Avatar billede jespersp Nybegynder
16. oktober 2008 - 06:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Meget dårlig Wifi performance i WinXP i forhold til Ubuntu

Hej windows experter..

Jeg har en Dell Vostro 1500 med Ubuntu/XP, som er i trådløs (802.11n) netværk med Linksys WRT160N router. Jeg går ind på www.speedtest.net og måler min download hastighed.

under WinXP får jeg:

Download 1000-1600 kb/s, Upload 1500-2000 kb/s (7 tests)

Under Ubuntu får jeg:

Download 15800-19200 kb/s, Upload ~1500 kb/s (3 tests)

På min kones Windows Vista laptop får jeg:

Download ~12000 kb/s, Upload ~1500 kb/s.

Hvis jeg plugger min laptop direkte i routeren med netværkskabel får jeg 16000-20000 kb/s. Altså ca. 10x mere download under ubuntu eller

Jeg har 16Mbit internetforbindelse og testen er udført hvor jeg sidder præcis i samme sofa.

Konklussion - min hardware / accesspoint er ok. Men der er et eller andet galt i min opsætning i WinXP. Er der nogen der har nogen ideer om hvad der kan være galt?

Cheers,
Jesper
Avatar billede thov Forsker
16. oktober 2008 - 14:14 #1
Prøv at tune XP med denne optimizer http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68524/description.html?tk=nl_lg

Og så prøv denne hastighedstest http://www.numion.com/
Den er mere 'real-life', for den skifter mellem en mængde websites (i ind- og udland).
Avatar billede jespersp Nybegynder
24. oktober 2008 - 21:38 #2
Hej thov,

Jeg kørte programmet og installerede de optimerede indstillinger. Det virker som om jeg får mere end 1000-1600 kb/s i download nu... Hvis du smidder et svar så får du sg* point for det, ok?

Cheers..
Avatar billede thov Forsker
24. oktober 2008 - 23:01 #3
Ok, et svar :-)

Draft-n, Vista (med SP1) og visse routere passer heller ikke rigtigt sammen :-(

Linksys routere med Intel 4965AGN, og D-link DIR635 routeren sammen med en del netkort.

I de fleste tilfælde, kan en firmware opdatering løse problemerne...