Avatar billede egernet Nybegynder
25. juli 2008 - 12:07 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Når jeg gemmer ændrer linket sig

Hej alle,

Jeg er igang med at lave et opslagsværktøj i Excel, hvor der er links til forskellige drev der er på mit arbejde. Når jeg arbejder med det på mit skrivebord og gemmer, virker det fint.

Når jeg så lægger dokumentet ud på et delt drev, virker det fint første gang jeg bruger det, men hvis jeg gemmer, ændrer linkene og bliver ugyldige. De links der linker til en hjemmeside på internettet virker dog fint.

I mit excelark bruger jeg VB til rullemenuer (en fra eksperten har hjulpet mig med det):

Private Sub Worksheet_Activate()
Application.EnableEvents = False
ActiveSheet.Range("C5,G5").Select
Selection.FormulaR1C1 = "È  È"
    With Selection.Characters(Start:=1, Length:=5).Font
        .Name = "Wingdings 3"
        .FontStyle = "Normal"
        .Size = 10
        .Strikethrough = False
        .Superscript = False
        .Subscript = False
        .OutlineFont = False
        .Shadow = False
        .Underline = xlUnderlineStyleNone
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
Application.EnableEvents = True
[A1].Select
End Sub

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("C5,G5")) Is Nothing Then Exit Sub
Application.Goto Reference:=Target.Value
End Sub

Er der umiddelbart en der har et bud på hvad jeg kan gøre, så jeg kan ligge mit dokument ud på et delt drev og således at linkene virker til de delte drev?

På forhånd tak
Avatar billede egernet Nybegynder
28. juli 2008 - 10:10 #1
Er der ikke nogen der kan hjælpe med dette spørgsmål?
Håber det meget :-)
Avatar billede excelent Ekspert
28. juli 2008 - 11:07 #2
Har ikke nogen forklaring på ovenstående problem
men jeg kan førsøge at finde en løsning

Linkene har vel ikke nogen relation til ovenstående koder ?

kom med et eks på Link som virker
og hvordan det ser ud når det ikke virker
Avatar billede excelent Ekspert
28. juli 2008 - 11:24 #3
Umiddelbart ser det ud til at hvis du andvender formlen HYPERLINK
og i denne definerer sti og filnavn som dette eks. så virker det
stadig efter projektmappen flyttes til anden mappe (kan ikke efterprøve med forskellige drev)

=HYPERLINK("[C:\Users\pm\Desktop\ExcelNy\Kode.txt]")
Avatar billede egernet Nybegynder
28. juli 2008 - 11:38 #4
Hej Exelent.

Tak for svar.

Har lige prøvet at bruge formlen som du foreslår. Linket virker ikke når jeg bruger den....måske gør jeg det forkert.

Mit link ser fx sådan her ud: \\hds1b\kss-hej2007\02_HEJ S-projekt\5_Projektledelsen_S-projekt\2._Hovedtidsplaner\Kundehovedtidsplaner

Og når jeg kopierer det ind i formlen, skal det vel gøre således:

=HYPERLINK("[\\hds1b\kss-hej2007\02_HEJ S-projekt\5_Projektledelsen_S-projekt\2._Hovedtidsplaner\Kundehovedtidsplaner]")

Linket ser iøvrigt således ud, efter jeg har lagt excel arket ud på det delte drev (når det ikke virker længere):

../../kss-hej2007/02_HEJ%20S-projekt/5_Projektledelsen_S-projekt/2._Hovedtidsplaner/Kundehovedtidsplaner
Avatar billede excelent Ekspert
28. juli 2008 - 12:05 #5
er Kundehovedtidsplaner en fil så prøv med filtype
Kundehovedtidsplaner.xls
Kundehovedtidsplaner.exe
eller hvad det nu er
Avatar billede excelent Ekspert
28. juli 2008 - 14:07 #6
prøv uden de kantede parenteser
og evt. med filtype - xls/exe....
=HYPERLINK("\\hds1b\kss-hej2007\02_HEJ S-projekt\5_Projektledelsen_S-projekt\2._Hovedtidsplaner\Kundehovedtidsplaner")
Avatar billede egernet Nybegynder
28. juli 2008 - 15:42 #7
Hej,

Det virker desværre ikke. Har prøvet alle kombinationer. Ofte referer jeg heller ikke direkte til et excel ark, word fil etc., men derimod til mappen hvor det ligger...da de ofte bliver opdateret i nye versioner.

Hmmm, irriterende. Havde ikke troet at disse links skulle forårsage nogen problemer.
Avatar billede excelent Ekspert
28. juli 2008 - 17:58 #8
Prøv indsæt :
\\hds1b\kss-hej2007\02_HEJ S-projekt\5_Projektledelsen_S-projekt\2._Hovedtidsplaner\Kundehovedtidsplaner

i celle A1

og denne i B1
=HYPERLINK(FORSKYDNING(A1;;;;);A1)

Ved ikke om den virker
Avatar billede egernet Nybegynder
29. juli 2008 - 13:45 #9
Hej,

Ville bare lige sige at jeg afprøver det imorgen, da jeg jeg ikke kan komme på intranettet før.

Men det bliver spændende om det virker.

