Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. oktober 2008 - 10:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Slet filer ud fra regler

Jeg har en mappe/fil -struktur, hvor jeg ønsker at slette bestemte filer, ud fra nogle grundlæggende regler.

Mappe/fil -strukturen er som følger:

En rod-mappe, fx /common/pictures03/.

Under rod-mappen, ligger en række undermapper, fx 001, 002, kaa, fte.

I hver af disse mapper, ligger nu en vilkårlig dyb mappestruktur. Et eksempel på hele strukturen er som følger:

/common/
    pictures02/
        ...
    pictures03/
        001/
            path/
                to/
                    files/
                        ****
        002/
            path/
                to/
                    files/
                        ****
        003/
            ...
    pictures04/
        ...

(jeg  håber den viser sturkturen korrekt. Ovenfor er fx skitseret mappen: /common/pictures03/001/path/to/files/****. Håber det er til at forstå?)

Markeret med stjerner, er en række filer. Filernes navne er givet efter følgende regler:

Filnavnet starter med en 32 karakteres md5-sum.
Den resterende del af filnavnet er kendt.
    - undtaget af endelsen.

Under en vilkårlig files/ kan filerne listet se ud som følger:

bc687465b13ff1c1019f7da7aa7dd7ff-filename1.ext1
325472601571f31e1bf00674c368d335-filename1.ext2
23424b2342ac343b544ff23c23ab4341-filename2.ext3

Jeg vil nu gerne have en kommando, der begrænses til at køre på en enkelt, specificeret mappe under common/.
Kommandoen skal givet en path/to/files/ kunne løbe igennem alle undermapper til fx /common/pictures03.
I alle disse mapper skal alle filer, bestående af en 32 karakters sum, efterfulgt af en bindestreg, efterfuldt af et som argument givet filnavn, efterfulgt af en vilkårlig fil-endelse slettes.

Jeg forstiller mig at kunne give fx:
1. /common/pictures03/
2. path/to/files/
3. filename1

Da vil jeg forvente at alle forekomster, i den i 2. givet undermappe til den i 1. givet mappe, af filer med navnet xxxx-[3.].ext slettes.
I eksemplet ovenfor, vil det være de to første filer, der bliver slettet, inklusiv eventuelt lignende filer, under de øvrige undermapper til /common/pictures03/
Avatar billede skau Nybegynder
11. oktober 2008 - 17:19 #1
hmmm hvad med:
find /common/path/to/files -type f -name "*-ditfilnavnfraargument.*" -exec rm -f {} \;
Avatar billede nicklasb Nybegynder
11. oktober 2008 - 17:46 #2
Tak - jeg vil give det et forsøg! :)
Er det

find /common/*/path/to/files -type f -name "*-ditfilnavnfraargument.*" -exec rm -f {} \;

hvis jeg gerne vil have den til at lede i flere undermapper til common? (jeg har tikføjet en stjerne efter /common/)
Avatar billede skau Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:49 #3
Hvis det er alle mapper under common kan du bare skrive
find /common -type f -name "*-ditfilnavnfraargument.*" -exec rm -f {} \;
Avatar billede skau Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:49 #4
hvis du skriver linien uden -exec rm -f {} \; vil den bare liste filerne uden at slette dem