Avatar billede che0ps Nybegynder
04. september 2008 - 14:20 Der er 11 kommentarer

Fjernelse af Counter-Strike / Quake III

Har det problem at alt for mange af eleverne sidder og spiller frem for at sidde og lave de opgaver de er blevet tildelt, så er blevet sat på opgaven at gøre sådan at de ikke kan benytte sig af de spil ..

Så ville høre om der ikke var nogle der kendte til en fil i fx Counter-Strike / Quake III som ved at fjerne gjorde spillene indaktive, altså sådan de ikke virkede mere .. Fordi så ville det nemlig gøre det hele meget nemmere, ved at rulle et script ud som går ind og fjerner den enkelte fil hver gang eleven logger på ..

ps. det er selvfølgelig ikke på elevernes egne maskiner, men på de maskiner som er sat til rådighed fra skolens side ..
Avatar billede c-holst Novice
04. september 2008 - 21:32 #1
som admin kan du vel en gang for alle forhindre folk i at installere programmer i det hele taget.
Avatar billede che0ps Nybegynder
06. september 2008 - 18:49 #2
Det har de heller ik rettigheder til, men spil så som Quake III behøver ikke installation men behøver bare at blive kopirer ind på maskinen .. Så regner med at det er den måde de får dem ind på maskinerne på ..
Avatar billede c-holst Novice
08. september 2008 - 21:23 #3
Dette tip er gældende for : Windows 2000, Windows NT 4.0, Windows XP.

Hvis man ikke holder øje med ens TEMP-mappes størrelse af midlertidige filer, så kan der ligge op til flere hundrede megabyte junk-data og fylde op. Det skyldes, at ikke alle programmer er lige gode til at rydde op efter sig selv når de arbejder.

Ved at kalde en batch-fil under opstart af computeren, kan man automatisk få slettet
alle de midlertidige filer som bare ligger og fylder op. Filen placeres fysisk i WINNT-mappen,
hvorefter man laver en genvej til den i Windows Start-mappe.

På en dansk Windows 2000 og XP maskine skal genvejen fra filen i \WINNT-mappen placeres
på det følgende sted: C:\Documents and Settings\All Users\Menuen Start\Programmer\Start\

Batch-filen kan senere hen bruges til andre formål, for eksempel kopiering af bestemte filer under opstart,
mapping af lokale- eller netværks delinger og meget andet. Gør følgende :

1. Start Notepad.exe
2. Kopier de følgende linjer ind i det nye dokument (ret ikke kommandoerne !) : @echo off
if not "%OS%"=="Windows_NT" goto NODEL for /f "tokens=*" %%i in ('dir %TEMP% /b /x /a-d') do @del "%TEMP%\%%i"
for /f "tokens=*" %%k in ('dir %TEMP% /b /x /ad') do @rmdir /s /q "%TEMP%\%%k" :NODEL exit

3. Gem filen som winstart.cmd i C:\WINNT\ mappen
4. Luk Notepad og start Stifinder
5. Naviger til C:\Documents and Settings\All Users\Menuen Start\Programmer\Start\
6. I Stifinder klik på menupunktet "Filer" og vælg Ny / Genvej
7. I menuen "Opret Genvej" find da filen C:\WINNT\winstart.cmd
8. Klik "OK" og klik herefter på "Næste >"
9. Ret navnet på genvejen efter eget ønske og klik på "Udfør"

Der er nu oprettet en genvej til C:\WINNT\winstart.cmd i opstartsmappen for alle brugere af computeren.
Denne starter herefter batch-filen under opstart.

Forklaring på batch-scripted :

Batch-scripted benytter sig af miljøvariablen %TEMP%, hvilken som standard peger
på mappen "C:\WINNT\Temp\" (med mindre man selv har ændret dette under / Kontrol Panel / System / Avanceret / Miljøvariabler).

Der checkes dog først om det i hele taget kaldes fra en Windows NT-baseret computer (NT/2000/XP).
Hvis ikke, springer koden automatisk sletteprocessen over. Er det en NT-baseret computer, sker sletningen i to tempi.

Først fjernes alle filer i roden af %TEMP% (C:\WINNT\Temp\*.*) en for en med dos-kommandoen del.
Når dette er gjort, udfører den næste linje.

I næste slette-linje checkes der om der findes undermapper i %TEMP%, hvorefter disse fjernes en
for en med dos-kommandoen rmdir (remove directory). Hertil angiver parameten /s, at undermapper
til undermappen også skal fjernes. Parameteren /q angiver, at sletning ikke skal bekræftes.

Scripted kan snilt rettes til at slette filer og undermapper andre steder. Man skal blot udskifte
miljøvariablen %TEMP% med stien til en anden mappe (for eksempel: X:\SLET_FILER). Husk i den forbindelse,
at mappen ikke må indeholde mellemrum i sit navn.

sakset herfra
http://www.jantimm.dk/windows_tip.html

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Har ikke lige afprøvet det selv men det kunne jeg jo.
Avatar billede che0ps Nybegynder
09. september 2008 - 20:09 #4
Var egentligt ikke selve scriptet jeg leder efter, men bare en fil som ville gøre spillene indaktive, altså sådan de ikke kan starte op ..

