Avatar billede korsg_ Nybegynder
14. september 2008 - 14:00 Der er 2 kommentarer

Exportere alle data fra en .mdf database over i en ny

Hej,

En af vores databaser er blevet så fragmenteret at jeg godt kunne tænkte mig at oprette en ny database til indholdet.

Databasen er på 18gb, og siden vi har mere end rigeligt plads på vores drev, så vil jeg oprette en ny database på 35 gb.

Hvordan flytter jeg nemmest dataene over? (sql server 2005 sp2)

Jeg tænkte selv på:
1. full backup
2. detache databasen
3. rename den
4. lave en export over i en ny database som bliver oprettet på de 35 gb.

Er det helt ved siden af ?
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
14. september 2008 - 17:53 #1
Jeg vil umiddelbart mene du er ved siden af ja.

Hvis din database er blevet fragmenteret - taler vi så intern eller ekstern fragmentering? Hvis det er intern fragmentering, så vil en omgang rebuild af alle dine clustered indexes løse problemet. Og hvis du ønsker at øge filstørrelsen på din database, kan du med fordel øge filstørrelsen først, og så rebuilde indexes bagefter. Så vil dataene blive fordelt fornuftigt.

Hvis du taler om ekstern fragmentering - altså at datafilen fysisk er fragmenteret, så vil jeg mene at du bør tage en backup for en sikkerheds skyld, derefter stoppe sql serveren - og så køre en normal fil-defragmentering. Derefter kan du så øge filstørrelsen, hvis du altså vil have den op på de 35 GB.
At oprette en ny db og så flytte dataene, lyder som en noget mere bøvlet fremgangsmåde i mine ører.
Avatar billede jensriis Novice
04. oktober 2008 - 14:38 #2
Grunden til intern fragmentering ( og for den sags skyld extern) er ofte at autogrow settings er sat til at vokse med for lidt af gangen. Det optimale som du også er inde på er fra start at oprette DB med den rigtige størrelse.  Jeg plejer selv at gætte på størrelsen om et år og så lægge mindst 50% til