Tak for forslagene og jeg lader høre fra mig :-)
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 10:56 #10
Det virker desværre ikke.

Burde det ikke virke når kan ligger det ud på et delt drev og linker til delte drev?

Kan det have noget at gøre med min rullemenu, der er lavet i VB?
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 11:19 #11
Hvordan ser denne ud hvis du opretter den i en fil der er lagt ud ?
\\hds1b\kss-hej2007\02_HEJ S-projekt\5_Projektledelsen_S-projekt\2._Hovedtidsplaner\Kundehovedtidsplaner

jeg tænker på om der evt. mangler drev bogstav eller andet !!!
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 11:27 #12
Hej igen.

Det er der er mærkeligt, er at det rent faktisk virker lige når man har lagt det ud på drevet. Men hvis man så lukker det ned eller klikker på 'gem', så ændrer linket sig til dette:

../../kss-hej2007/02_HEJ%20S-projekt/5_Projektledelsen_S-projekt/2._Hovedtidsplaner/Kundehovedtidsplaner
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 11:33 #13
jo men har du prøvet at oprette et link til Kundehovedtidsplaner i en fil som er lagt ud ?
Virker denne permanent og hvordan ser stien ud ?

det kunne måske give et hint om hvordan den skal se ud før den lægges ud
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 12:24 #14
Ja det har jeg prøvet og det virker lige indtil jeg gemmer, så ændrer linket sig.
Kan man låse linket, så det ikke ændrer sig når man klikker på 'gem'. Måske der findes en smart VB kode til det ? :-)
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 12:31 #15
kommentar 17:58:38
med denne metode skulle stien ikke ændre sig, for den står jo i en celle som formlen HYPERLINK referer til
Har du prøvet den ?
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 12:58 #16
Prøv denne:

Sub HentFil()
Application.Dialogs(xlDialogFindFile).Show
End Sub
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 12:59 #17
ja jeg har prøvet det, uden held.

Gad vide om dette er skrevet korrekt: =HYPERLINK(FORSKYDNING(A1;;;;);A1) - der er lidt mange semikolons?
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 13:05 #18
hov kan se at du svarede lige inden jeg skrev mig. Prøver straks dit forslag 12:58:24 :-)
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 13:08 #19
Kan det passe at jeg bare skal sætte koden ind, så den står nedenunder den jeg har i forvejen og er der er andet jeg skal foretage mig udover det (jeg aner intet om VB, så det skal ind med skeer :-)):

Private Sub Worksheet_Activate()
Application.EnableEvents = False
ActiveSheet.Range("E5,H5").Select
Selection.FormulaR1C1 = "È  È"
    With Selection.Characters(Start:=1, Length:=5).Font
        .Name = "Wingdings 3"
        .FontStyle = "Normal"
        .Size = 10
        .Strikethrough = False
        .Superscript = False
        .Subscript = False
        .OutlineFont = False
        .Shadow = False
        .Underline = xlUnderlineStyleNone
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
Application.EnableEvents = True
[A1].Select
End Sub

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("E5,H5")) Is Nothing Then Exit Sub
Application.Goto Reference:=Target.Value
End Sub

Sub HentFil()
Application.Dialogs(xlDialogFindFile).Show
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 13:12 #20
ja ind til videre, du skal bare lige teste om det kunne være en mulighed

Så tast ALT+F8 og vælg HentFil og klik Afspil

Vælg så en mappe eller fil
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 13:16 #21
Egentlig skulle den ind i et almindeligt modul
det ser ud som om du har indsat den i arkets kodemodul

men den skulle nu virke der også

Et alm. modul opretter du sådan:
I arket taster du ALT+F11
I menuen Insert vælger du Module
indsæt kode der
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 13:28 #22
Når jeg taster ALT+F11, ryger jeg ind i arkets kodemodul - så det giver det samme om jeg højreklikker på arket, eller klikker F11.
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 13:32 #23
jo men du skal via menuen oprette et alm. modul
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 13:32 #24
husk lige at slette det i ark-modulet så du ikke har samme kode 2 steder
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 13:52 #25
Beklager, det er mig der ikke fik læst det hele.

Har nu gjort det. Går udfra at man bare skal lukke når det er sat ind og så er det gemt? Prøvede at finde det igen bagefter, men uden held. Kan godt se at der ligger et module1 under mappen Modules, men ved ikke om hvordan man får det åbnet så man kan se om koden er der.

Indtil videre virker det ikke således, men jeg er som sagt i tvivl om koden er 'gemt'.
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 13:56 #26
dobbeltklik på module1 for at se koden
ALT+F8 for at starte den (ude i arket)
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 14:26 #27
Det virker desværre ikke, kan godt se koden.

Det var dog irriterende. Måske kan det slet ikke lade sig gøre. Har prøvet at lave 2 links i et nyt dokument, der linker til dokumentet i delte drev. Det fungerede heller ikke, så det udelukker at der er noget i mit dokument der driller.
Avatar billede excelent Ekspert
30. juli 2008 - 15:22 #28
Er løbet tør for ideer :-(
Avatar billede egernet Nybegynder
30. juli 2008 - 16:49 #29
Tak for indsatsen...du har været ihærdig :-)
Avatar billede egernet Nybegynder
19. juni 2009 - 12:21 #30
svar