Avatar billede exeplorer_nf Nybegynder
24. august 2008 - 21:46 Der er 10 kommentarer

Hjælp til problem

Hej alle eksperter.

Ville høre jer om nogle kunne hjælpe mig med et problem jeg har.

Jeg har netop købt en hjemmeside som er lavet og det hele. Men nogle steder i teksten laver den nogle mærkelige tegn og firkanter i stedet for æ, ø og å. Jeg ved godt man kan sætte nogle støtte ord ind i stedet men det holder jo bare ikke i længden når jeg skal ændre tekst osv.

Jeg har fået tjekket koderne og de er som det skal være.. Så ved virkelig ikke hvad der er galt...

Håber meget på at der er nogle som kan hjælpe mig...

Mvh. Niclas
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2008 - 22:56 #1
Koderne er jo nok ikke som de skal være. Det lyder som om du viser tekst i tegnsættet iso-8859-1 som om det var utf-8 - det skal jo gå galt.
Avatar billede exeplorer_nf Nybegynder
25. august 2008 - 20:50 #2
OKay hvad vil det sige? Kan du hjælpe mig til hvad jeg skal gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2008 - 20:54 #3
Det vil sige at: "Det lyder som om du viser tekst i tegnsættet iso-8859-1 som om det var utf-8" - men nogen garanti for at det netop er det problem, kan jeg jo ikke give.
Dem, der har lavet hjemmesiden kan sikkert bedre.
Avatar billede exeplorer_nf Nybegynder
25. august 2008 - 20:57 #4
Jamen de siger at kodningen er rigtig og at det er sat op efter uft-8???
Avatar billede minus Nybegynder
25. august 2008 - 21:14 #5
utf-8 burde være fint. men det gør ingen skade at prøve iso-8859-1 :)

Prøv at sætte følgende op i headeren:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2008 - 21:16 #6
"Jamen de siger..." Tror du de ved hvad de snakker om?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2008 - 21:20 #7
He he, nå, det var måske ikke så konstruktivt.

Den tekst der viser firkanter for æøå - hvor kommer den tekst fra? Den må på en eller anden måde komme ind i systemet som iso-8859-1.
Avatar billede exeplorer_nf Nybegynder
25. august 2008 - 22:52 #8
Jeg har fået at vide at det er noget på det webhotel jeg har hos gigahost.dk at det kan have noget med dem at gøre???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2008 - 09:17 #9
Det kan det ikke, hvis dem der har udviklet systemet har klaret det med tegnsæt korrekt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2008 - 09:23 #10
Og det skal forstås således:

1) Det kan godt være gigahost.dk og deres servere har valgt et default tegnsæt på iso-8859-1. Andre vælger utf-8. Og atter andre vælger ingenting.

2) Udviklere skal være bevidst om punkt 1: man kan ikke gøre antagelser om tegnsæt, hvis et system skal kunne flyttes mellem servere.

3) Løsningen er derfor at udviklere på hver webside, sætter det ønskede tegnsæt i HTTP-headeren (eller evt klarer det på anden vis).

Hvis du derfor i dit system tilsyneladende kan indtaste tekst som iso-8859-1, selv om de lover det klarer utf-8, så er dit system defekt.