Avatar billede david89 Nybegynder
29. september 2008 - 15:24 Der er 43 kommentarer

boot disk failure

Klassisk fejl: Boot disk failure, insert system disk and press enter!

Uanset hvad jeg gør virker det, som om jeg ikke kan komme problemet til livs. Den vil bare ikke boote. Jeg forsøgte at smide harddisken i en anden computer og herfra installere XP - det virkede glimrende. Men så snart jeg smider harddisken tilbage igen modtager jeg samme fejl.

Jeg har forsøgt at ændre bootrækkefølgen uden resultat. Jeg har forsøgt at skifte IDE kablerne. Uden resultat. Jeg har endda faktisk koblet alle andre diske fra og det burde nu kun være min HDD, der kører. Den er sat til MASTER.

BIOS er også blevet resettet et par gange. Igen uden resultat.

Jeg har forsøgt at lave en HDD detection i bios men det ser slet ikke ud til at den finder min harddisk.

Hvad kan der mon være galt? kan motherboardet være brændt af? HDDen virker jeg fint så snart den sættes i en anden maskine.

Hjælp modtages med kyshånd.

David
Avatar billede tonygk Nybegynder
29. september 2008 - 15:29 #1
I BIOS skal du skifte harddisk typen. Jeg er næsten sikker på det handler om en SATA HHD. Da det er forskeligt fra PC til PC kan jeg ikke fortælle præcist hvor det ligger hen. For eksampel skal man skifte fra SATA til Legacy i HP og enable SATA support i IBM osv.
Prøv dig frem og jeg er sikker på du finder det.
Avatar billede david89 Nybegynder
29. september 2008 - 15:38 #2
Det er en ATA/IDE disk og ikke SATA. En meget gammel PC. Jeg har været inde i BIOS og kigge men kan umiddelbart ikke finde et sted hvor HHD typen kan ændres. Jeg forsøgte dog at sætte en slags HDD auto detection til. når den starter op får jeg så at vide at den hverken kan finde en HDD som primary master, primary slave, secondary master og seconday slave. Nogen ideer her fra?
Avatar billede tonygk Nybegynder
29. september 2008 - 15:44 #3
ok. Har du kigget på din HHD at Jumperen står på Master, slave eller Cable?
Avatar billede tonygk Nybegynder
29. september 2008 - 15:47 #4
En anden ting. Hvis maskinen er for gammel og HHD størrelsen er for stor, kan maskinen ikke se den. Og hvis det er fejlen, skal du partitionere HHD.
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2008 - 15:54 #5
Du har ikke en cd eller diskette siddende i et af drevene??
Avatar billede david89 Nybegynder
29. september 2008 - 15:57 #6
Jumperen bagpå HDD'en er sat til Master device (0) 16 pin mener jeg det hedder helt præcist.

Så den står vel rigtig nok?

HDD'en skulle passe fint til maskinen. Den er også gammel Den har ihf virket før efter hvad jeg er blevet fortalt. Jeg har endda sat en endnu ældre 13 GB harddisk til som modtager selvsamme boot disk fejl.
Avatar billede speedpii Nybegynder
29. september 2008 - 16:01 #7
har du prøvet at lade en anden maskine boote op på din harddisk? (nyere maskine der kan tage størrelsen, for tonygk har fat i noget!) hvis den kan er det i din pc fejlen ligger! ellers vil jeg skyde på du har en fejl i bootsektionen på din hdd!
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2008 - 16:07 #8
Hvad siger den uden HD sat til?
Avatar billede david89 Nybegynder
29. september 2008 - 17:14 #9
"har du prøvet at lade en anden maskine boote op på din harddisk? (nyere maskine der kan tage størrelsen, for tonygk har fat i noget!) hvis den kan er det i din pc fejlen ligger! ellers vil jeg skyde på du har en fejl i bootsektionen på din hdd!"

Ja, som jeg også nævner i mit indlæg :)

"Jeg forsøgte at smide harddisken i en anden computer og herfra installere XP - det virkede glimrende. Men så snart jeg smider harddisken tilbage igen modtager jeg samme fejl."

"Hvad siger den uden HD sat til?"

Jeg har forsøgt at koble ALLE diske fra og får stadig boot disk fejlen. Kan motherboardet være brændt aw?
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2008 - 17:25 #10
Prøv en cdromdrev på samme controller.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 17:53 #11
Sluk maskinen, pil batteriet ud af bundkortet i ca. 5 minutter
Tjek samtidig at du har sat kablet korrekt i IDE / HHD stikket, samt at der ikke er "røget" en jumper af HDD`en
Når alt er tjekket og tiden er gået, så i med batteriet og start pc`en
Nu er det så muligt at du lige skal en tur i bios og søge efter dine enheder
Avatar billede majbom Novice
29. september 2008 - 20:08 #12
umiddelbart kunne det tyde på en defekt IDE-controller, da det lyder som om du har prøvet det meste...

har du prøvet en anden disk, evt. cd-rom drev på samme stik som den omtalte hdd?
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 09:52 #13
Nu virker min HDD og mit CD-ROM drev. Så IDE controllerne kan ikke være problemet da jeg fortsat modtager samme fejl. Hvad mon det så kan være?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 10:01 #14
Man kan ikke installere på en anden maskine, for så at flytte den tilbage, så skal de være rimelig identiske.
Kan du ikke installere når HD er sat i, og bios finder den ?
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 10:11 #15
Nej, desværre ikke. Selvom jeg smider en bootable XP cd-rom i drevet modtager jeg fejlen og kan ikke komme videre.

