Avatar billede perhans Novice
17. september 2008 - 15:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Gamle data på RAID disk

Jeg har en server med et raid system med hot plug diske. Hvis nu jeg tager en disk ud af systemet og erstatter den med en anden disk af samme styrrelse og type, men med data på, hvad sker der så? Vil datene på den nye disk blive slettet eller vil de ligge og fylde op på disken til evig tid?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
17. september 2008 - 15:09 #1
Kommer an på hvilken type RAID det er. Du smadrer data ved RAID-0 (striping). Ved RAID-1 eller højere regner jeg med at data bliver slettet på den nye disk. Måske spørger dit system slet ikke om du vil bevare data på den nye disk. Kan heller ikke lige se hvad idéen er i at tage en disk i og så sætte en ny i med den forhåbning at data bliver på den.
Avatar billede perhans Novice
17. september 2008 - 15:43 #2
Nej, spørgsmålet er måske en smule teoretisk men jeg står faktisk over for at skulle teste dette system og jeg har ikke en helt ny disk men kun en anden disk fra en lignende system og kunne derfor tage en disk ud af det ene system og sætte den ind i det andet system og se om det virkede.

Jeg bruger RAID 5.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
17. september 2008 - 15:55 #3
Jeg ville ikke tage chancen med den anden disk. Er også selv nysgerrig. Tag backup af test disken, prøv, og skriv venligst tilbage hvad der skete :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. september 2008 - 16:29 #4
På mit arbejde sletter vi altid diskene inden vi genbruger dem. Det er der 2 grunde til.
1. Vi skal ikke bekymre os om hvad der kan være af beskyttede data på disken der ikke er slettet.
2. Nogle ældre systemer kan ikke håndtere at der kommer en ny disk med andre data i systemet.

Normal procedure er udtag den defekte disk. Indsæt den nye disk. Kontroller at migreringen til den nye disk begynder. Systemet vil være pænt belastet indtil migreringen er færdig.