Avatar billede korsg_ Nybegynder
11. september 2008 - 10:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Trans-log skal vokse, men autogrowth er slået fra?

Hej,

Kan nogen forklare hvad der sker, hvis en Trans-log skal vokse men autogrowth er slået fra?

Vil SQL serveren gå kold, eller vil den sætte alle transantioner på "pause" indtil den er færdig med den transaktion der ville have loggen til at vokse i første omgang?

Vores problem er at i den daglige drift hvor vi tager trans-log backup hver time, ligger flowet kun på omkring 60mb/time.
-Men når vi engang hver måned kører regenerering af vores lagertal i vores ERP system, kan log flowet pr. time komme op på knap 1gb.

Vi har også før oplevet nogle andre uregelmæssigheder, hvor translog flowet pludselig er steget.

Men vi vil jo helst ikke lave transloggen for stor, for at imødekomme disse få gange hvor flowet er større end maks 60mb i timen.

Gode forslag modtages :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
11. september 2008 - 11:00 #1
Hvis loggen ikke kan vokse mere, kaster SQL server bare en fejl når systemet prøver at inserte eller update data. Databasen bliver altså en "read only" database.
Avatar billede korsg_ Nybegynder
11. september 2008 - 11:24 #2
Okay, skal man så manuelt gå ind og forstørre log filen før den bliver read/write igen ?
Avatar billede aaberg Nybegynder
11. september 2008 - 11:46 #3
I SQL Management studio. Hvis du højreklikker på databasen og trykker Properties -> Files, kan du sætte en begrænsning på Autogrowth. F.eks. autogrowth med en maksimal størrelse på 1GB. Hvis du af en eller anden grund, ikke vil have autogrowth aktiveret, bliver du nød til at sætte størrelsen af log filen manuelt.
Avatar billede michaelthomsendk Nybegynder
11. september 2008 - 12:38 #4
Log'gen skal kunne blive stor nok, som aaberg skriver.
Så lad den kunne gro.
Sæt loftet så højt at alle kendte opdateringer kan køre, men ikke højere end at egentlige fejl bliver stoppet.

Du kan overveje at sætte AUTO_SHRINK, men læs grundigt på det i manualen.
Virker kun godt hvis der også er gode backuprutiner.

PS. Det belaster serveren hver gang en af filerne skal gro.
Avatar billede korsg_ Nybegynder
12. september 2008 - 20:54 #5
Tak for de fine svar.

Læg endelig svar begge 2 :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
12. september 2008 - 21:33 #6
svar :-)
Avatar billede michaelthomsendk Nybegynder
12. september 2008 - 21:53 #7
:-)