Avatar billede palpatine Nybegynder
25. juli 2008 - 21:57 Der er 7 kommentarer

eMac: skærm starter ofte ikke

Jeg har fået et tiltagende problem med at den indbyggede skærm i min eMac ikke starter (efterhånden 2 gange ud af 3). Når den starter op kører alt som det skal, og skærmen virker tilsyneladende. Et-eller-andet fortæller den altså ikke altid at den skal tænde... eller?

...og kender nogen et godt sted at få den lavet (og hurtigt) i Århus og omegn?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2008 - 00:49 #1
Du skal nok blot have skiftet batteriet på motherboardet. Jeg vil gætte på at du også har problemer med at den ikke kan huske dato og klokkeslet?
Avatar billede palpatine Nybegynder
26. juli 2008 - 08:18 #2
Nej, den har ingen problemer haft med at huske tiden.

Til gengæld "fryser" curseren jævnligt på skærmen i lidt mindre end et sekund af gangen, for så at dukke op et helt andet sted på skærmen (også i forhold til den retning man flytter musen)?!

Så måske problemet er et andet?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2008 - 10:45 #3
hmm, hvad sker der når den ikke starter? giver den en forkert lyd, eller er den blot helt død?
Avatar billede palpatine Nybegynder
26. juli 2008 - 11:00 #4
Den summer som den plejer, der er ingen sære lyde, eneste forskel er at skærmen bare er sort.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2008 - 14:55 #5
hmm, det lyder ikke mig specielt bekendt. Jeg ville forsøge hos forhandleren eller måske hos Topnordic, der har fået et reparationscenter på Oluf Palmes Allé:
http://www.topnordic.dk/dk/fejlmelding_af_udstyr/fejlmelding_-_hvordan/fejlmelding_af_produkter/
men det kan sagtens blive dyrt. Har du f. eks. prøvet at resette PRAM'en ved at holde æble-alt-p-r nede ved opstart og lade den bonge 3 gange?
Avatar billede palpatine Nybegynder
26. juli 2008 - 21:17 #6
Tak for linket. Den har startet op uden problemer hele dagen idag (dvs. 3x), og faktisk mener jeg pludselig at huske at den lavede noget lignende for et par år siden, og tænker på om det kan have noget med varmen at gøre?! (da havde vi også hedebølge, og vores lejlighed blev rimelig varm, da vi bor i noget mørkt træbyggeri)
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2008 - 23:03 #7
Jeg mindes at have hørt om samme problem ved ældrende iMacs og der er en uskiftning af en skærmkomponent en normal løsning, som man dog lige skal overveje, idet en ny meget hurtigere computer koster mindre end de tidligere gjorde og da enhver reparation også koster en del. Men det kan sagtens have noget med varmen at gøre, og dog formentlig noget, der bliver værre med alderen. Held og lykke med den fremover!