Avatar billede trane_frisk Nybegynder
11. september 2008 - 00:13 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Er min webshop nogenlunde Google-venlig??

Hej

Jeg er lige begyndt at gå op i SEO og at gøre min webshop generelt så Google-venlig som overhovedet muligt.

Jeg er dog først liiige begyndt at tage de første små spæde skridt, og er generelt noob på det felt.

Jeg har dog fået lidt hjælp i en tidligere tråd her på eksperten af w13 (mener jeg han hed) :-)

Men det drejer sig om siden www.easydvd.dk. Jeg havde tidligere en startside, som referede videre til shoppen, som nu helt har fjernet, og i stedet kommer man nu direkte ind på shoppen når man går ind på easydvd.dk

Jeg har også lige tilføjet meta tags (keywords) til alle mine sider, plus jeg har givet alle shoppens sider hver sine <title>-tags i stedet for at alle sider bare hed EasyDVD.

Vil I mene, at min shop er nogenlunde Google-venlig nu?
Avatar billede w13 Novice
11. september 2008 - 01:55 #1
Du bør helt klart oprette dig på Googles Webmastertools (www.google.com/webmastertools), så du kan se præcis, hvad Google synes, du skal forbedre.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2008 - 02:32 #2
Synes altså slet slet ikke om den shop der, kan ikke ta' det free source som alle benytter og gør shoppens så kedelig og slet slet ikke unik som jeg godt kunne tænke mig en shop skal være, for at jeg husker den.

Et er at alle kender den shop, og så ved de hvordan den fungere men stadig ville jeg personligt selv lede lidt efter tingene jeg skulle bruge så længe det er unikt design.
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2008 - 10:28 #3
Og dine adresser er ikke søge maskine venlige: http://easydvd.dk/catalog/index.php?cPath=21
Avatar billede j4k0b Nybegynder
11. september 2008 - 13:04 #4
Intern linkstruktur et vigtigt. Hvis der ikke er en logisk struktur i dine sider kan Google ikke finde ud af hvad der er relevant i forhold til hvilke søgeord. Gode og søgemaskinoptimerede tekster er meget vigtige, ligesom både indgående og udgående links; hvis der ikke er nogen som linker til dig er du ikke vigtig, og hvis du ikke linker ud bliver brugeren ikke ledt videre til relevant information.

Martin Thorborg skriver i sin bog, ePusher, at de bedste penge man kan bruge som nystartet e-handelsmand er 10.000-20.000 kr. på en søgemaskineekspert som kan hjælpe en godt i gang fra starten.

Denne bog bør du klart købe og læse grundigt. Der er en god grund til at han har tjent over 2 millioner på at skrive den :-)
http://www.e-pusher.dk/
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2008 - 13:54 #5
Det er da klart med den pris han tager for bogen :D
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2008 - 13:59 #6
1.875 for en bog, LOL
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2008 - 14:04 #7
Ja et synes jeg også er lidt mange penge - for sådan en.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
11. september 2008 - 14:21 #8
Ja det forudsætter selvfølgelig at man er seriøs omkring sin webshop.

jakobdo > LOL er ikke en passende betegnelse for en pris der er lagt ud for noget der kan fordoble din omsætning mange gange.
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2008 - 14:26 #9
Fordoble din omsætning mange gange.
Jeg tænker straks:

http://programmer.tv2.dk/operationx/article.php/id-9242027.html
og lign. løsninger.

Køb mit produkt og tjen mange penge...
Hvem er det lige som tjener mange penge, mig måske! :o)
Avatar billede trane_frisk Nybegynder
11. september 2008 - 16:09 #10
w13: Tak. Jeg har oprettet mig på Google Webmaster Tools nu, og er kommet frem til den konklusion, jeg nok nok skal have lavet et sitemap :-)

j4k0b: Tak. Jeg bliver dog nok nød til at finde lign. info fra andre kilder, da jeg principielt er imod, at give så mange penge for information, der i princippet kan findes gratis eller i hvert fald billigere.

jakobdo: Undskyld mig for at være virkelig meget noob lige nu, MEN... here goes: Lagde mærke til dét du skrev omkr. ikke-søgevenlige adresser. Jeg gik så ind i min OSCommerce administration, og fandt en funktion, som hedder "Use Search-Engine Safe URLs", og aktiverede den. Mine URL'er ser nu således ud i stedet for: http://easydvd.dk/catalog/product_info.php/cPath/21_27/products_id/172

Er sådan en URL mere Google-venlig end den gamle?? Igen beklager hvis det er et såkaldt noob-spørgsmål :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2008 - 17:56 #11
trane_frisk det var lige det du skulle bruge!
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2008 - 21:06 #12
trane_fisk: Det er som qtax87 netop lige præcist det jeg mente.
Sådanne links er meget bedre.
Er dog i tvivl om product_info.php er godt nok, men så meget SEO ekspert er jeg dog heller ikke. :o)
Avatar billede j4k0b Nybegynder
12. september 2008 - 06:41 #13
Det handler ikke kun om at ændre url fra /catalog/index.php?cPath=21 til /catalog/product_info.php/cPath/21_27/products_id/172

Det hjælper sikkert en smule, men søgemaskinevenlige URLs går ud på at dine URLs skal indeholde de søgeord som du mener at folk typisk bruger til at finde dine sider på. Brug evt. Google Webmaster tools (eller endnu bedre: Google Analytics).

Se f.eks. denne URL:
http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Brusebatterier.html

indeholder både Badeværelse og Brusebatterier
Avatar billede trane_frisk Nybegynder
13. september 2008 - 12:36 #14
Tak for svarene. Læg svar, allesammen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. september 2008 - 13:10 #15
Svar
Avatar billede w13 Novice
13. september 2008 - 13:13 #16
:)
Avatar billede w13 Novice
14. september 2008 - 17:30 #17
Tak for point!
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. september 2008 - 18:15 #18
Takker for point.