Kan vi gå udfra at noget er brændt af i skidtet?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 10:20 #16
Hvis du stadig mangler hjælp så meld lige tilbage
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 10:28 #17
Det gør jeg skam. Kan maskinen fixes er jeg helt klart interesseret :)

Nogen ideer til hvad næste skridt kan være?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 10:50 #18
Jeg vil foreslå at du downloader www.helgec.dk/insert.iso - brænd filen som et bootimage se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html - boot op på den cd (på din syge computer) og meld så tilbage, jeg er ved computeren igen ved tolv tiden og svar lige på om du kører med NTFS eller FAT32 filsystem
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 10:52 #19
Har du Skype på din computer??
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 11:18 #20
Helgec,

Jeg fik mod forventning bootet op på INSERT ISO'en og det så ud til at virke fremragende. Hvor ser jeg om det er FAT32 eller NTFS? umiddelbart ville jeg tro det var FAT32...

Jeg har desværre ikke nogen IM/voice klient installeret på den computer jeg arbejder fra pt. :(
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 11:31 #21
Prøv nedenstående,

start "gparted" http://www.helgec.dk/gparted.html -> højreklik på din systempartition -> vælg menuen "flags" -> Se til at der er et  flueben i feltet "boot" ellers skal sætte et, afslut "gparted" hvis fluebenet manglede var det sikkert årsagen til at computeren ikke ville boote, genstart uden cd
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 12:58 #22
Jeg havde forventet lidt respons??
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 13:17 #23
Jeg har nu forsøgt at gøre, som du beskriver.

Jeg kan desværre ikke få lov at tilgå flags da disken den finder blot står som unallocated. Ved du hvad dette betyder?
Avatar billede majbom Novice
06. oktober 2008 - 13:52 #24
det betyder at der ikke er oprettet en partition på disken.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 13:55 #25
Ja naturligvis ved jeg det, men hvis du vil ha hjælp må du lisom hænge på - det betyder at din disk ikke har nogen partition eller er formateret - det passer meget dårligt med at du skriver at du har installeret på disken i en anden computer - hvad siger du til det??
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 13:58 #26
Har  du prøvet at være inde i BIOS og vælge "Load setup default"
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 14:00 #27
Ja det har jeg helgec.

Nu har jeg gennem dit program prøvet at klikke "NEW" på min eneste fundne disk, som stod til unallocated.

Jeg har så kunne vælge den som FAT32, primært drev og fået sat et hak i BOOT option under manage flags.. nu booter jeg om lidt på XP cd-rommen og så bliver det spændende at se.
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 14:02 #28
"Ja naturligvis ved jeg det, men hvis du vil ha hjælp må du lisom hænge på - det betyder at din disk ikke har nogen partition eller er formateret - det passer meget dårligt med at du skriver at du har installeret på disken i en anden computer - hvad siger du til det??"

Den HDD jeg installerede en XP på er ikke den der er sat til nu, men en anden en, der også sad i maskinen. Så det passer fint :)
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 14:02 #29
Jamen kære ven du kan da ikke boote uden et system
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 14:04 #30
Prøv nu at boote op på din XP-skive og lav en installation - jeg kigger igen efter kl. 15:30
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:23 #31
Nu har jeg forsøgt at boote men den siger at cd'en ikke er bootable og at jeg skal indsætte en bootable i floppyen. Den er sat til at boote fra CD-ROM drevet den den også skriver noget i stil med "Boot from ATAPI CD-ROM"..

Jeg har brændt styresystemet som ISO gennem cdburnerXP så den skulle være bootable.
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:25 #32
Det skal så siges at jeg ikke modtager boot disk failure fejlen længere.
Avatar billede majbom Novice
06. oktober 2008 - 15:34 #33
har du ikke den originale windows-skive?
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:39 #34
nej, desværre ikke længere.
Avatar billede majbom Novice
06. oktober 2008 - 15:49 #35
okay, du kan rekvirere en ny fra microsoft - du skal kun betale fragten...
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 15:59 #36
Hvad gjorde du så da du installerede Windows på den anden maskine du taler om i tråden - Hvis du ikke har nogen Windows skive så lav da en Linux installation så vi kan få vished for at skidtet virker, du kan jo altid slette igen
Avatar billede david89 Nybegynder
06. oktober 2008 - 16:26 #37
"Hvad gjorde du så da du installerede Windows på den anden maskine du taler om i tråden - Hvis du ikke har nogen Windows skive så lav da en Linux installation så vi kan få vished for at skidtet virker, du kan jo altid slette igen"

Her benyttede jeg en kopi.

Jeg fandt den originale windows XP CD frem, meget heldigt, og XP installationen ser ud til at køre som den skal. Jeg vender tilbage senere mere mere info på hvordan det kører.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 16:44 #38
OK!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 19:45 #39
Pågår ovennævnte installation stadig??
Avatar billede david89 Nybegynder
08. oktober 2008 - 19:49 #40
Ja (desværre).

Jeg modtager nogle fejl under XP installationen. Filer, der ikke kan blive kopieret. Det gør at jeg ikke kan komme videre selvom jeg springer disse filer over.

Jeg har kørt en BOOT AND NUKE på maskinen og jeg har også kørt en memtest. Memtest gav mig 8 fejl. Jeg vil prøve i morgen at fjerne ram blokkene en efter en vha udelukkelsesmetoden og se om det virker når jeg så kører installationen..
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 20:42 #41
Har du data på den disk der skal reddes? hvis nej så giv den en gang KILLDISK www.helgec.dk/killdisk.html, men derfor har du naturligvis stadig et ramproblem
Avatar billede david89 Nybegynder
09. oktober 2008 - 17:55 #42
Det virker nu!

Jeg pillede den defekte ram blok ud af maskinen og BINGO!

Mange mange tak for hjælpen Helgec - og alle jer andre.

Helgec modtager point. Ligger du et svar?
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 10:43 #43
husk at få lukket spørgsmålet