3
Forsøg:
Ændre alle billeder i et dokument (i første omgang)

Sub tilpasTil70Pct()
Dim sh As Shape
    For Each sh In ActiveDocument.Shapes
        With sh
            .ScaleHeight 0.7, True
            .ScaleWidth 0.7, True
        End With
    Next
End Sub
Avatar billede djblues Nybegynder
17. juli 2008 - 15:09 #4
Den kommer aldrig ind i løkken

For Each sh In ActiveDocument.Shapes

Det er en Word 2007 DK jeg har .... gør det noger forskel
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juli 2008 - 16:14 #5
Prøv at sende en prøve på dine "billeder" - det kan være en anden type end "shapes"
til: pb@supertekst-it.dk

Anvender 2003 (kan konvertere fra 2007) - men det vil vise sig...
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juli 2008 - 17:52 #6
Prøv evt. denne version:

Sub tilpasTil70Pct()
Dim sh As InlineShape
    For Each sh In ActiveDocument.InlineShapes
        With sh
            .ScaleHeight = 70
            .ScaleWidth = 70
        End With
    Next
End Sub
Avatar billede djblues Nybegynder
18. juli 2008 - 08:21 #7
Hej Supertekst

Jeg fandt ud af det samme igår.
Smid lige et svar og du får point.-
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juli 2008 - 08:45 #8
Ok - det får du...
Avatar billede djblues Nybegynder
18. juli 2008 - 08:54 #9
Og tak for hjælpen