Avatar billede ms-dos Nybegynder
22. juli 2008 - 13:44 Der er 7 kommentarer

Min nye Exchange server modtager ikke post.

Jeg har sat en ny Exch 2003 server op, og jeg kan ikke få den til at modtage. Jeg troede – måske er det ikke rigtigt – at hvis jeg havde to Exchanger stående i samme domæne, da klarede de selv routningen mellem de to servere. Hvis nu f.eks. min mail box var på en store på den nye server og det er den gamle, der modtager udefra.

Men her hos mig sker routningen ikke. Der kommer heller ikke en NDR lige med det samme. Og så forsøger den igen og igen og til sidst giver den op.

Vi skifter server fordi vi er løbet tør for plads. Der var tidligere kun 400 Mb ledigt. Nu har jeg kørt eseutil og der er nu 5 Gb, så jeg kan holde varmen lidt endnu.

Når jeg tracer meddelelserne, kan jeg se, at
- Mails fra gammel server til ny server
22-07-2008 13:02 SMTP Store Driver: Message submitted from Store
22-07-2008 13:02 SMTP: Message Submitted to Advanced Queuing
22-07-2008 13:02 SMTP: Started Message Submission to Advanced Queue
22-07-2008 13:02 SMTP: Message Message Submitted to Kategorizer
22-07-2008 13:02 SMTP: Message Categorized and Queued for Routing
22-07-2008 13:02 SMTP: Message Routed and Queued for Remote Delivery
22-07-2008 13:07 SMTP: Started Outboung Transfer of Message
22-07-2008 13:18 Message transfered to smtp through SMTP

- Mails fra ny server til gammel server
Fejl: "Tra tracking database om x_mail is not available or the message has left the Exchange organization. Facility: Microsoft Exchange Management IT No C1032751"

Som det ser ud, ved den nye mail server ikke at den gamle eksisterer. Men i Exch Sys Mgr fremtræder den nye fint. Og der er også et master/member-forhold, hvor den gamle er master. (Har prøvet at bytte om uden resultat).

Nogle gode idéer ??? :)
Avatar billede riversen Nybegynder
22. juli 2008 - 14:34 #1
det er rigtigt, at den som standard burde håndtere routning uden videre. Har du tjekket eventlogs?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juli 2008 - 22:00 #2
Det skal virke. Der er ikke andet i det end at installere den nye server, og flytte en sjat mailboxe over. Så finder klienterne selv ud af at hente deres mailbox fra den rigtige server, så længe den gamle stadig er tændt.

Du behøver ikke at flytte alle mailboxe mens du tester nu. Du kan feks nøjes med at flytte admin mailboxen over.

Hvis du vælger at geninstallere den nye server, hvilket du jo kunne gøre, så husk for guds skyld at fjerne den på den pæne måde via Exchange CD'en. Ellers har du en server med det navn til at hænge i din Exchange organisation, og det er ikke kønt..
Husk også at schedule free+busy, offline address list og de andre system public folders skal være på den gamle server hvis du geninstallerer den nye.
Avatar billede ms-dos Nybegynder
26. juli 2008 - 19:15 #3
Kære alle
Jeg har løst problemer, og jeg skriver her, hvad der var galt og hvad jeg gjorde, sådan at andre, der eventuelt måtte komme i samme situation, her har et tip at arbejde med.

Helt grundlæggende skyldtes fejlen, at min Mimespeeper af en eller anden besynderlig grund afviste alle mails til den nye server. Der var under servers\SMTP\Default SMTP Virtual Server\Properties\Delivery\Relay at min Mimespeeper var anført som i feltet smarthost. så snart jeg slog det fra, virkede det, og der væltede mails ind.

Derefter stoppede jeg SMTP-serveren sådan at den ikke modtog mere post - på det tidspunkt havde jeg 250 Mb plads tilbage på mit datadrev. Jeg kørte en fuld backup, og den frigjorde ca. 2 Gb logfiler, så jeg var kørende. Derpå flyttede jeg 6-7 mail boxes, der hver fyldte 10+ Gb. Jeg kørte en Mailbox Cleanup Agent, men min .edb-fil blev ikke mindre, så jeg kørte en ny backup og unmountede derpå storen og kørte en eseutil.exe. Iflg. Microsoft skal der være 110% ekstra, ledig plads, når man kører eseutil, så jeg mappede et netværksdrev på den nye mail server og brugte dette som "oplagringssted" imens defragmenteringen kørte. Iflg. Microsoft kan den max defragmentere 9 Gb i timen, men mine 250 Gb blev defragmenteret på 6 timer, så ...

Anyway, det løste problemet. Og jeg blev lidt klogere.

Tak, både til dig, Riversen, og til dig, Strynch9, for jeres svar. Jeg vil meget gerne dele point'ne mellem jer - post blot et svar på denne..

God weekend til alle.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. juli 2008 - 19:50 #4
ms-dos: godt klaret. Det er en god ide, hvis du i fremtiden følger de anbefalinger der er omkring placering af logfiler, stores etc. Det lyder til du har placeret det på samme partition.
Avatar billede ms-dos Nybegynder
26. juli 2008 - 20:22 #5
Riversen: Det har du helt ret i. Den nye server har jeg også lavet en særlig partition til logfiler til, netop for at adskille dem. Men på den gamle var der kun C-drevet og så een, samlet datapartition.

Fuldstændigt off the topic: Bør man virtualisere en Exchange-server ?

Hen over efteråret skifter vi til et stort SAN og en del virtuelle maskiner. Jeg har overvejet at migrere Exch over på en virtuel platform, men ved ikke, om den er for essentiel til at køre virtuelt... Vil med sikkerhed ikke virtualisere min AD-server.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. juli 2008 - 20:32 #6
Der findes et whitepaper til hvorledes man tuner sin Exchange server til VMware ESX. Det kan køre fint. Hvorfor ikke virtualisere AD?
Avatar billede riversen Nybegynder
27. juli 2008 - 07:21 #7
ms-dos: jeg ville være mere betænkelig ved at virtualisere exchange end en AD server.