Vil helst ik have et script som går ind og fjerner hele spillet da det ville kræve en del ved opstarten at skulle til og slette så meget, og i forvejen kræver det en del med div scripts/management programmer som vi kører på dem, ud over de jo gerne skulle igang med div CAD programmer som jo er det de burde sidde og lave :)

Og så ville de jo også med det samme se at vi havde fjernet det ;)
09. september 2008 - 20:37 #5
Bare en tanke: Du ka' da bare i opstarten/scrips søge efter "Counter-Strike / Quake III" *.exe (eller hvad opstarts filen nu hedder ?) og slette den ? Om kun den...

Evt. erstate den med et andet program som BANG genstarter PC'en og/eller giver en "administratoragtig besked" om at "Ulovligt program fundet... bla bla bla..." ???
Avatar billede che0ps Nybegynder
09. september 2008 - 20:53 #6
karise_larry-> var måske en ide, kan godt lide din ide omkring det med ulovligt program fundet, pænt easy og lave i C# sådan icon og det hele ligner :D

men tror bar det ville kræve en del og sku scanne en hel computer igennem ved hver opstart :/

Hmm .. måske det kan betale sig og installere den nye indexeringstjeneste fra MS af og se om den ik kan få den til og søge lidt hurtigere :) så indexere den jo imens selve systemt kører hele dagen ..
Avatar billede c-holst Novice
09. september 2008 - 21:42 #7
kunne man forestille sig, at man ved at fjerne driverne til grafikkortet og kun kørte med windows egen driver, gjorde det umuligt/ulideligt at spille spillene, men ikke ville mærke synderlig forskel i daglig brug.
Dette kan man i hvert fald til en hvis grad gøre med mit grafikkort. Nvidia
Det er jo kun admin der kan installere drivere.

måske er den for langt ude
09. september 2008 - 22:11 #8
<c-holst>: Så vil seriøst brug af deres CAD nok heller ikke være se smart...

<che0ps> Hvad gang du hører/læser om et "ulovligt" program så kan du jo i første omgang direkte søge dens standard placering og DER slette/ændre filen ?
Avatar billede che0ps Nybegynder
09. september 2008 - 22:24 #9
c-holst-> hehe som Karise siger så ville det umuliggøre at køre CAD programmerne ordentligt :) selv om det er Quadro kort som sidder i alle sammen så kører de fint ældre spil :/

karise_larry-> Problemet er at der ikke er nogen standard placering da de ikke installere dem da de ik har rettigheder til det, men regner med de bare kopirer dem ind fra cd'er eller deres bærbare ..

Tror heller ik bar de smider dem på C drevet, tror de smider dem inde i deres profiler på de enkelte computere, de kører nemlig ikke med roaming user profile på deres profiler ..

Men ja .. kommer bar til og tage lang tid og sku søge ca 100 computere igennem og så erstatte de exefiler som indeholder spil ..

Må vel bar finde navnene på de exefiler til de spil og så søge dem igennem alle sammen :)
Avatar billede c-holst Novice
10. september 2008 - 06:46 #10
havde lige overset den detalje. troede faktisk bare det var en samling skolecomputere.
men selv om du starter med at slette, tager det jo ikke mange minutter at lægge tingene ind igen fra en stivk eller lignende.

kunne man forestille sig, at de kører tingene direkte fra et medie, eller er de nødt til at kopiere det ind.

i kommunen hvor jeg er ansat er mange maskiner at op så man fx ikke kan bruge en stick
og de har heller ikke nogle optiske drev. Det hele styres fra centralt hold, men det er nok heller ikke relevant
Avatar billede che0ps Nybegynder
10. september 2008 - 10:47 #11
Ja måske kører de det direkte fra deres sticks eller bar kopirer det over, ved desværre ik ..

Men de er desværre afhænige af at have mulighed for at bruge USB'en da de tit overfører ting fra de computere og over til CNC/Plasma skærer .. Så tror de ville brokke sig meget hvis jeg blockerede for det :)

Overvejer lidt at smutte ned efter de er gået og kigge nogle af computerne igennem for at slette de spil, men er bar halev uden ende hvis bar de kopirer dem ind igen fra sticks .. altså så kan jeg ik en gang nå at slette dem så hurtigt som de lægger dem ind igen ..

Tror desværre bare at den endelige løsning bliver at underviserne må slå hårde ned på det, er trodsalt dem som har klaget over deres elever sidder og spiller i stedet for at lave noget, og så må vi jo have dem til og meddele hvad for nogle computere som de spiller fra hvis de bliver ved ..