Avatar billede nuki Nybegynder
05. august 2008 - 02:57 Der er 6 kommentarer

Windows 2008 - RAID1, død disk medfører windows starter ikke

Hej Eksperter

Da jeg i sin tid installerede Win2k8 valgte jeg at sætte det op i software raid1(altså det windows tilbyder) og det har virket fint indtil windows meldte "Errors" på den ene disk, windows kunne sagtens køre videre osv, men skal jo have disken til RMA, så jeg slukkede maskinen og tog den døde disk ud og ville så boote igen. MEN så vil maskinen ingen ting, den brokker sig over følgende når den raske disk sidder i:
Winload.exe Is Missing Or Corrupt

Nå den døde/syge disk sidder i får jeg en BSOD når den prøver at loade windows:
0x0000007B.......

Har I nogle gode råd til hvordan jeg lige får liv i min server igen ?

-Nuki
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2008 - 08:15 #1
Hvis "Winload.exe Is Missing Or Corrupt" er det vel nærliggende at se på netop det faktum
Avatar billede nuki Nybegynder
05. august 2008 - 10:00 #2
Jaah men meget tyder på det det bare er en fejl i noget BCD/MBR men men win2k8 repair console er alt alt alt for ringe og jeg kan ikke fikse noge ti den da den ikke kan se nogen af mine drev, hverken Raid1 eller Raid5....
Avatar billede verakso Nybegynder
05. august 2008 - 10:56 #3
Dette er vel et meget beskrivene scenario på, hvorfor et hardware raid er at foretrække frem for et software raid.

Jeg tror heller ikke at den bedste måde på et software raid, blot er at flå disken ud af maskinen. Hvis jeg ikke husker helt galt, så bør man netop i disk manager, melde disken ud, så Windows er klar over at du piller den ud.

Du kan jo evt. søge lidt rundt på nettet efter en del af de boot cd'er der mulighvis kunne hjælpe dig med at komme ind og rode og afhjælpe problemet.
Prøv at søg på Bart PE eller Hirens Boot cd.

Af kommercielle værktøjer har Windows ERD været et godt og foretrukent værktøj, til at bringe liv i døde Windows maskiner.
Avatar billede nuki Nybegynder
05. august 2008 - 11:24 #4
Jeg flåede heller ikke disken ud, jeg skulle ud i good old ms dos for at lave et check af disken med ESTool ( en samsung disk) og da jeg så ville ind i windows igen, buhu...
Avatar billede nuki Nybegynder
05. august 2008 - 11:25 #5
Problemet er at Mirror'et ikke vises f.eks. i win2k8's recover console hvorimod raid5'et vises...
Avatar billede serverservice Praktikant
24. august 2008 - 20:29 #6
Du skal opdatere MBR for den gode disk og så skal du have en kopi af boot.ini i roden af C: som peger på disken.
Du kan gøre disse 2 ting ved at starte i recovery console og bruge kommando fixboot - derefter fixmbr derefter bootcfg for at konfigurere en ny boot.ini
Der skulle også meget gerne ligge en kopi af ntldr.sys og ntdetect.com i roden af disken , men det er jo lidt svært at finde ud af nu hvor du ikke kan komme i windows.
Prøv lige de andre ting først og se hvor langt du kommer ....
MVH Dennis